Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MAS kontra köp online

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-07-20 01:19

Det vore intressant att höra hur ni andra resonerar i frågan. Köper ni uteslutet appar via Mac App Store eller föredrar ni att köpa dem via utvecklarens webbplats? Har ni rentav köpt MAS-versionen av en tidigare webbplatsköpt app?

Gällande MAS-regler har kanske som bekant tvingat vissa utvecklare att strypa viss funktionalitet i MAS-versionen (BBEdit), och andra utvecklare har helt dragit tillbaka sina appar (TextExpander och Moom), eller åtminstone slutat tillhandahålla uppdateringar för nuvarande versioner på grund av sandboxreglerna som ställt till det för dem. Alla appar måste ju numera vara sandboxade. Vissa appar är till och med MAS-exklusiva (Pixelmator).

MAS har helt klart sina fördelar: man behöver inte längre hålla koll på licenser, det är klart smidigt att ha allt samlat på ett ställe (särskilt om det blir tal om en ominstallation av systemet eller migrering till ny dator), det är säkrare och har blivit lättare att hitta nya guldkorn. Därför känns det tråkigt att inte appar som TextExpander kan distribueras enligt den här modellen. Jag kan inte låta bli att tycka att Apple hindrar oss "power users" från att på ett bekvämt sätt installera nyttoprogram som kräver fler behörigheter än Apple är villiga att ge för distribution i MAS. Jag är för att Apple vill göra OS X säkrare och lättare att använda, men nog borde det väl finnas andra sätt att göra det på?

Jag använder MAS i den utsträckning programmet jag vill ha finns där. Det är enkelt och smidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 08:26

Jag föredrar att använda MAS, det är smidigt och går snabbt. Inga procedurer med att fylla i några uppgifter eller liknande. Sen är det en klar fördel att mina program alltid finns kvar där att hämta ner om jag byter dator eller har avinstallerat ett program och nu vill ha det igen. De program jag har som inte finns på MAS har jag sparat på dels TC och ytterligare en extern disk, det är i och för sig inte jobbigt men ändå, MAS är smidigare.

Finns det på MAS = hämtar/köper från MAS.
Finn det inte på MAS = hämtas/köps någon annanstans.

edit: Ang. om MAS är bra eller inte och om Apple gör rätt diskuteras bl.a. här: http://www.99mac.se/artiklar/2839-sandboxing-trader-i-kraft-i-mac-app-store.html

  • Avstängd
  • 2012-07-20 10:30

Som dom ovan använder jag MAS i första hand om det nu inte är så att MAS versionen är begränsad enligt Apples regler och det är just det som är begränsat som jag vill ha.

I vissa fall är det olika versioner av apparna på MAS resp hos utvecklarna, 1Password är ett sådant exempel. Då jag redan köpt de flesta av mina appar från utvecklarna så håller jag mig till den källan så länge det går, eller så länge jag tycker att det funkar. Jag prenumererar också på nyhetsmail från utvecklarna så på så vis får jag ofta nys om nya intressanta appar, liksom genom mail från Macupdate o Maczot

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-20 12:04

Att 1Password har olika funktioner har jag missat. Något viktigt?

Ursprungligen av kenjon:

Att 1Password har olika funktioner har jag missat. Något viktigt?

Inte olika funktioner utan mer att den versionen som säljs på MAS kräver 10.7 medan den som finns hos utvecklaren Agilebits också funkar med 10.6

1
Bevaka tråden