Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad jag inte gillar med Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 08:13

Även i en familj med fler datorer är det en bra funktion. Oavsett vilken dator jag loggar in på, så får jag min (och samma) hemmamapp.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 11:59
Ursprungligen av kenjon:

Även i en familj med fler datorer är det en bra funktion. Oavsett vilken dator jag loggar in på, så får jag min (och samma) hemmamapp.

Ah... men det kräver fortfarande en server som tar hand om allt?

Edit: Oj, såg inte den ovan.. ok det har jag ingen...

Edit2: Har bara 2 datorer jag använder och dom mappar eller dokument jag behöver dela ligger på skydrive men som länkar i dom 2 hemma-mapparna lite mer arbet vid nya filer eller mappar, men tar bara nån sekund extra.
Flestsa "vanliga" programmen sparar ju nu i iCloud.

Hemmakatalogsynkningen har jag missat totalt. Var hittar jag mer information om den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 10:14

Kräver OSX Server.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 12:23

Kräver egentligen inte en Server, utan OSX Server... Men den maskinen det körs på måste förstås vara igång dygnet runt om det ska vara någon idé.
Bara två datorer, då är det nog inte så besvärligt. Vi är 6 i familjen.....

  • Avstängd
  • 2012-07-31 12:30
Ursprungligen av kenjon:

Kräver egentligen inte en Server, utan OSX Server... Men den maskinen det körs på måste förstås vara igång dygnet runt om det ska vara någon idé.
Bara två datorer, då är det nog inte så besvärligt. Vi är 6 i familjen.....

Ah, så man kan köra en vanlig mac som hemma server med OSX-server... men som du sa... overkill för mig

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2012-08-01 09:08
Ursprungligen av kenjon:

Kräver egentligen inte en Server, utan OSX Server...

Om det är mobila konton som du syftar på, så funkar det även med en Windows Server/AD. Dock har tjänsten hittills inte lirat något vidare... Inga förbättringar i 10.8 heller alltså?

  • Medlem
  • 2012-08-01 11:59
Ursprungligen av lensv:

Om det är mobila konton som du syftar på, så funkar det även med en Windows Server/AD. Dock har tjänsten hittills inte lirat något vidare... Inga förbättringar i 10.8 heller alltså?

Hemkatalogsservern bör väl vara en OSX Server?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-31 12:55

Det sämsta med ML är att jag inte kommer på någon anledning att installera uppdateringen på någon av hushållets tre macar, det nya lejonet känns magert, så magert att jag inte blir hungrig ....

Notiser känns eg bara viktigt på våra iPhones och sandybridge har jag inte (ännu). Hemmamappssynk via iCloud, synk för musik och tv-program mellan enheter hade suttit fint. Dropbox får fortsätta att snurra som det ser ut nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 14:31

iMessage kommer jag att använda betydligt mer när iOS6 kommer.... och Safari är betydligt snabbare i ML. Däremot startar programmen långsammare, men när de väl är igång känns det rappare.

  • Avstängd
  • 2012-07-31 14:39
Ursprungligen av kenjon:

iMessage kommer jag att använda betydligt mer när iOS6 kommer.... och Safari är betydligt snabbare i ML. Däremot startar programmen långsammare, men när de väl är igång känns det rappare.

Upplever bara långsammare uppstart med de program som använder iCloud på något sätt som text textrdigeraren, annars håller jag med, fast iMessage kör jag redan nu på mina Mac-prylar hela tiden

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 14:45

Det jag avsåg med iOS6 är synkningen mellan iCloudkontot och mobilnumret. Jag använder också iMessage en del, men inte så mycket som jag skulle kunna....

  • Avstängd
  • 2012-07-31 14:55
Ursprungligen av kenjon:

Det jag avsåg med iOS6 är synkningen mellan iCloudkontot och mobilnumret. Jag använder också iMessage en del, men inte så mycket som jag skulle kunna....

Ah.. kommer det att bli bättre med iOS6 menar du?

Edit: för iMessage på datorn menar jag då...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 15:05

Om man har en iPhone, annars ingen skillnad.
Som det är nu är det bara msg till min iCloudadress som kommer till datorn. Msg till mitt mobilnummer syns bara i iPhonen. Det kommer att ändras... då syns även dessa i datorn.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-07-31 15:21
Ursprungligen av kenjon:

Om man har en iPhone, annars ingen skillnad.
Som det är nu är det bara msg till min iCloudadress som kommer till datorn. Msg till mitt mobilnummer syns bara i iPhonen. Det kommer att ändras... då syns även dessa i datorn.

Kanske är en dum fråga, men har du även ditt mobilnummer inlagt i din kontaktinfo? Eller ligger bara din epostadress med där?
Är säkert inte relaterat dock, men var en tanke.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-31 19:57
Ursprungligen av Drakfot:

Kanske är en dum fråga, men har du även ditt mobilnummer inlagt i din kontaktinfo? Eller ligger bara din epostadress med där?
Är säkert inte relaterat dock, men var en tanke.

japp, båda är med. Och det sägs att problemet ska lösas med iOS6. Bara 1 1/2 månad kvar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-31 23:40

Hos mig fungerar det på alla tre enheter. Ipad2, Iphone och Macbook Pro

Ursprungligen av kenjon:

japp, båda är med. Och det sägs att problemet ska lösas med iOS6. Bara 1 1/2 månad kvar...

  • Avstängd
  • 2012-08-01 00:13
Ursprungligen av Darre80:

Hos mig fungerar det på alla tre enheter. Ipad2, Iphone och Macbook Pro

Inte om avsändare använder ditt telefonnummer när han skickar till dig, om han och du nu inte har betor av iOS6

  • Avstängd
  • 2012-07-31 15:49
Ursprungligen av kenjon:

Om man har en iPhone, annars ingen skillnad.
Som det är nu är det bara msg till min iCloudadress som kommer till datorn. Msg till mitt mobilnummer syns bara i iPhonen. Det kommer att ändras... då syns även dessa i datorn.

Jo, och det har ju vi diskuterat tidigare

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-31 18:33

Den där lilla Cpu Usage-presentationen, fortfarande lika ful, 80-talsgrafik.. brr...

Ursprungligen av kenjon:

Kräver OSX Server.

Har den men har missat detta ändå

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-01 12:56

Någon annan än jag som fått märkbart sämre batteritid med ML?

  • Avstängd
  • 2012-08-01 13:37
Ursprungligen av CEk:

Någon annan än jag som fått märkbart sämre batteritid med ML?

Något verkar det som... får väl slå av en del lull-lull som man kanske inte behöver.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-08-01 17:12

Nu tror jag faktiskt att jag har hittat den sämsta funktionen i ML: automatisk rättstavning på samma vis som i iOS. Med andra ord, skriver man lite text och stavar fel så autokorrigerar OSet när man trycker på space. Vilket blir ännu värdelösare i OSX än i iOS då man ofta skriver betydligt fortare på tangentbord. Man hinner inte reagera förän OSet har korrigerat ett korrekt ord till helt felaktigt och man måste gå tillbaka och ändra manuellt. Som tur är så kan man stänga av det under Språk och text -> text i systeminställningar.

Hade skiten bara fungerat till 100% så hade det varit en bra funktion, men det gör den inte på långa vägar och allt som oftast så är det korrekta ord (eller sammansatta ord) den saknar i ordlistan och rättar till något lustigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 17:22
Ursprungligen av Maxus:

Nu tror jag faktiskt att jag har hittat den sämsta funktionen i ML: automatisk rättstavning på samma vis som i iOS. Med andra ord, skriver man lite text och stavar fel så autokorrigerar OSet när man trycker på space. Vilket blir ännu värdelösare i OSX än i iOS då man ofta skriver betydligt fortare på tangentbord. Man hinner inte reagera förän OSet har korrigerat ett korrekt ord till helt felaktigt och man måste gå tillbaka och ändra manuellt. Som tur är så kan man stänga av det under Språk och text -> text i systeminställningar.

Hade skiten bara fungerat till 100% så hade det varit en bra funktion, men det gör den inte på långa vägar och allt som oftast så är det korrekta ord (eller sammansatta ord) den saknar i ordlistan och rättar till något lustigt.

Måste säga att i iOS så tycker jag rättstavningen fungerar bra. Jag kan skriva mycket snabbare nu när jag lärt upp den.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-08-01 17:29
Ursprungligen av zappee:

Måste säga att i iOS så tycker jag rättstavningen fungerar bra. Jag kan skriva mycket snabbare nu när jag lärt upp den.

Jag tycker att den fungerar sämre sen iOS4-någongång, då den ville börja dela på sammansatta ord (till två helt ovidkommande ord såklart) och hålla på. Jag har aldrig lyckats lära upp min något vidare, utan vissa ord vill den alltid ändra om på samma vis gång efter gång. På sista tiden har jag börjat fundera på att inaktivera funktionen men sen är den ju faktiskt användbar till det den kan.

Har du några tips på hur man kan träna upp den till en mer användbar nivå?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 17:35
Ursprungligen av Maxus:

Jag tycker att den fungerar sämre sen iOS4-någongång, då den ville börja dela på sammansatta ord (till två helt ovidkommande ord såklart) och hålla på. Jag har aldrig lyckats lära upp min något vidare, utan vissa ord vill den alltid ändra om på samma vis gång efter gång. På sista tiden har jag börjat fundera på att inaktivera funktionen men sen är den ju faktiskt användbar till det den kan.

Har du några tips på hur man kan träna upp den till en mer användbar nivå?

Hm, har du några exempel?
Kan vara så att jag inte använder så många långa sammansatta ord.

Ursprungligen av Maxus:

Jag tycker att den fungerar sämre sen iOS4-någongång, då den ville börja dela på sammansatta ord (till två helt ovidkommande ord såklart) och hålla på.

...

Har du några tips på hur man kan träna upp den till en mer användbar nivå?

Uppdatera till iOS 5? Stavningskontrollen började dela på sammansatta ord i iOS 4.3 och slutade i och med iOS 5, förutsatt att man ställt in svenskt tangentbord.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 18:50
Ursprungligen av Maxus:

Nu tror jag faktiskt att jag har hittat den sämsta funktionen i ML: automatisk rättstavning på samma vis som i iOS. Med andra ord, skriver man lite text och stavar fel så autokorrigerar OSet när man trycker på space. Vilket blir ännu värdelösare i OSX än i iOS då man ofta skriver betydligt fortare på tangentbord. Man hinner inte reagera förän OSet har korrigerat ett korrekt ord till helt felaktigt och man måste gå tillbaka och ändra manuellt. Som tur är så kan man stänga av det under Språk och text -> text i systeminställningar.

Hade skiten bara fungerat till 100% så hade det varit en bra funktion, men det gör den inte på långa vägar och allt som oftast så är det korrekta ord (eller sammansatta ord) den saknar i ordlistan och rättar till något lustigt.

Håller med... suger på en stor skärm speciellt då man inte tittat på texten man skriver...
...och mellanslag accepterar det föreslagna ordet men vilken tangent avvisar det på Macen?
Finns säker nån, men nu måste jag dra dit musen för att avvisa :/

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-01 22:43
Ursprungligen av LaHe:

Håller med... suger på en stor skärm speciellt då man inte tittat på texten man skriver...
...och mellanslag accepterar det föreslagna ordet men vilken tangent avvisar det på Macen?
Finns säker nån, men nu måste jag dra dit musen för att avvisa :/

Ja, det kom redan i Lion och du kan göra undo med Commad+z

Bevaka tråden