Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Säkerhetskopior" tar upp 84,2 GB

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

Ok, SBS, fick igång programmet, men det fattar inte "man:[kommando]" och i Safari kommer jag som sagt var bara till google med "man:[kommando]" som sökt sträng. Utan "" ofc i alla fallen.

Hmm, Det ska gå om du skriver i adressfältet i webläsaren för t ex kommandot "diskutil": "man:diskutil" (utan citattecken givetvis) och trycker retur. Precis som om du skrev en hel URL: "http://webadress.se".

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 14:49

De Gui som finns är av typen Mountain Lion Tweaks, alla dessa städprogram mm. De gör samma jobb som du kan göra i Terminalen. Men att lära sej dessa kommandon är inget man gör på en kafferast. Läs man-sidorna varje gång du dyker på ett Terminaltips, så kommer en del av det att fastna i alla fall.
Förkortningarna brukar ofta betyda något, vilken funktion programmen har, så det går skapligt. Värre är det med flaggorna, man måste skilja på gemener och versaler.
Mycket OT nu....

Jag kollade min frus MacBook nu efter semestern. De lokala backuperna var över 170 GB. Men det är kanske lika bra att ha det aktiverat och så vara lite flitigare med att plugga i TM-enheten?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 20:06

Om man har en stor hårddisk, ja. De som har SSD tycker nog inte samma sak

• Avstängd
  • 2012-07-31 21:09
Ursprungligen av kenjon:

Om man har en stor hårddisk, ja. De som har SSD tycker nog inte samma sak

Precis, trots min SSD är på 500GB känns det onödigt, spec. som det inte såg ut att minska trots mina vanliga backupper utan tvärt om...

Men nu vet jag ju hur man slår av och på detta så kommer jag sätta på om jag är borta utan min reserv-backup hdd

Finns det nåt sätt att spara de tillfälliga på annan disk än systemdisken (har 2 diskar i min MBP o vill inte ha dem på SSDn)

• Avstängd
  • 2012-08-01 01:23
Ursprungligen av ill_chrill:

Finns det nåt sätt att spara de tillfälliga på annan disk än systemdisken (har 2 diskar i min MBP o vill inte ha dem på SSDn)

Vet ej.

Men varför stänger ni av funktionen om systemet själv slänger när det börjar bli om om plats?

• Avstängd
  • 2012-08-01 01:46
Ursprungligen av ill_chrill:

Men varför stänger ni av funktionen om systemet själv slänger när det börjar bli om om plats?

Jag har tänker bara ha den på vid behov... så slipper man en massa extra skrivningar på disken hela tiden. Kanske bara inbillning, men även en SSD har ju ett begränsat antal skrivningar på sig innan den börjar slöa ner och dö... men det är bara en paranoid gissning från min sida.

• Avstängd
  • 2012-08-01 03:16

Info:
Körde en backup på en liten 500GB USB2 hdd som är strömförsörjd via USB. Ca 30GB.

Kopplad i TBD: ca 35-45 minuter missade "exakt" då jag satt i telefon
Kopplad på min Aiport Extreme trådat nät ca 2,5-3 h ujuj ?

Ursprungligen av LaHe:

SSD har ju ett begränsat antal skrivningar på sig innan den börjar slöa ner och dö... men det är bara en paranoid gissning från min sida.

OWC använder något liknande som argument för deras Mercury-diskar, d v s att de inte behöver drivers för att bibehålla skrivhastigheten hela livslängden även under OS X. Med SSD under Windows finns det tydligen inbyggt stöd för detta. Det var mer än ett år sen jag läste om detta så situationen kan förändrats genom nya produkter, men på webbplatser fokuserade på SSD verkade man bekräfta detta förhållande förra året.

Jag har precis börjat fundera på vilken SSD jag ska stoppa in i min Macbook Pro. Plockar ut DVDn till en extern. Ämne för en annan tråd.

Senast redigerat 2012-08-02 18:48
  • Avstängd
  • 2012-08-01 19:17
Ursprungligen av Micke Byström:

Hmm, Det ska gå om du skriver i adressfältet i webläsaren för t ex kommandot "diskutil": "man:diskutil" (utan citattecken givetvis) och trycker retur. Precis som om du skrev en hel URL: "http://webadress.se".

Nepp, med safari 6 och ML som jag har funkar det inte, utan google poppar upp.
Däremot om jag kör programmet och väljer fram och ur index så använder det sig av Safari...

Ursprungligen av Micke Byström:

OWC använder något liknande som argument för deras Mercury-diskar, d v s att de inte behöver drivers för att bibehålla skrivhastigheten hela livslängden även under OS X. SSD Under Windows finns det tydligen inbyggt stöd för detta. Det var mer än ett år sen jag läste om detta så situationen kan förändrats genom nya produkter, men på webbplatser fokuserade på SSD verkade man bekräfta detta förhållande förra året.

Jag har precis börjat fundera på vilken SSD jag ska stoppa in i min Macbook Pro. Plockar ut DVDn till en extern. Ämne för en annan tråd.

Om jag förstår dig rätt då, sä var jag inte helt ute och cykla då?

• Avstängd
  • 2012-08-01 03:06

Info:
Idag när jag lekte lite med olika backupp diskar upptäckta jag plötsligt att TM lokal BUP var på igen Hade plötsligt 80GB mer på SSD än då jag senast kollade och TM ville backa upp hela skiten igen??? DVS istället för en total backup på ca 30GB ville den backuppa 110GB.
Hände troligen efter senaste uppdatering för att få Powernap... nu avstängd igen... ofog att det inte finns en inställning av det här på TM.

Bevaka tråden