Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro 7 vs Final Cut Pro X?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu fått en ny dator, Mac Pro 3,2 Quad på jobbet och den stöder inte gamla Final Cut Studio version 2.0.1 alls..
Går inte att installera och jag har använt Final Cut Pro 6 i många år och är van vid den.

Jag måste nog köpa ett nytt Final Cut Pro som fungerar till den nya Mac Pro 3,2 Quad OS X 10.8.1

Jag behöver lite hjälp här innan jag ska köpa in Final Cut Pro program. Det jag behöver är Final Cut Pro och Compressor.
Går det att köpa Final Cut Studio 3 idag eller finns de inte mer så att jag är tvingad att köpa Fina Cut Pro X som har helt olika layout från den gamla jag är van vid... Kommer jag att gilla Final Cut Pro X? tar det en massa tid att lära allt nytt igen?.

Tacksam få hjälp och tips.

/J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 16:02

Inleder med ett par korta konkreta svar.

Går det att köpa Final Cut Studio 3 idag?
Det går inte att köpa nytt. Eventuellt kan du hitta en kopia begagnat. Hur bra FCS 3 fungerar i OS 10.8 är även en bra fråga…

Är jag tvingad att köpa Fina Cut Pro X som har helt olika layout från den gamla jag är van vid?
Ja.

Kommer jag att gilla Final Cut Pro X?
Eventuellt… Programmet har ett helt annat tänk än Final Cut Pro 1 tom 7. Det har sina styrkor och svagheter kan man säga. Vissa saker är "magiska", andra är ogenomtänkta eller i "version 1.0" av ett nytt program.

Tar det en massa tid att lära allt nytt igen?
Det beror på men troligen är svaret ja.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-31 16:06

Fler noteringar:

- FCPX är ett helt nytt program kontra FCP7. Exempelvis går det inte att öppna FCP7's projektfiler i FCPX. Det finns tredjepartsprogram som försöker lösa problemet men inte helt utan problem.

- FCPX är version 1.0 av "Final Cut Pro Next-Generation". Många saker finns inte som man är van vid i FCP7, vissa saker kommer troligen tillbaka, andra skiter Apple i att implemetera. Det är lite som övergången från OS9 till OSX kan man säga.

- FCPX har stöd för XML in / ut, dock är inte det samma XML-format som FCP7 eller tidigare.

Det närmsta du idag kommer FCP7 är tror jag Adobe Premier Pro CS6. Detta programmet har faktiskt vuxit till sig riktigt bra de senaste åren. Huruvida jag skulle flytta över mitt jobb från FCP7 till PPCS6 idag vet jag inte men jag överväger det. Troligen är det en bättre ersättare än FCPX för mig, även om FCPX har sina styrkor.

Tack Erik!

Väldigt sorgligt att man inte kan öppna FCP6 i en FCPX program... Jag vet inte hur de har tänkt. Jag har flera stora projekter som jag jobbat med i några år som måste fungera i FCPX om jag ska ha den i framtiden...

Jag får ta en fundering hur jag ska göra och testa mig fram..

/J

Kan man på något sätt öppna en projekt från FCP6 i en PPCS6 om någon testat ?

/J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 11:34
Ursprungligen av jojosurf:

Kan man på något sätt öppna en projekt från FCP6 i en PPCS6 om någon testat ?/J

Jag vet inte om du kan öppna en projekt-fil direkt. Dock kan du exportera en XML från FCP6 och öppna denna i PPCS6.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-11 13:33

Premier Pro 6.02 släpptes precis och ska enligt uppgift fixat en hel del buggar. Bl.a. relaterande till import av FCP XML.

Ok, tack igen Erik!

Mvh /J

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-23 23:13

Massa nytt i FCPX 10.0.6:

Apple - Final Cut Pro X - What

1
Bevaka tråden