Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express hittar inte anslutna datorer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Alla!
För att få ett bättre trådlöst nätverk hemma så kopplade jag in en AirPort Express istället för den inbyggda WiFi:n i mitt modem. Jag har alltså en nätverkskabel från mitt modem till AirPort. Sedan har jag stängt av WiFi på mitt modem. Allt väl så långt och det trådlösa nätverket via AirPort funkar bra.

Dock så hittar inte jag några anslutna datorer längre. Delning är på och det funkade fint innan jag bytte till AirPort. Någon inställning jag missar i AirPort?

Tacksam för all input.

Jörgen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 11:57

Hittar du ditt nätverk (Airport) under nätverksikonen uppe i menyraden, om du väljer det kan du ansluta då?

Här finns också en bra sida som Apple har om hur man sätter upp Airport.

Edit: Jag kanske missförstod dig och inte svarade riktigt på din fråga...

Ja, jag har hittat nätverket på alla mina enheter. (Två Macar, iPad, iPod och ett par iPhone.) Datorerna brukar komma upp i sidolisten när de är vakna och jag har ett alias för att koppla upp mig mot en av datorerna. Det aliaset funkar numera ej och inga datorer kommer upp i sidolisten.

//Jörgen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-28 12:02
Ursprungligen av Forssling:

Datorerna brukar komma upp i sidolisten när de är vakna och jag har ett alias för att koppla upp mig mot en av datorerna. Det aliaset funkar numera ej och inga datorer kommer upp i sidolisten.

Ok, är det kryssat i under Finder/ inställningar/ Sidofält/ Enheter: de enheter som ska synas?

Ja, de är ikryssade.

//J

Testade nu att logga in med "gamla" nätverket, det som är inbyggt i mitt modem, och då kommer den delade datorn upp!

Det måste väl vara någon inställning i AirPort således? Jag vill ju inte ha två nätverk.

//Jörgen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-28 14:58

Funkar modemet som router också, och din airport är ställd som router? Två stycken bör du inte ha samtidigt...

Hej, jag förstår inte riktigt hur du menar, från modemet har jag en nätkabel till en dator samt en nätkabel till AirPorten. Det i modemet inbyggda trådlösa är avstängt, och jag kör trådlöst från AirPorten. Det trådlösa nätverket funkar bra och är mycket stabilare än det i modemet (som var anledningen till att jag köpte AirPort). Men nu har jag ingen tillgång till delade datorer och mappar.

Som jag sa i tidigare post så testade jag att slå på det inbyggda trådlösa och när jag ändrat till det på min dator med trådlös uppkoppling så får jag upp den datorn i nätverket igen. Rimligt verkar vara någon inställning i AirPort således?

Någon som har några teorier om detta?

Tack för all input,
Jörgen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-29 12:57

Både din Express och ditt ursprungliga modem fungerar som router. Att ha två routrar efter varandra fungerar inte. Du måste stänga av router-funktionen på en av dom.

Tack för ditt svar. Jag är inte så insatt i sånt här, så ursäkta dumma frågor.
Kan jag bara stänga av routerfunktionen på någon av dem och fortfarande ha ett trådlöst nätverk och en dator uppkopplad med kabel?

Är det för att jag använder två uttag på modemet som jag använder den som router? Måste jag då stänga av routerfunktionen på modemet?

Om jag vill ha en dator via kabel direkt och ett trådlöst nätverk hur gör jag då?
Kopplar den via kabel till AirPort?

//Jörgen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-29 16:56

Jag får intrycket av att du bara vill ha din Express som en trådlös accesspunkt och ansluter trådat till leverantörens modem. Då ska du slå av router-funktionen i Expressen.

NAT (router-funktion) i modemet kan vara igång. Men stäng av wifi.

Sedan stänger du av NAT i airport (se bild).

Hej! Mitt AirPort verktyg ser inte alls ut som dumpen ovan. Och det är inte bara språket. Sorry... Men jag hittade en annan funktion. Under "Avancerat" så finns det "portkoppling". Där kunde jag skapa en "Personlig fildelning". Angav då den datorns IP som jag vill komma åt. Då fick jag upp den och kan lägga över filer. Äntligen!

Tack alla!

Jörgen

1
Bevaka tråden