Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snygg extern lagring till MBA?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-21 00:50

Återigen, USB är för möss och tangentbord. Inte alls bra när det handlar om diskar, ostabil överföring i bursts om man jämför med FW.

Självklart är det tekniskt möjligt att ha sitt iTunes-bibliotek på en disk med USB2-interface men att det är bra prestanda därifrån är direkt fel.

  • Avstängd
  • 2012-07-21 01:36
Ursprungligen av zinned:

Först och främst, jag lät nog lite taggig i tonen och det var inte min mening. Värdelös dag på jobb som nog tonade även mitt inlägg. Jag ber om ursäkt.

Var jag hittar en sådan disk med dubbla FW800-kontakter? Jag har två st sådana från Seagate, dock 500 GB, där båda är köpta för strax under 500 kr st. Diskenheter med FW-kontakter har i stort sett alltid två stycken som standard, detta för att man precis som moderna ThunderBolt ska kunna daisychaina dem. En dator har oftast bara en FW-ingång och inte två.

Lösningen med byte av uttag är helt värdelöst, man levererar en disk med de uttag den ska kunna användas med...inte någon docka som man ska behöva byta ut beroende på anslutningskabel.

Absolut inte.

No offense taken, så ingen anledning att be om ursäkt, iaf inte mot mig... har också haft dåliga dagar

Ok... dom har jag missat... eller så har det väl varit vid nån sån här utförsäljning som just den här som jag köpte nyss.
Är ju bara att vara glad att du hitta dom så billigt
Sen är ju den jag köpte så liten att man kan ha den i bröstfickan på skjortan... om man nu skulle vara så dum att vilja ha den där
Vill jag daisychaina just med den här får jag väl sätta den sist, men jag köpte den för att följa med min MBPR ut, och då räcker det med USB3 helt lugnt, tom USB2 som dom flesta andra smådiskar jag har.

Ideen med att byta "docka" är:
1. Göra den liten och billig om du nu inte behöver alla uttagen.
2. Oberoende. Köp dom uttagen du behöver. Tex ett snabbt hemma, ett annat på jobbet. ytterligare ett på resan. Ett för kompisens gamla häck.. osv.
Nu köper man väl inte ett för varje exempel, men hemma har jag kört FX800, i väskan har jag haft USB3 uttaget. enkelt å snabbt att dra ut disken och i väskan.
Nu med min MBPR blir det nog USB3 hemma och USB2 å FW800 i väskan.
TB tror jag är en overkill för en HDD så den struntar jag nog i tsv.

Det du säger om USB2 att det inte duger till diskar är nog en gammal fördom... har alltid funkat bra för mig, tom mina MBP TM-backupper går som smort så. Medges att det inte är så snabbt längre, men det var inte heller gamla FW.
Fördelen med USB/USB2/USB3 är att dom har samma uttag om man bortser från B/mini/micro men så är det ju med alla uttag som har mer än 2 varianter...
Hoppas bara att TB nöjer sig med en och samma typ för hane-hona så man slipper detta variant-spektakel.

Ursprungligen av alamode:

Jodå, inga problem att ha iTunes library på extern USB2-disk. Jag körde länge så, mest musik, men en och annan film.

Back to topic, snyggaste externa hårddisken i MBA-stil tycker jag tveklöst är denna ioSafe helt i aluminium:

Har tyvärr ingen själv, men den ligger på listan för "nästa köp"... Lite dyr (särskilt i Sverige) och "bara" USB-3, men det tycker jag ska räcka bra för en enstaka disk.

Japp, den var ju snygg
Har en 3TB G-Drive i alu. stabil tung pjäs men inte så "slät" men rätt snygg också… från Mac-store.
med USB2, e-sata och 2 FW800 portar… (ler i mjugg åt zinned)

Ursprungligen av stevex:

Följdfråga: är en USB2-disk ok i prestanda om jag väljer att lägga itunes bibliotektet där?
Synkar 3 iPads och 2 iPhones mot den.

USB2 duger bra till att strömma musik, men film i eller över DVD kvalitet tycker jag inte är så lyckat fast det går beroende på kvaliteten sas.

iEnhets synkning sker väl så vitt jag vet mot iTunes på datorn oberoende av var dess media-bibliotek ligger. Kan ha fel, men då blir jag säkert rättad.

Jag har haft mitt iTunesbibliotek på en USB2-disk i flera år. Fungerar självklart utan problem. Streamar både film och musik därifrån nära nog dagligen.

Bevaka tråden