Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Offline-kartor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-15 19:41

Har ni några tips på bra offline-kartor för iPhone?
Navigation är inget krav, att kunna visa position mha gps räcker.

Offline-kravet är för att kunna använda utomlands (Tyskland/Frankrike) utan att bli ruinerad. Gratis är gott, men en liten slant är det värt. Att behöva kolla på kartan först (t.ex över wifi på hotell) och förlita sig på cachning är inte intressant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-15 20:15

Jag har tidigare använt MotionX utomlands. Man kan ladda ner ett kartutsnitt dit man ska i förväg, antingen från MotionX 1) eller Bing. Väljer man högsta inzomningsnivå på ett stort område så ska man inte börja en halvtimme innan flygbussen går, det kan ta ett tag att ladda ner en halv gigabyte kartdata! 2)

App Store - MotionX GPS

Min snabb-recension är att det är ett allround gps-program som mycket väl fyller sin funktion på plats. Du har en användbar karta med alla relevanta gps-funktioner. Men det är det fulaste användargränssnittet av alla program jag har installerat på min iPhone och inte särskilt intuitivt, så det är bra att bekanta sig med det innan man åker.

Tillägg:
1) MotionX använder OpenStreet-kartorna
2) Högsta inzoomningsnivån behövs sällan, och då sparar man mycket plats. Testade precis och hela Köpenhamnsområdet till näst-högsta inzoomning där man tydligt ser alla smågator går på knappt 50 MB

Senast redigerat 2012-07-15 20:25

Brorsan är nöjd med Skobbler trots att det fått flera negativa kommentarer. Billiga kartor var det i vart fall. Jag använder Navigon, men den är inte billig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-16 06:20

Tack för tipsen, det blev City Maps 2Go (till att börja med). Den kändes bäst för "turistbruk" med möjligheten att visa saker i närheten och Wikipedia-artiklar.
Det fanns en gratis "lite"-variant för den som vill prova med en (1) karta.

  • Avstängd
  • 2012-07-16 06:51
Ursprungligen av oskard:

Tack för tipsen, det blev City Maps 2Go (till att börja med). Den kändes bäst för "turistbruk" med möjligheten att visa saker i närheten och Wikipedia-artiklar.
Det fanns en gratis "lite"-variant för den som vill prova med en (1) karta.

City Maps 2Go är läckert snyggt och väldigt detaljerat utom "på landet" så ett bra val

Sen är ju som komplement Google Earth väldigt kul "att resa med" framför datorn eller på iEnheten och också Google Maps Streat View

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-08-02 20:13

City Maps 2 Go hjälpte mig mycket bra på Nice Frankrike och Monaco !
Gäller hitta hotell första dagen Nice utan taxi, det gick perfekt ! Sparar många kronor och lägger pengar på fin restaurang första kvällen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 21:20

Efter lite resande i Tyskland och Frankrike med City Maps 2Go är jag mycket nöjd. Jag kunde hitta affärer, busshållplatser mm "i närheten". Jag kunde följa med på kartan när jag åkte buss och veta när det var dags att gå av. Och dessutom gena på en skogsväg efter att mörkret fallit när jag var ute och gick (istället för att följa bilvägen som hade blivit mycket längre) .

Helt klart en väldigt bra hjälpreda!

Ursprungligen av oskard:

Efter lite resande i Tyskland och Frankrike med City Maps 2Go är jag mycket nöjd. Jag kunde hitta affärer, busshållplatser mm "i närheten". Jag kunde följa med på kartan när jag åkte buss och veta när det var dags att gå av. Och dessutom gena på en skogsväg efter att mörkret fallit när jag var ute och gick (istället för att följa bilvägen som hade blivit mycket längre) .

Helt klart en väldigt bra hjälpreda!

Använder den alltid när jag är ute och reser, helt suverän.

1
Bevaka tråden