Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är Apples räddning!?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har funderade lite och tänker lite fritt kring dessa funderingar:

Det känns som om Apples marknadsandelar har stagnerat, eller till och med fortsätter att falla...vet inte om det är rätt?

Den stor frågan är - hur skall Apple reversera trenden!? Jag tror det är naivt att det räcker med en G5a på 2-3 Ghz...eller en PowerBook med 3 Ghz. Jag vet, det finns massor av delorsaker - och dessa tillsammans påverkar hur det säljs...men det måste finnas "en helig nyckel" som börjar reverseringen...!?...eller!?

En STOR barriär är att nuvarande användarmassan sitter på befintlig maskinpark och tillhörande mjukvara. Dom är "inkörda" på windows och känner motvilja att ändra "grundkunskaperna"/operativet. Hur knycker man "över" dom när dom skall uppgradera sin arbetsstation?

Faktumet, att likheterna blir mer och mer lika varandra är både en fördel och nackdel. Fördelen är ju att en ev. "switch" inte är så "kostsam" för man känner igen sig och att merparten av viktiga program finns till Mac'en...trots annan mytbildning. Nackdelen blir just - varför byta - när det ändå inte är SÅ stor skillnad.

Ett annat faktum - som även det skrämmer bort användare - är detsamma som Jehovas vittnet lyckas med...vi hängivna mac-användare får det att se ut som en religiös upplevelse att pyssla med dauta. Det är det trots allt inte

Well...jag lämnar mina funderingar nu - orkar inte fundera mer

Avslutningsvis - det känns som om apple famlar desperat i mörkret, trots brilljanta innovationer som andra knycker, och att vi användare klamrar oss fast i naiv förvirring om att det vi kör är bäst.

att det finns nån "helig graal" som får apple till att gå ifrån 3-5% marknadsandel upp till 75% över en natt finns det inte, och det kommer aldrig finnas.

saker tar sin tid, osx blir större och större känns det som, särskilt utanför traditionella mac kretsar, vilket är bra.

Med G5'an och framtida revisioner utav ibm's ppc9xx tror jag att apple kommer ta en hel del större delar av proffesionella marknadsandeler, såsom inom film industrin, men också inom "vetenskap", även om macen har relativt hög framgång där.

Sen har folk dom sista 10 åran snackat om att apple är på väg graven, men det verkar som att dom hänger kvar än

jag tycker inte apple behöver vara störst, inte ens näststörst, utan så länge att dom fortsätter med innovativa produkter och lösningar som deras konkurrenter plagierar, samtidigt som jag får mitt jobb gjort, så är jag nöjd.

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 16:21

Sen får man tänka på att stor del an pezes marknad i sverige är så kallade hemdatorer folk köpte för några år sedan - dessa användare har nog inga problem med att switcha då de antingen aldrig fått datorn att funka så mycket så de vant sig vid något speciellt eller oxå fått datorjävel till att krascha och vara allmänt bångstyrig...
Men varför behövs en stor andel - den är ju en lönsam marknad som det är

• Medlem
  • 2003-09-17 16:32

Apple går garanterat åt rätt håll. Större företag som vill bort från Microsoft kommer nog att välja Linux däremot.
Det går inte att argumentera mot att Linux, om man hittar en fungerande bas, är rätt bra. Om Linux tar fart, så är det fantastiskt bra för Apple också, eftersom det är relativt enkelt att porta till OSX. Om Apple förbättrar sin X11 ännu mer, så behöver man inte porta alls. Alla vinner på om det går lite sämre för Microsoft... förutom just Microsoft då. Jag struntar i om det bara är jag som använder Mac, bara det kommer nya program.

Det ser ljust ut tycker jag.

Förstår inte fixeringen kring marknadsandelar.

Är det så viktigt att Apple har xx procent marknadsandel?

Jag tycker att det är viktigare att Apple har ett välfungerande system som kan sköta arbetsuppgifterna på ett ur användarens synvinkel tillfredställande sätt. Finns det tillräckligt många användare av Apples produkter (det gör det utan tvivel) finns det ingen anledning att oroa sig. Apple bör inte vara en massmarknads/svensson-dator lika lite som jag t.ex skulle begära att Marantz börjar tillverka boom-boxes bara för att sådana har högre marknadsandel.

Jag anser att Apple gjort helt rätt, de har släppt nya PowerBookar och G5orna är ju mycket bra datorer. Ingen av dem är svenssoninriktade och det anser jag vara bra. Apple ska rikta sig till medvetna kunder och dessa finns det inte lika många av som svensson, men tillräckligt många för att det ska löna sig med sådan inriktning.

Räkna om xx% marknadsandel till antal användare. Det är intressantare.

Jag struntar högaktningsfullt i andelar när jag väljer produkter!

Ska datorsvensson köpa en Mac måste Macen svenssonifieras, d.v.s den måste vara en billig slitochslängartikel som säljs i ladorna. Bara det är billigt är det bra. Köp en PC om nu det är så viktigt.

Annars kan ni väl be andra företag som riktar sig till medvetna kunder lägga om strategi och försöka sälja till Svensson. Det finns redan datorleverantörer som tillgodoser den kundkretsens behov och bevara mig väl för den dagen Apple försöker göra likadant.;)

Marknadsandelar är väldigt viktigt för utvecklare av program, det går inte att bortse.

iPod och iTMS bidrar till att PC-användare och datoranvändare får upp ögonen för Mac. Men jag tror att nyckeln till en ökad marknadsandel ligger hos MS. Nya säkerhetsluckor, nya virus måste rimmligtvis få den mest luttrade Win-fanatiker att börja fundera på alternativ. Sen så är MS en jättekoloss förr eller senare faller dom på sitt eget grep (som IBM gjorde på 80-90-talet). Steve Jobs har visionen och utvecklingstakten och innovationerna är ju enorma hos Apple jmf. med PC-lägret.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-17 18:17

Fortfarande har ju så grymt många aldrig ens rört en Mac.
Tar man 100 Windows-användare och låter dom använda en Mac med MacOS X och motsvarigheter till de program de kör i Windows så kommer garanterat minst 10-20 stycken att vilja byta till Mac efter det.
Många verkar ju tro att man fortfarande kör System 7 med en gulligare yta.

Det jobbigaste är att folk tror att Windows är lättare att använda än Mac OS! Visst, det är en smakfråga och vanfråga, men när upphörde saken om att Mac OS var lättare att använda som alla sa för fem-sju år sedan?

Många köper dator via hem-pc och där finns det i stort sett aldrig ett Mac-alterntiv. Med ett Mac-alternativ hade fler fått upp ögonen för Mac och vågat köpa.

Så länge Apple tjänar pengar och det finns program till plattformen så är jag nöjd.

• Medlem
  • Tyresö
  • 2003-09-17 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Fortfarande har ju så grymt många aldrig ens rört en Mac.
Tar man 100 Windows-användare och låter dom använda en Mac med MacOS X och motsvarigheter till de program de kör i Windows så kommer garanterat minst 10-20 stycken att vilja byta till Mac efter det.

För mig räckte det med att se 2 timmar WWDC 2003 för att bli totalt såld! Åkte och köpte en PowerBook 17" 1 månad senare. Min P4/2.54GHz samlar damm nu. Samma gäller för min P4-M laptop.

Brorsan var övertygad att jag gått och blivit skogstokig. En Mac? Då skickade jag länken till WWDC. Han har sett keynoten 2 gånger och nu hör jag att han är lite sugen på en G5

Jag tror inte Apple är i behov av någon "räddning" varken nu eller tidigare. Domedagsprofetior om Apple har det funnits tretton på dussinet och ingen har slagit in hittills. Finns trådar här på 99mac där folk bestämt sagt att Apple bara *måste* byta till x86-arkitekturen. Som om.

Just nu ser det dessutom ljusare ut än på väldigt länge faktiskt och de två lysande stjärnorna är OS X och G5. Det är två bitar som är mycket viktiga för Apple och som redan idag är bra och där framtiden ser mycket ljus ut.

OS X är kanske det största som hänt macvärlden hittills. Även om många gnällt över seghet och vissa är livrädda för terminalen så är OS X ett enormt kliv framåt på så många punkter att det är svårt att hålla reda på. Den UNIX-baserade grunden och tillgången till hela open source-världen öppnar helt nya dörrar. OS X utvecklas dessutom hela tiden i rätt riktning, 10.1 var ett stort lyft, 10.2 var ännu större och 10.3 verkar inte gå av för hackor det heller.

G5 representerar något helt nytt och mcyket bra, redan idag. Men kanske ännu viktigare är att IBM är en stark partner, en partner som tror på Apple och vill satsa på Apple (vilket är mer än man kan säga om en viss tidigare partner). Läs gärna Daring Fireballs IBM Compatible.

Förutom OS X och G5 så finns mycket andra intressanta produkter som Apple lyckas bra med. På mjukvarusidan gör Apple ett av de bästa videoredigeringsprogrammen till bråkdelen av det pris konkurrenterna kostar. På hårdvarusidan har Apple lyckats göra världens bästa bärbara MP3-spelare som alla andra jämförs med och som antagligen mer än någonting annat hjälpt till att få Apple som varumärke ännu mera känt. Vi har dessutom en helt ny marknad som Apple har stora möjligheter att lyckas på: servermarknaden. XServe med G5 kommer nog att sälja rätt fint.

Och som om inte det var nog så har Apple lyckats med det ingen annan hittills gjort (många har försökt): göra verklighet av onlineförsäljning av musik. Nu kommer konkurrenterna på bred front och Apple får det antagligen tufft, men de har etablerat sig och skapat ett namn och många rubriker.

Apple som företag går också bra. De har branschens högsta marginaler, satsar offensivt på att innovera sig genom svåra tider och har en fet kassa att leva på. Nog kan jag också förstå att större marknadsandelar är en viktig bit, men inte *så* viktig. BMW klarar sig rätt bra på sin marknadsandel t.ex.

Så Apple behöver ingen räddning, dom behöver bara fortsätta precis med vad de gör redan idag.

• Medlem
  • 2003-09-17 22:51

Ni glömmer en ganska trivial sak: spel! Alla som ser min Mac säger: Joooo, visst den är snygg och det ser häftigt ut, men det finns ju inga spel till dem. Så länge denna myt håller i sig lär få tonåringar försöka övertala sina föräldrar att köpa en mac på personalköpet om det finns pc-alternativ(det där lät konstigt, bespara mig kommentarer om att det alltid finns pc alt. på personalköp, tack!)!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dei
Ni glömmer en ganska trivial sak: spel!

Borde inte PS, Xbox et al marginalisera spelens betydelse i framtiden?

Jag tror att Apple är på rätt spår. Jag älskar deras "Beyond the box"-strategi(er) som Steve Jobs berättade om på MW SF 2000 (har jag för mig), tråkigt att många av dessa prylar ännu inte når utanför US, men strategin är rätt.

Två passande Wired-artiklar för att få igång tänkandet:
101 Ways to Save Apple (Skriven 1997)
Apple Computer's persistence defies the law of increasing returns(Skriven i sommras)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech 101 Ways to Save Apple (Skriven 1997)

De (Steve) verkar väl ha följt alla "bra" tips. Speciellt mycket gillar jag tips 83 och 98:

83. Develop proprietary programs that run only on Macs. Crow about them.

98. Testimonials. Create commercials featuring real-life people in situations where buying a Mac (or switching to a Mac) saved the day.

• Oregistrerad
  • 2003-09-17 23:54

Apples nya kundgrupp är UNIX-folk som vill köra ett exklusivt kommersiellt operativsystem, och som inte vill köra det i deras ögon tekniskt efterblivna Windows. Mac OS X ger dessa människor tillgång till kommersiella programvaror, som exempelvis Photoshop med flera. En starkare integration med övriga UNIXAR typ X11 är ett måste för att lyckas med denna målgrupp.

"Svensson" lär nog inte ha så stor anledning att överväga ett Mac köp. Det är liksom inget alternativ för den vanliga barnfamiljen med liten ekonomi. Dessutom så fungerar allt denna målgrupp gör med sin dator bättre med en Windows PC. Spel, Office, Internet. :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
"Svensson" lär nog inte ha så stor anledning att överväga ett Mac köp. Det är liksom inget alternativ för den vanliga barnfamiljen med liten ekonomi. Dessutom så fungerar allt denna målgrupp gör med sin dator bättre med en Windows PC. Spel, Office, Internet. :rolleyes:

Det är väl både och det där. Spel är ju helt klart ett större utbud på PC. Officepaketet fungerar hyfsat mellan plattformarna. Internet skulle jag inte säga är en bättre upplevelse på PC (om du inte räknar Blaster ).

Men om Svensson vill ha en dator för att koppla in familjens digitalkamera enkelt, för att kunna redigera familjefilmen från DV-kameran och för att låta ungarna göra DVD av allting, då är macen svårslagen.

Men är det maximalt spelutbud och maximal tillgång till P2P-nät för att ladda ner mer eller mindre legala saker så står sig PC bättre.

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 00:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Men om Svensson vill ha en dator för att koppla in familjens digitalkamera enkelt, för att kunna redigera familjefilmen från DV-kameran och för att låta ungarna göra DVD av allting, då är macen svårslagen.

Absolut, det fungerar direkt med både DV och vanlig digitalkamera, helt oslagbart. Men ärligt talat hur många "Svenssons" gör det? Även om "dom" uppskattar macen så ser nog många den ekonomiska barriären som allt för hög. Tyvärr...

Internet fungerar bättre med Windows burkar, se bara på kompatibilitet med vissa webbplatser. För att inte tala om internetbanker, där "Svensson" betalar sina räkningar. Virus visst, men det tror dom att dom skall få oavsett viken dator dom köper. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 00:29
Citat:

Dessutom så fungerar allt denna målgrupp gör med sin dator bättre med en Windows PC. Spel, Office, Internet.

Skulle spel och internet fungera bättre på en PC????????????????? Sen närdå? Jag är en Svensson med mkt begränsad ekonomi, men inte f.............n skulle jag komma på tanken att skaffa PC för det. Det står nu för tiden en sådan bredvid min G4. Den får gärna stå där, bara jag slipper använda den!

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 00:40
Citat:

Internet fungerar bättre med Windows burkar, se bara på kompatibilitet med vissa webbplatser. För att inte tala om internetbanker, där "Svensson" betalar sina räkningar. Virus visst, men det tror dom att dom skall få oavsett viken dator dom köper. :rolleyes:

Det är inte sant, visst vissa webplatser fungerar mindre bra, men med tanke på att det strular mindre generellt på en Mac skulle jag säga att det jämnar ut sig i längden. Jag är uppkopplad över 10 h per dag, och skulle alldrig ens betänka att byta pga av en sådan anledning. Och det är inte heller ett argument som är tungt nog för att påverka överhuvudtaget, enl. mig. Fördelarna överväger med råge ev. nackdelar.

Det finns dessutom fullgott med internetbanker som fungerar med Mac. Det är väl bara i princip HB som fortfarande står i skamvrån? Man kan alltid rösta med fötterna. Ingen bank är så bra att den förtjänar livslångt förtroende om den inte kan leverera! Om din tes om virus stämmer visar det bara PC användarnas enorma inskränkthet när man skall välja dator; man tar det grannen har, eller skräp som liknar det man har på jobbet. Inget eget tänk där inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
...Men varför behövs en stor andel - den är ju en lönsam marknad som det är

Det är väl i så fall det här med lönsamheten för programtillverkarna, och när sedan Apple dessutom slår undan fötterna för en del med egna programalternativ, kan man ju bli lite orolig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Skulle spel och internet fungera bättre på en PC?????????????????

Jamen komigen, det är väl ändå rätt accepterat att för spel är PC en bättre plattform pga av utbudet. Jag känner många killar som älskar spel som CS, ett av världens populäraste spel, och då är du hänvisad till PC. Och det där med kompatibilitet på sajten på nätet är faktiskt sant också (även om man förstås önskade att det inte var så).

• Medlem
  • 2003-09-18 01:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Borde inte PS, Xbox et al marginalisera spelens betydelse i framtiden?

[/i]

Nja, snarare komplettera. Jag har ett PS2 för att jag älskar GT-serien och för att min förra mac var för långsam för att spela. Jag menar inte att spel är den enda och viktigaste delen av apples (förhoppningsvis) lyckade framtid. Men, om en barnfamilj får ett personalköpserbjudande med både pc och mac. Hur många skulle, handen på hjärtat, välja macen OCH fixa en konsol till sina barn?

Det man bör trycka på för att få folk intresserade är, tycker jag, macens oerhörda stabilitet samt att den verkligen klarar allt som en pc gör. Om någon säger "köp en mac för att det är så bra att göra dvd semesterfilmer på" så är de fel ute. Folk kommer att se dyra kameror och jobbiga redigeringskvällar. Försök istället få folk att förstå produkten, designen och kompabiliteten med pc. Då kommer de kanske vara beredda att ta steget.

Om de sen börjar leka med iMovie och andra saker där macen verkligen är outstanding så är det bra, men man ska inte pressa i folk hur fantastiska de stora lösningarna är, utan istället de som hjälper med enkelhet i vardagen.

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark

Citat:

Är det så viktigt att Apple har xx procent marknadsandel?

I en kapitalistisk marknadsekonomi är det nog ganska viktigt med marknadsandelar, ja det skulle man utan vidare kunna påstå.

Citat:

Apple bör inte vara en massmarknads/svensson-dator lika lite som jag t.ex skulle begära att Marantz börjar tillverka boom-boxes bara för att sådana har högre marknadsandel.

Marantz är ett dåligt ex, dom tillverkar budgetprylar i mellanklassen, säg Mark Levinson eller Krell så är jag med.

Citat:

Annars kan ni väl be andra företag som riktar sig till medvetna kunder lägga om strategi och försöka sälja till Svensson. Det finns redan datorleverantörer som tillgodoser den kundkretsens behov och bevara mig väl för den dagen Apple försöker göra likadant.

Det där är ett praktexempel på en dryg och elitistisk mentalitet som tyvärr inte alltför ovanlig bland macfolk.

Apples slogan i början "computers for the rest of us" låter ganska massinriktat i mina öron. Hemdatorer för desktopmarknaden ligger i kategorin hemelektronik, oavsett om det är en Macintosh eller PC, och där går det inte att ha den typen av mentalitet som tillverkare av mer exklusiva varumärken/typer kan kosta på sig.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-18 04:26

INVESTERING I UTVECKLINGSMILJÖ

Jag är helt övertygad om att det som kommer hjälpa Apple framäver är deras inverstering i en effektiv utvecklingsmiljö. Det är snabbare att ta fram program i OSX och Cocoa än andra plattformar. De grundstenar som tagits fram gör också underhåll av bugga enklare eftersom kod endast finns på ett ställe.
Jämför dett med MS progam. PowerPoint och Word har olika ordbehandlare. Både krångligt för utvecklaren och användaren.

Jobs har sjäva sagt vid en dragning att det är egentligen inte för oss kunder som Apple tagit fram OSX (nåt i den stilen) utan det är för att Apple skall få en effektiv utvecklingsmiljö.

Allt vi sett hittills är investering i denna miljö. Framigenom kommer vi få se denna inverstering bära frukt.

Program som iCal är saker som jag är säker på att Apple bara slängt ihop rätt snabbt (pga effektiv miljö). Det vi kommer se i framtiden är mycket mer mjukvara.

Nja... det är vad jag tror i alla fall.

Apple får allt ta och utveckla sig för att kunna jämföras med Krell och Mark Levinson. Vad sägs om en G5 med fyra och åtta processorer?

Marantz tyckte jag passade bättre som jämförelseobjekt idag eftersom de, liksom Apple, tillverkar medelklassprodukter. Sedan vet jag inte om jag skulle kalla Marantz för "budget" heller. Okey, det beror på ramar, men "budget" för mig är snarare United/Euroline/Kendo och liknande.

Det är så att säga "Lowfi". "Midfi" är tillverkare i mellanklassen och "Hifi" är tillverkare som ligger i det högsta segmentet.;)

Vad gäller spel så måste konsolltillverkarna komma på smartare sätt att spela FPS-spel och strategispel. Dessutom måste man kunna lira gamal sköna dataspel på dem. jag tropr på nån sorts underhållningsdatorer som man kopplar till TV:n och vanliga datorn som arbetsredskap för isåfall har inte Microsoft en chans på arbetsområdet. det blir till att tävla med Sony och andra på underhållningsområdet. Säkert dyker det upp noname-linux-maskiner på båda områdena.
Är jag ute och cyklar?

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 12:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Skulle spel och internet fungera bättre på en PC????????????????? Sen närdå? Jag är en Svensson med mkt begränsad ekonomi, men inte f.............n skulle jag komma på tanken att skaffa PC för det.

Jag skulle inte heller köpa en PC av den anledningen, så jag håller med dig. Det är bara det att merparten av värden inte håller med dig, dom köper en billig PC. Vad gäller spel på PC så finns det betydligt fler titlar att köpa till ett oftast lägre pris, dessutom så piratkopierar "Svenssons" ungar i stor utsträckning av varandra. Spelprestandan är oftast bättre på PC, men allt detta vet du ju redan så det är inget jag behöver älta om. Personligen så använder jag en spelkonsoll om jag alls skall spela, så för mig passar Macen jättebra. Jag köper ingen PC av den anledningen.

Vad gäller Internet så kan man inte säga att 100% av alla webbplatser och internetbanker med mera, fungerar med Mac. Oftast är det inte macens fel, men vad bryr sig "Svensson" om det. Speciellt när grannens fula billiga Siba smäck PC fungerar hur bra som helst med samma prylar.

Att blunda för dessa fakta hjälper inte Mac-plattformen ett dyft faktiskt.

Vaddå Apple's räddning?

Apple tillverkar de finaste datorerna och datorprodukterna som finns på marknaden. De går med vinst och har trogna kunder. Vad mer behövs?

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Vaddå Apple's räddning?

Apple tillverkar de finaste datorerna och datorprodukterna som finns på marknaden. De går med vinst och har trogna kunder. Vad mer behövs?

Ökade marknadsandelar så att utvecklare och kommersiella alternativ inte överger plattformen på sikt? Adobe verkar vara sakteligen på väg bort från Mac-plattformen, eller?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-18 12:51

Ännu fler trogna kunder.

Bevaka tråden