Nu är det tungt...
Installerade för ett tag sedan om min PowerBook. Var oerhörd nogrann med vad jag installerade, skrev upp minsta ändring jag gjorde i en loggfil (nåja, nästan). Installerade inget onödigt.
Sedan gjorde jag Misstaget.
Jag jobbar mycket i projekt med företag som är väldigt Microsoftierade så jag hade av denna anlednbing införskaffad Office X för att vara säker på att kunna jobba med projektdokumentationen full ut men ändå minimera min tid i Windows-miljö.
Visserligen kändes det väldigt obehagligt att "besudla" min rena arbetsmiljö med en sådan koloss som MS Office men borde ju inte vara något problem tänkte jag (mot bättre vetande, jag vet ju in i benmärgen att MS-produkter är som att släppa in räven i hönsgården).
Så jag installerade Office X.
Och helt plötsligt gick var alla associationer mellan dokument och applikationer brutna på ett märkligt sätt.
Dvs, klickar jag på en text-fil så kickar textredigeraren igång men kraschar omedelbart. Klickar jag på en PDF-fil så startar Förhansdvisning men kraschar omedelbart osv. Om jag däremot startar applikationen först och innifrån den sedan öppnar dokument är det inga problem.
Nämnde jag att det går alldeles utmärkt att dubbeklicka på Office-dokument? Bara Office-dokument...
Ibland vill man bara skrika rätt ut men grannarna skulle ju tro att jag höll på att ha ihjäl någon om jag verbalt skulle uttrycka mina känslor och åsikter om MS-produkter just nu.
Börja om från början, börja om på nytt...
eller
Det går ALLTID lättare andra gången!