Hej
Efter att ha haft problem med signalstyrkan från min router bytte jag den hos internetleverantören och fick en annan modell. Den nya routern fungerar betydligt bättre men har medfört andra problem, nämligen att Airplay fungerar oregelbundet samt att min Airport Express som är kopplad till stereon inte längre kan ses i nätverket.
Jag har provat att ställa in det jag kan men mina nätverkskunskaper är något begränsade och därför har jag ännu inte lyckats. Saken är den att i mitt nätverk finns även en Apple TV som kan ansluta till nätverket utan problem (tekniken i de två borde väl påminna om varandra?). Airporten lyser grönt, och fungerar såvitt jag kan se om man ansluter den med kabel till routern, men kan inte ses i Airport verktyg eller hittas som Airplay-enhet i det trådlösa nätverket. Om jag återställer den och inställer den på nytt kan den ses i AP verktyg en minut eller två innan den försvinner igen, som Airplay-enhet kan den ses något längre men försvinner även där efter 10-15 min.
Det ska tilläggas att jag kan se AP:n i routerns översikt men inte i AP-verktyg.
Efter att ha sökt Google tunt har jag inte riktigt funnit några svar utan enbart fler frågor och därför vänder jag mig nu till er. Det hela har gått så långt att jag överväger att köpa en Airport Extreme för att få nätverket till att fungera ordentligt.
Routern jag har är en Zyxel P-2601HN-F1 och Airporten är såvitt jag vet den senaste modell innan utseendet ändrades nyligen.