Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt batteri Macbook late 2009?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2012-07-27 15:38

Hej!
Upptäckte idag att det stod "kontrollera batteriet" i batterifältet och gissar att det är dags för mig att byta batteri.
Jag har försökt leta efter batteri på nätet men hittar inte rätt modell verkar det som.
Eftersom det är en äldre macbook jag har(2009) bryr jag mig inte om att köpa ett dyrt originalbatteri utan ett billigare går bra.

Någon som vet vilket batteri som passar till min dator?
Nedan följer lite info från min dator:

Serienummer: W0950K88W9X7A
Tillverkare: SMP
Enhetens namn: bq20z451

Statusinformation:
Cykelantal: 699
Skick: kontrollera batteriet
Amperetal: 3397
Volttal: 11838

Väldigt tacksam för hjälp

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-27 17:03

Det brukar finns en batteribeteckning, typ A1158 eller A1260. Hittar du inget sådant på ditt batteri?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-07-27 18:57

Är inte det där en 13'' MacBook Pro?

Kanske det vore idé att testa med en kalibrering av batteriet? (gäller dock bara för MBP med löstagbart batteri)
Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

Ursprungligen av mattiL:

Är inte det där en 13'' MacBook Pro?

Kanske det vore idé att testa med en kalibrering av batteriet? (gäller dock bara för MBP med löstagbart batteri)
Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

Batteriet i sig kan inte kalibreras. Det man gör är att kalibrera mätningen av batteriets laddning och konverteringen av detta värde till batteritid. Du kan inte rekonditionera ett modernt batteri.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-01 12:30

Jag har en MBP 13" mitten 2009 med batteri med samma enhetsnamn som Minilisas men annan tillverkare. Jag har kört den där processen som finns på länken ovan men den tycker fortfarande att jag ska kontrollera batteriet.

Apropå detta har jag en undran angående att köra datorn med laddaren i. Allra oftast så använder jag min MBP hemma mer eller mindre stationärt. Jag frågade i min närmaste Apple-butik om man bör köra datorn utan laddaren inkopplad för att ladda ur batteriet regelbundet. Förut har det ju varit så att det har 'gymnastiserat' batteriet bättre och ökat livslängden på det i en bärbar. Jag fick dock svaret att dom nya batterierna som sitter i MBP är funtade så att det är inga problem alls att köra med laddaren i. Stämmer detta?

Vad kan man förvänta sig för livslängd på ett MBP-batteri? Nå'n som vet?
Nå'n som vet vad det kostar att byta?

Hälsningar från ett hiskeligt varmt Frankrike och tack på förhand!

Ursprungligen av Baeckis:

Jag har en MBP 13" mitten 2009 med batteri med samma enhetsnamn som Minilisas men annan tillverkare. Jag har kört den där processen som finns på länken ovan men den tycker fortfarande att jag ska kontrollera batteriet.

Apropå detta har jag en undran angående att köra datorn med laddaren i. Allra oftast så använder jag min MBP hemma mer eller mindre stationärt. Jag frågade i min närmaste Apple-butik om man bör köra datorn utan laddaren inkopplad för att ladda ur batteriet regelbundet. Förut har det ju varit så att det har 'gymnastiserat' batteriet bättre och ökat livslängden på det i en bärbar. Jag fick dock svaret att dom nya batterierna som sitter i MBP är funtade så att det är inga problem alls att köra med laddaren i. Stämmer detta?

Vad kan man förvänta sig för livslängd på ett MBP-batteri? Nå'n som vet?
Nå'n som vet vad det kostar att byta?

Hälsningar från ett hiskeligt varmt Frankrike och tack på förhand!

Varje laddning/urladdning sliter på batteriet och batterier är dessutom färskvara. Använd det så som känns bekvämt. Om du kör på batteriet mycket så slits det. Om du kör på laddaren mycket så blir det gammalt. Moderna batterier vinner inget på att motioneras. Det enda som den beryktade kalibreringen gör är att den laddningsstatus som batteri-ikonen visar blir mer med sanningen överensstämmande.

Apropå... när min Mac säger "kontrollera batteriet", vad borde jag göra? Hjälptexterna tycker jag skall lämna in hela maskinen på service, men det fattar jag ju att blir dyrt. Kalibrera? Byta?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apropå... när min Mac säger "kontrollera batteriet", vad borde jag göra? Hjälptexterna tycker jag skall lämna in hela maskinen på service, men det fattar jag ju att blir dyrt. Kalibrera? Byta?

Byta.

Hittar inget på det serienumret i Apples system. Dubbelkolla det så kan jag ge dig en prisbild på batteri+arbete hos en auktoriserad verkstad.

Ursprungligen av gubbslyna:

Hittar inget på det serienumret i Apples system. Dubbelkolla det så kan jag ge dig en prisbild på batteri+arbete hos en auktoriserad verkstad.

Det enda serienummer jag kan hitta i tråden är i inlägg #1 från juli 2012. Och hon har väl förhoppningvis löst sitt batteriproblem vid det här laget.

Tråden har bumpats/väckts idag, och där anges inget serienummer vad jag kan se.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det enda serienummer jag kan hitta i tråden är i inlägg #1 från juli 2012. Och hon har väl förhoppningvis löst sitt batteriproblem vid det här laget.

Tråden har bumpats/väckts idag, och där anges inget serienummer vad jag kan se.

Oj. Är dålig på att kolla datum. Kollar mest under "nytt i forumet" på startsidan och tänker att det är nya inlägg

1
Bevaka tråden