Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med konton - hårddisken borta

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har os x 10,6. Jag skapade ett nytt konto eftersom jag hade några grejer jag ville ändra med det förra (namnet bland annat) och tyckte det var lika bra att börja från början. Nyskapandet gick bra men sen fick jag för mig att jag skulle ta bort det första för att slippa ha två och undvika allt inskrivande av lösenord hela tiden och för att jag inte hade behörighet till alla filerna. Jag klickade i att den skulle spara gamla kontots mappar. Då försvann hårddisken från skrivbordet och jag har fortfarande inte behörighet till de gamla filerna. Är det någon som vet hur jag ska göra för att få ordning på skiten igen?

Tack!
Klara

Vad händer om du öppnar ett nytt Finder fönster med Cmd-n? Ser du några filer där? Om tittar under "enheter" överst till vänster i Finderfönstret och klickar så att pilen pekar neråt om den inte gör det redan, ser du din disk där?

Oavsett om du ser den där kan du gå in i menyn "Finder"[ och välja "Inställningar…" ( Snabbkommando Cmd-, )

och se om du har förbockat att hårddiskar ska synas på skrivbordet. Om du inte har det kan Finder ha kraschat och nollställt sig. Det är ovanligt men händer. Bocka bara för enheterna du vill ska synas på skrivbordet

Gamla hemmappen
Kopiera din gamla hemmapp som ligger i en sk skivavbildningsfil här: "/Användare/Borttagna Användare/[Användarenamnet].dmg" genom att dubbelklicka. Din gamla hemmapp bör dyka upp som en ny enhet och öppnas. Skapa en ny mapp på skrivbordet (ditt eget skrivbord för din nya användare) och dra de gamla mapparna dit. Redan här bör du komma åt dina gamla mappar.

Rättigheter
Om du fortfarande har problem med rättigheterna till din gamla hemmapp som du just kopierade till skrivbordet så kan du göra din nya användare till ägare av de gamla mapparna och filerna enklast genom gratisprogrammet Batchmod: http://www.lagentesoft.com/batchmod/index.html

Gör aldrig följande med en hemmapp du tänker använda och inte heller med någon systemmapp eller Biblioteksmapparna, gör det bara för att kunna hämta filer som i den här situationen eller om du vet vad du gör:

Installlera Batchmod (dra det till "Program" som vanligt) och starta det. Välj sedan din *gamla* hemmapp från skrivbordet via knappen "File", alternativt dra och släpp mappen på övre delen av Batchmodfönstret.

Ändra till din nya användares namn från menyn. Bocka för "Apply to enclosed..." och klicka sen på "Apply". En dialog öppnar sig och ber att du ska verifiera att du vill göra förändringen, sen kommer en donationsdialog där du kan trycka "ok" och slutligen ett "OS X"-fönster där du anger din nya användares namn och lösenord. Vänta sen en liten stund.

Nu kommer du åt du dina gamla mappar.

Senast redigerat 2012-08-07 06:26
1
Bevaka tråden