Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig iPad till Apple för reparation, eller är det tredjepartare som gäller?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Frågan har säkert ställts tidigare, men sökfunktionen vill inte gräva fram den åt mig.)

Tappade min iPhone på min iPad (jo, ironin går mig inte förbi) och glaset på paddan sprack. Kan man lämna in den till Apple för reparation och glasbyte eller är det tredjeparts reparationsfirmor som gäller?

Undrar i så fall om det har någon betydelse om man kör på orginaldelar eller inte? Jag såg att repair24.se inte ens hade orginalglas till iPad3, utan bara det de kallar "OEM".

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-08-06 00:10

Har alltid funderat på vad som händer vid en trasig/defekt iPad. Är det samma utbytesprogram som gäller för iPhone? Och vad är kostnaden för en utbytesenhet? Kan aldrig tänka mig att Apple/Anovo erbjuder lagning eftersom det inte är deras policy.

Rent spontant känns det som att den bästa vägen är att ta det genom hemförsäkring så att du får ut en ny. Frågan jag ställer mig funderande till är huruvida du kommer att få tillbaka den trasiga paddan? Isåfall skulle du då kunna försöka skaffa ett nytt frontglas via Ebay tex, försöka reparera den och därefter sälja den på blocket/Tradera.

En till fundering från min sida. Hur är fronten ditsatt? Har för mig att det var någon Apple-produkt vars skärm skulle vara ditlimmad och så, vilket skulle omöjliggöra ett byte.. Men som sagt är osäker, så någon får gärna bekräfta eller dementera!

• Medlem
  • International user
  • 2012-08-06 20:11
Ursprungligen av morberg:

(Frågan har säkert ställts tidigare, men sökfunktionen vill inte gräva fram den åt mig.)

Tappade min iPhone på min iPad (jo, ironin går mig inte förbi) och glaset på paddan sprack. Kan man lämna in den till Apple för reparation och glasbyte eller är det tredjeparts reparationsfirmor som gäller?

Undrar i så fall om det har någon betydelse om man kör på orginaldelar eller inte? Jag såg att repair24.se inte ens hade orginalglas till iPad3, utan bara det de kallar "OEM".

Ja, du kan lämna in den till de som har hand om Apples service i Sverige, typ LanMaster.
Dock skulle jag rekommendera att prata med ditt försäkringsbolag först.

Ursprungligen av zappee:

Ja, du kan lämna in den till de som har hand om Apples service i Sverige, typ LanMaster.
Dock skulle jag rekommendera att prata med ditt försäkringsbolag först.

Tack, jag kollade med försäkringsbolaget och de sade att jag skulle lämna den hos certifierat serviceställe. Var hos LanMaster och de sade att de byter ut hela enheten, inte bara glaset. Får se hur det går till slut, har inte fått tillbaks den än.

Det blir en utbytesenhet. Jämför kostnaden i arbetstid + reservdelar mot produktionskostnaden på en utbytesenhet. Vad kan det kosta Apple att tillverka en iPad? 1000:-? Mindre? 1 timmes arbete är lätt 700:- i den branschen. Plus delarna. Går det överhuvudtaget att bryta sig in i en iPad och få ihop den igen med lyckat resultat?

Det stämmer bra, fick betala 3.900:- för en utbytesenhet (32 GB Wifi). Självrisk 1.500:- och drulleförsäkringen står för mellanskillnaden. Sen köpte jag ett smart cover för 379:- så att åtminstone just detta inte händer igen...

1
Bevaka tråden