Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G5 - en utmaning för Apple

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacWorld.co.uk har en artikel där de intervjuar Jon Rubinstein om bland att G5 i PowerBook. Jag gick ju ut rätt hårt tidigare och hävdade att G5 i PowerBook kräver en hel del produktutveckling av Apple och att dom helt enkelt inte är där ännu. Nu har jag lite kött på benen:

While declining to comment on unannounced products, he did concede that the possibility of a G5 PowerBook was simply “an issue of good, solid engineering”.

He made it clear, however, that the current crop of G5 processors are designed for desktop machines, and a cooler-running version of the processor would be needed for a PowerBook. But he did point to the fact that a few years ago, nobody thought it would be possible to get a G4 processor in a PowerBook.

Rätt tidigt kom det fram uppgifter om att en 90 nm-version av G5 skulle utvecklas till nån gång nästa år och att den skulle passa utmärkt i bärbara tack vare mindre värmeutveckling.

Läs hela artikeln här:
G5 PowerBook 'a challenge'

Senast redigerat 2005-01-13 10:08

Nu har en till hög chef hos Apple uttalat sig om att PowerBook G5 kommer att dröja. Det är MacRumors som
rapporterar att David Russell, produktchef för bärbart och trådlöst hos Apple, sagt följande om G5 i PowerBook (i en intervju med ComputerWord):

"We certainly want to do that. But it's going to be a while. We think the G4 has a very long life in the PowerBook"

Men andra ord, PB G5 dröjer. Att hoppas på det inom en snar framtid verkar vara lönlöst (trots iBook G4).

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 19:23

<PBG5feber>Å andra sidan så är jag ganska säker på att någon på Apple uttalade sig om att G3:an minsann också skulle leva kvar länge länge hos Apple för inte såå länge sedan.</PBG5feber> Å tredje sidan så kanske G3:an återuppstår med AltiVec och kallas G4.

Vad gäller PBG5 så verkar det hur som helst vara kylningen som är problemet, vilket jag inte hänger riktigt med på. Är allt snack om att G5 skulle köra strömsnålt & svalt bara båg?

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Är allt snack om att G5 skulle köra strömsnålt & svalt bara båg?

Har funderat på samma sak flera gånger.
Då ppc 970 lancerades så var det (om jag kommer ihåg rätt) flera som skrev att den var energisnålare än G4an. Vart det inte så?
Med vilka nuvarande processorer kan man jämföra den med?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 20:01

Så varför har Apple satt en G4-processor i iBook, en modell som främst är avsedd för hemanvändare? Verkar det inte logiskt att det skulle komma en PB G5 sommaren 2004? Hur mycket drar en G4 respektive en G5?

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 20:17

Enligt folk på AI så är det inte bara processorn ensam som är problemet. Att snabbare minnen och bussar tillsammans med allt annat lull-lull på G5ans mobo drar sitt strå till stacken vad gäller kräm och värme verkar ju rätt rimligt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Enligt folk på AI...

Och allt som står där är ju sant... det vet man ju..... eller?

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 23:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Och allt som står där är ju sant... det vet man ju..... eller?

Just prexis, ja. Nej men ärligt talat så har en del AI-heads extremt bra koll inom vissa områden (eller så är de bara jänkare) och detta verkar ju faktiskt helt logiskt.

Rent affärsmässigt kan det vara bra att få oss att tro att det dröjer även om det bara ligger några månader bort. Särskilt inför julrushen. Om dom har en G5 på gång och skulle säga det så skulle PB G4 försäljningen dö. Inte bra för julsiffrorna. Med detta menar jag inte att jag tror att Apple har en G5 på g. Det har jag ingen aning om. Jag manar bara att ett spepande uttalande om att det kan dröja med mera inte är något att hänga upp sig på.

Upptäckte precis en bugg i Safari. Om texten jag skriver i denna ruta täcks en aning av Status Bar så bildas det en massa lodrätta streck i denna Status Bar. Ska skicka min revolutionerande upptäckt till Apple genast! Ah, stecken försvan när jag håll pekaren över en länk som medför att det skrivs info i Status bar. Nu är jag nära Nobellpriset här...

G5 orna är ju betydligt större, inte för att den rymmer särskillt mer än G4, men det har väl med värmealstring osv att göra med också eller ?

Så att få in G5:an i en bärbar kan nog dröja.. Men de kanske vill chockera oss med en oförväntad G5 PowerBook när man minst anar det, det gillar ju Apple att göra.

Kan någon ta fram sifror på vem som utsöndrar mest värme G4an eller G5an.

jag vill ha en powerbook G5 till sommaren

Jag hoppas på de i alla fall...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-05 20:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Kan någon ta fram sifror på vem som utsöndrar mest värme G4an eller G5an.

Enlig databladet hos IBM här http://www-3.ibm.com/chips/techlib/techlib.nsf/techdocs/A1387A29AC1C2AE087256C5200611780/$file/PPC970_MPF2002.pdf

så verkar G5 i de lägre hastigheterna dra ungefär lika mycket som motsvarande hastighet på en G4.

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-11-06 01:00

Det här med att det krävs ett otroligt ingenjörsjobb för att få in en G5:a i en PB känns (även om det givetvis är sant) som typiskt Apple retorik.

Kommer nog bli väldigt mycket "Hard work" "Finaly" och "Only Appel could do it" när den lanseras.

vänligen
/P

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Enlig databladet hos IBM här http://www-3.ibm.com/chips/techlib/techlib.nsf/techdocs/A1387A29AC1C2AE087256C5200611780/$file/PPC970_MPF2002.pdf

så verkar G5 i de lägre hastigheterna dra ungefär lika mycket som motsvarande hastighet på en G4.

Som det sagts tidigare i den här tråden så är det knappast processorn som är problemet. G5-processorn är i sig ett bättre val än G4:an sett till MIPS per watt, så även en nerklockad G5:a skulle kunna vara ett vettigt val för en Powerbook. Problemet är bara att det är mycket annat som drar ström (framför allt det egenutvecklade G5-chipsetet), och det känns som att Apples bärbara produkter redan ligger nog dåligt till om man ser till batteridrifttid. Vore ju tråkigt om Apple skulle börja kränga sexkilos missfoster à la Alienware....

1
Bevaka tråden