Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gråt med mig, skratta åt mig

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-18 10:18

Nu är det tungt...

Installerade för ett tag sedan om min PowerBook. Var oerhörd nogrann med vad jag installerade, skrev upp minsta ändring jag gjorde i en loggfil (nåja, nästan). Installerade inget onödigt.

Sedan gjorde jag Misstaget.

Jag jobbar mycket i projekt med företag som är väldigt Microsoftierade så jag hade av denna anlednbing införskaffad Office X för att vara säker på att kunna jobba med projektdokumentationen full ut men ändå minimera min tid i Windows-miljö.
Visserligen kändes det väldigt obehagligt att "besudla" min rena arbetsmiljö med en sådan koloss som MS Office men borde ju inte vara något problem tänkte jag (mot bättre vetande, jag vet ju in i benmärgen att MS-produkter är som att släppa in räven i hönsgården).

Så jag installerade Office X.

Och helt plötsligt gick var alla associationer mellan dokument och applikationer brutna på ett märkligt sätt.
Dvs, klickar jag på en text-fil så kickar textredigeraren igång men kraschar omedelbart. Klickar jag på en PDF-fil så startar Förhansdvisning men kraschar omedelbart osv. Om jag däremot startar applikationen först och innifrån den sedan öppnar dokument är det inga problem.

Nämnde jag att det går alldeles utmärkt att dubbeklicka på Office-dokument? Bara Office-dokument...

Ibland vill man bara skrika rätt ut men grannarna skulle ju tro att jag höll på att ha ihjäl någon om jag verbalt skulle uttrycka mina känslor och åsikter om MS-produkter just nu.

Börja om från början, börja om på nytt...
eller
Det går ALLTID lättare andra gången!

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 10:22

Jag lider med dig, det borde finnas en MS remover utility som scannar och rensar hårddisken från sådant skräp. :rolleyes:

Förmodligen installerades det med Office några extra typsnitt. Jag gissar att det är dessa som strular. Testa att rensa bort dem.

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-18 11:23

Tack för tipset men jag har redan avsintallerat allt i MS-väg (inklusive fonter) - utan förbättring. Jag har startat om datorn, jag har kört om OS X Combo Update 10.2.6 utan skillnad, osv.

Ack, kära installation, vår tid var ljuv men allt för kort. Nu måste jag ta mig nytt sällskap.

Jag får göra som jag brukar göra vid installationsrelaterade problem och MS-produkter - man ändrar installationsordningen.

Vet inte om jag skall skratta eller gråta.

Så jag matar ut Queens "Who wants to live forever" i högtalarna, tätt följt av "Show must go on", lägger upp "Kind of magic" i låtkön och tar fram Mac OS X -skivan och trycker på den silvriga, runda, knappen uppe till hö<Connection terminated>

• Medlem
  • 2003-09-18 11:34

Suck...

Jag hoppas att du tar bra betalt av Microsoftkunderna, så att du kan köpa en separat PB att köra Office på.

(från en som snart kommer att göra samma sak)

Citat:

Skrevs ursprungligen av wlao
Suck...

Jag hoppas att du tar bra betalt av Microsoftkunderna, så att du kan köpa en separat PB att köra Office på.

(från en som snart kommer att göra samma sak)

Shit och jag som beställt Office med nya PB 12", nu vet jag varför man fick 50% rabatt på eländet

Jag köpte Office v.X tillsammans med min TiBook före jul och det har överlevt två nyinstallationer av systemet "from scratch". Inga strulande dokument eller liknande.

Men jag har kanske haft tur...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 13:18

Verktygsprogram>Diskutility:

Reparera Skivbehörigheter.

Thomas

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-18 13:37

Jodå, jag har också installerat Office v.X tidigare utan problem men det är det som för mig känns så typiskt Microsoft - precis när din misstänksamhet har avtagit tillräckligt mycket för att du skall bli den minsta lilla smula övermodig så - BAM! Mattan rycks undan dina fötter!

Nåväl, systemet är ominstallerat och nu har jag installerat Office innan jag uppgraderar 10.2.3 -> 10.2.6, verkar som det är problemfritt än så länge.

[Text borttaget pga bristande faktakontroll hos undertecknad.]

/../

Nähä, solen skiner ute och här sitter jag och gnäller när det kunde ha varit värre. Jag kunde tex ha lyckats stå emot frestelsen förra hösten att åter prova på Mac efter 10 års uppehåll. DET hade varit illa!

Senast redigerat 2003-09-18 14:15
  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-09-18 13:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av thomas
Verktygsprogram>Diskutility:

Reparera Skivbehörigheter.

Thomas

Okej, det provade jag faktiskt inte, skall tänka på det nästa gång. Tack ändå.

1
Bevaka tråden