Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor inför ett eventuellt iPad-köp

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Jag och tjejen tänkte köpa en Ipad till slösurf i soffan nu när lönen trillar in. Jag blir bara lite osäker när jag läser http://www.sweclockers.com/nyhet/15681-apple-byter-dock-kontakt-i-nasta-iphone eller är det bara dumt att bry sig om det i så tidigt skede? Tänkte på att tillbehör och sånt för gamla kontakten kommer väl ändå finnas i många år framöver?

Sedan tänkte jag höra hur det fungerar att dela på en Ipad. Jag tänkte om det blir osmidigt att två personer använder den för att kolla mail, twitter och facebook. Nu har jag en androidtelefon men jag tänkte om det fungerar på samma sätt som med den att den syncar mina konton och det blir jäkligt osmidigt om någon annan vill kolla mail och facebook i min telefon.

Någon annan som delar Ipad? Hur fungerar det?

  • Medlem
  • 2012-07-23 21:16

Bekymra dig inte om den nya kontakten. Den finns inte ännu, och alla tillbehör som fungerar med den nuvarande kontakten kommer att finnas kvar länge. Och det kommer säkert någon adapter som konverterar mellan den gamla och nya kontakten.

En av bristerna med iPaden (eller snarare iOS) är att den i mångt och mycket är en "enanvändarpryl". Detta är mer naturligt i en telefon som oftast är mer "personlig", men i en platta så är den där personfixeringen en stor brist tycker jag. iPaden ligger på soffbordet och den som behöver använda den just då gör det. Men då funkar det inte så bra med mail och twitter och annat personligt.

Jag hade önskat att Apple hade fixat detta i iOS6 men så verkar inte vara fallet. Tyvärr.

Det lär finnas någon lösning på Cydia om man jailbreakar men det har jag inte gjort och tänker inte heller göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-23 21:24

Håller med Ljung. Det är inte en optimal pryl att dela på. Vi har tänkt att löst det så att Hustrun kör Safari och öppnar det hon vill där. Jag kör Chrome med mina saker öppna. Men vi kom på detta nyligen så det är inte prövat i praktiken..:cool:.

Men någon som har tillgång till en iPad kan kanske prova om det går att ha två mail, FB, Twitter etc. öppna så? Dottern(den tredje som använder den ibland sitter med den nu). Det borde gå. Tycker jag..O:-)

Det var det jag var rädd för. Troligtvis blir det att vi köper en i vilket fall så får det bli sambons i första hand då för just nu är det hennes dator som låter mest illa och har sämst batteri. Den måste bara bort från civiliserade rum Det enda hon behöver är mail, surf och facebook så det borde bli jättebra med en Ipad, hade bara önskat att det fanns ett smidigt sätt att växla mellan konton/användare. Jailbreak känns inte som något man gör precis i början om ens alls. Men kanske om det är enda sättet att lösa problemet på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-23 22:59

Facebook är inget problem, bara att logga ut när man är klar, och då kan den andra logga in.
Mail är lite knepigare. Antingen får man lägga in bådas konton, och man går till det man vill använda (men kan vara svårt att låta bli att tjuvkika), eller så får man installera ett andra mailprogram (ung som xms67 gör med surfningen). Webmail är också ett sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-07-23 23:10

Kör allt i safari så är det väl lugnt som sagt? Lättare att komma ihåg att logga ut osv då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 00:20

Men det är ju att slippa logga ut och in som jag antar är själva grejen. Så är det i alla fall hos oss. Mejlen tar vi så att hustrun kör via webbmejl.

Man köper 2st, köp begagnat om det blir för dyrt med 2 nya så kanske summan blir nästan som 1 ny (lite högre).

iOS är inte gjort för att fler ska använda samma enhet, detsamma gäller 99% av alla appar som kräver inloggning.
Bökigt att hålla på och logga in/ut hela tiden.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-08-17 15:57

Jag tänkte just tanken att köpa en begagnad och dessutom tänker jag mig att en ipad 1 duger bra inledningsvis. Men, när man ser priset på den så blir man ju helt ställd. På blocket begär de 2500-3000 och på tradera är buden uppe i 1425:- för en 16GB WiFI med två dagar kvar på auktionen. Jag trodde 1000 kr skulle räcka för något så gammalt men tji fick jag.

Det är uppenbarligen ingen dålig investering med en ipad.

Ursprungligen av keptang:

Man köper 2st, köp begagnat om det blir för dyrt med 2 nya så kanske summan blir nästan som 1 ny (lite högre).

iOS är inte gjort för att fler ska använda samma enhet, detsamma gäller 99% av alla appar som kräver inloggning.
Bökigt att hålla på och logga in/ut hela tiden.

Ursprungligen av andas:

Jag tänkte just tanken att köpa en begagnad och dessutom tänker jag mig att en ipad 1 duger bra inledningsvis. Men, när man ser priset på den så blir man ju helt ställd. På blocket begär de 2500-3000 och på tradera är buden uppe i 1425:- för en 16GB WiFI med två dagar kvar på auktionen. Jag trodde 1000 kr skulle räcka för något så gammalt men tji fick jag.

Det är uppenbarligen ingen dålig investering med en ipad.

Nix, de håller bra andrahandsvärde. Bara att handla. En 3:a. Allt under 64GB 4G+WiFi är inget annat än ren snålhet. Opp me läret!

Någon som vet om iOS 6 har stöd för flera användare?

Ursprungligen av The Real Viking:

Någon som vet om iOS 6 har stöd för flera användare?

iOS 6 har inte stöd för flera användare.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

iOS 6 har inte stöd för flera användare.

OK, tack för infon.

Om man hade haft stöd för flera användare så hade det löst TS och mitt problem… bara att hoppas att det dyker upp i iOS 7, fast sannolikheten är liten…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-24 19:59
Ursprungligen av The Real Viking:

OK, tack för infon.

Om man hade haft stöd för flera användare så hade det löst TS och mitt problem… bara att hoppas att det dyker upp i iOS 7, fast sannolikheten är liten…

Jag tror inte vi någonsin kommer se flera användarkonton till iOS då Apple hellre säljer 2 iPads än 1.

  • Avstängd
  • 2012-07-24 20:25
Ursprungligen av 99Mark:

Jag tror inte vi någonsin kommer se flera användarkonton till iOS då Apple hellre säljer 2 iPads än 1.

Man ska aldrig säga aldrig, men är beredd att hålla med dig... inte så länge ingen av konkurrenterna kommer på den lysande idéen kommer det nog inte hända.

Ursprungligen av The Real Viking:

OK, tack för infon.

Om man hade haft stöd för flera användare så hade det löst TS och mitt problem… bara att hoppas att det dyker upp i iOS 7, fast sannolikheten är liten…

Då är frågan hur något sådant skulle påverka prestandan. Fler än en användare drar säkerligen mer resurser. Jag tror att Apple hellre lägger kraft på att göra iOS kraftigare än att avsätta vissa resurser till att någon vill kunna ha flera användarkonton.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-25 10:18

Det enda i prestandaväg som skulle påverkas är väl mängden minne. Den "inaktiva" användaren behöver ju inga fler resurser, eftersom inget körs då. Bara spara ner minnet som det görs med inaktiva appar.

För övrigt så klarar officiella FB-appen av att växla mellan flera konton hyfsat enkelt, och Twitter-appen klarar av att hantera flera konton parallellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-18 11:58

Måste säga att jag stör mig allt mer på värmeutvecklingen i iPad 3. Riktigt störigt. Likaså stör det mig att laddningstiden ökat så markant. Skulle rekommendera 2:an till de som vill köpa.

  • Medlem
  • 2012-08-18 12:10
Ursprungligen av xms67:

Måste säga att jag stör mig allt mer på värmeutvecklingen i iPad 3. Riktigt störigt. Likaså stör det mig att laddningstiden ökat så markant. Skulle rekommendera 2:an till de som vill köpa.

Värmeutveckling? Den blir någon grad kallare än kroppstemperatur, är det ett problem? Men jag håller med om laddtiden, 8 timmar är lite väl mycket, men det är också ett fett batteri i den.

Ursprungligen av Dalle:

Värmeutveckling? Den blir någon grad kallare än kroppstemperatur, är det ett problem? Men jag håller med om laddtiden, 8 timmar är lite väl mycket, men det är också ett fett batteri i den.

Jo, smakar det så kostar det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-18 13:11
Ursprungligen av xms67:

Måste säga att jag stör mig allt mer på värmeutvecklingen i iPad 3. Riktigt störigt. Likaså stör det mig att laddningstiden ökat så markant. Skulle rekommendera 2:an till de som vill köpa.

Vill du byta mot min iPad 2?

Laddningstiden kan jag eventuellt förstå, även om jag alltid lämnar min på laddning över natten och således aldrig behöver bry mig. Värmeutvecklingen däremot är ju nästan obefintlig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 11:52
Ursprungligen av Dalle:

Värmeutveckling? Den blir någon grad kallare än kroppstemperatur, är det ett problem? Men jag håller med om laddtiden, 8 timmar är lite väl mycket, men det är också ett fett batteri i den.

Jag vet inte om det är något fel på min, men tittar jag på en film eller You Tube så blir den mycket varm.

Ursprungligen av kenjon:

Vill du byta mot min iPad 2?

Inte min, firmans. Men jag var väldigt tveksam att låta 2:an gå nedåt i näringskjedan. Funderade seriöst på att skicka 3:an vidare. Idag skulle jag gjort det.

Ursprungligen av Capeman:

Laddningstiden kan jag eventuellt förstå, även om jag alltid lämnar min på laddning över natten och således aldrig behöver bry mig. Värmeutvecklingen däremot är ju nästan obefintlig...

Problemen uppstår om man glömmer ladda den över natten. Då är det svårt att ladda upp den tillräckligt. Några tillfälliga laddningar under dagen räcker inte som det gjorde med 1:an och 2:an.

Den blir iofs varm men det är ingenting som jag märker eller noterar utom enstaka gånger. Laddningstiden är ett större problem men jag gör som Capeman och det är sällsynt att det är något problem (det händer men väldigt sällan)

Det som dock är tråkigt är att jag har inte hittat någon billaddare som klarar att ladda Ipaden eftersom de ger för låg ström (antar jag).
Å andra sidan så har jag inte letat så mycket heller - bara konstaterat att de som jag har inte klarar av att ladda den.

Så jag rekommenderar fortfarande en tredje generationens Ipad:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Den blir iofs varm men det är ingenting som jag märker eller noterar utom enstaka gånger. Laddningstiden är ett större problem men jag gör som Capeman och det är sällsynt att det är något problem (det händer men väldigt sällan)

Det som dock är tråkigt är att jag har inte hittat någon billaddare som klarar att ladda Ipaden eftersom de ger för låg ström (antar jag).
Å andra sidan så har jag inte letat så mycket heller - bara konstaterat att de som jag har inte klarar av att ladda den.

Så jag rekommenderar fortfarande en tredje generationens Ipad:)

Jag hittade en Targus-laddare på MediaMarkt som klarar att ge de 2 A som krävs.

Mitt råd är att skaffa 3G-versionen. Det är inte KUL att komma utanför dörrn och så slutar den funka...

Att kunnavara uppkopplad på väg 50 norr om Vättern på en dagstripp med bilen - det är guld värt.
Använda kartan, navigeringsapp osv....

På Telia kostar det inte många spänn ta ut ett extrakort till en padda.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-19 17:51

Kjell&Co har ciggladdare som klarar 2 A. 92-534 eller 92-578.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-19 20:53

Aningen off-topic men jag skulle inte bli förvånad om vi i framtiden ser multi-user för iOS (i varje fall iPad). Som enheten används av många tror jag det skulle vara enormt bra för både hem, skola och kontor. Om något skulle det största problemet vara lagringen snarare än något annat. iOS "Multitaskningen" är så pass hårt styrd som det är idag att prestandaförlusten borde bli minimal. Men det finns inte idag, och flera användare på samma iOS-enhet kan orsaka som sagts i tråden att man får dela på väldigt mycket.

Vet inte om Safari får detta i iOS 6, men Chrome för iOS har sk "Private Browsing". Det är en bra lösning om man vill göra saker på datorn som inte lämnar spår.

Vad gäller in-loggnings appar så skiljer det från App till App. I iOS kommer både Facebook och Twitter vara ganska intergrerat i systemet. Dessa funktioner får man nog helt skita i att nyttja om man är flera användare och / eller komma ihåg att logga in / ut vid varje sittning vid paddan. Tämligen irriterande lösning men det fungerar kanske. Annars fungerar olika dedicerade appar olika. vissa har val att logga ut automatiskt efter en viss tid, vissa håller dig in-loggade konstant. Just Facebook måste man tror jag manuellt logga ut i från.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vet inte om Safari får detta i iOS 6, men Chrome för iOS har sk "Private Browsing". Det är en bra lösning om man vill göra saker på datorn som inte lämnar spår.

Det kom i och med iOS 5 för snart ett år sedan.

Bevaka tråden