Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blu-ray-brännare för OS X

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 13:05

Samsung 506AB kan även rekommenderas. Den har out-of-the-box-stöd för OSX och har en mer traditionell design än ovan ASUS och kopplas in externt via USB-2 den också. Priset verkar även vara billigare (890 kr i butik från Webhallen, ASUS-modellen kostar en bit över 1000 kr med frakt).

BILD:

TEST:
Samsung SE-506AB External Slim Blu-ray Re-Writer Review & Rating | PCMag.com

KÖP:
WEBHALLEN.com - Samsung Extern Bluray brännare 6X / DVD±RW 8X SE-506AB - Svart

Senast redigerat 2012-09-05 13:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 13:29

Min korta erfarenhet av Macgo:s Mac Blu-ray Player är att den fungerade tämligen risigt på min MacBook Pro 15" 2011. Att däremot spela upp en MKV-fil av bluray mediat är inga som helst problem med hyfsat moderna Macar idag via VLC.

Ursprungligen av Erik.dv:

Min korta erfarenhet av Macgo:s Mac Blu-ray Player är att den fungerade tämligen risigt på min MacBook Pro 15" 2011. Att däremot spela upp en MKV-fil av bluray mediat är inga som helst problem med hyfsat moderna Macar idag via VLC.

jag såg ett annat program för BR-uppspelning, minns inte namnet på det, som inte var certifierat för BR-uppspelning som lät dig spela BR-skivor genom att programmet kopplade upp sig mot servrar som drevs av programleverantören och där hämtade hem krypteringsnyckeln för filmen. "Lite" på gränsen, kanske...

Erik, med vilket program kan man bränna med? Toast? Direkt i Finder?

Alltså någonstans måste jag missat något. Varför vill man bränna Blu-ray?
I pirat-syfte måste det väl ändå vara "bättre" att dra hem en .mkv i hög kvalite och streama eller köra upp direkt på TV?
Jag tvångsköpte en Bluray till min TV för att kunna se en del dvd-boxar som jag köpt och inte klarar av att göra mig av med. Men att köpa och börja bränna känns väldigt mycket tidigt-2000....

Ursprungligen av PeeMaN:

Alltså någonstans måste jag missat något. Varför vill man bränna Blu-ray?
I pirat-syfte måste det väl ändå vara "bättre" att dra hem en .mkv i hög kvalite och streama eller köra upp direkt på TV?
Jag tvångsköpte en Bluray till min TV för att kunna se en del dvd-boxar som jag köpt och inte klarar av att göra mig av med. Men att köpa och börja bränna känns väldigt mycket tidigt-2000....

Egenfilmat material?

Ursprungligen av Papperskatt:

Egenfilmat material?

För det kan man inte ha på hårddisk eller vad menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-05 22:09

En kollega ska faktiskt köpa en BluRay brännande just för att bränna alla sina privata filmsnuttar som kommer växa i och med att han precis fick en liten dude i familjen. HD-video tar lätt många gigabyte. Visst kan man stacka hårddisk också, det är en smaksak. BluRay-skivorna kan ha smidigt spela i sin PS3:a på stora TV:n, det är svårare med HDD's.

För film (köpt / hyrd) finns ingen motsvarighet till BluRay. HDTV och strömmade filmer från nätet kommer inte i närheten. Vi ska inte ens gå in på kvalitén på Play-kanaler. Även att ha sitt privata "bibliotek" av filmer / serier man köpt är grymt smidigt och kvalitén BluRay har är som sagt oslagbar.

Sist men inte minst för min egen del saknar min MacMini "skivläsare" och MacProns är trasig. En extern BluRay spelare / brännare för 900-spänn kändes perfekt (mycket bättre val än Apple externa SuperDrive för 700kr).

Är det inte ett par ganska grova faktafel i artikeln också? Eller är det bara jag som reagerade?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Det här med Blu-ray och att importera filmer är en aning mer komplicerat än att importera en vanlig DVD-film, då DVD-formatet inte har någon kryptering eller annat skydd än en regionkodning (region 1 för USA, 2 för Europa, och så vidare) som infördes i DVD-standardens barndom för att filmbolagen enklare skulle kunna kontrollera när filmer släpptes i olika regioner. Det är få vanliga DVD-spelare som bryr sig om regionskyddet nu för tiden, men din Mac:s DVD-läsare kommer garanterat att göra det. Med Blu-ray har regionskyddet spelat ut sin roll, tack och lov, och istället har en kryptering av informationen som utgör en Blu-ray-film införts. För att man ska få tillverka en vanlig Blu-ray-spelare för hemmabruk så förbinder man sig att stödja denna kryptering, men en Blu-ray-spelare för en dator har inte den typen av mjukvara inbyggd utan istället måste avkrypteringen av en Blu-ray-film göras av datorns operativsystem och/eller programvara som körs i datorn.

DVD har visst en kryptering. Det var bl.a. av denna anledning som gjorde att Jon Lech Johansen skapade DeCSS med allt vad det innebar för oss att lätt göra en säkerhetskopia på egeninköpt film.

Blu-ray har regionskodning, men många väljer att inte lägga på det på Blu-ray-skivan, vilket kan uppfattas som att mediat är regionsfritt - så är icke fallet: se t.ex. Wikipedia. Artikelns formulering tycker jag låter som om regionsskyddet inte existerar för Blu-ray

Ursprungligen av suddgummi:

Är det inte ett par ganska grova faktafel i artikeln också? Eller är det bara jag som reagerade?

DVD har visst en kryptering. Det var bl.a. av denna anledning som gjorde att Jon Lech Johansen skapade DeCSS med allt vad det innebar för oss att lätt göra en säkerhetskopia på egeninköpt film.

Blu-ray har regionskodning, men många väljer att inte lägga på det på Blu-ray-skivan, vilket kan uppfattas som att mediat är regionsfritt - så är icke fallet: se t.ex. Wikipedia. Artikelns formulering tycker jag låter som om regionsskyddet inte existerar för Blu-ray

Du har helt rätt i det du skriver. Jag tror att många, liksom jag, inte tänker på att DVD-skivorna är krypterade med tanke att på program som exempelvis Handbrake fungerar ypperligt. Jag ska uppdatera artikeln!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-06 00:31

Kryptering och regionskoder tror jag är som du skriver suddgummi.

Artikeln har inte ens varit uppe en dag men redan är länken ovan till MakeMKV död: "This Account Has Been Suspended"

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 14:57

Hmm...

Jag köper 4-x antal bd rullar per månad. biblioteket är 300+. Jag är oldschool. Jag gillar skivmedia. Jag flyttade temporärt för någon månad sedan och upptäckte här om dagen att "Fan... Skulle vilja se nån gammal rulle" - Vilket blev jävligt svårt då dom ligger i nån flyttkartong "nånstans".

Läste den här artikeln och tänkte att det kanske är dax att "digitalisera" hela alltet. Men då till min fråga, för jag känner på mig att vissa på forumet kan svaret... hehe... Kan man "rippa" en hel blu-ray MED ALLT rakt-upp-o-ner och få det fungera som en blu-ray? Med menyer och allt? Och gör det det... Hur löser man navigeringen?

Jag TÅL inte att se film på en dator (läs skärm). Skulle en Mac mini, en feting raid och någon 3:e part fjärrkontroll fungera? "Nya" mini's har ju hdmi.

Sista frågan. Jag sitter på den fetaste macpro'n. Hur lång tid tar det att "rippa" en film? Vet att det är en "hur långt är ett snöre - fråga" men en uppskattning vore trevligt. Programmen som finns ute för att "rippa" har dom stöd för flera cpu'er eller är det bara clocken som avgör hur snabbt man rippar.

Som ni kanske märker så har inte jag hängt med på vad som hänt i "ripping" världen på 11 år...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 15:16
Ursprungligen av Kenneth M:

Läste den här artikeln och tänkte att det kanske är dax att "digitalisera" hela alltet. Men då till min fråga, för jag känner på mig att vissa på forumet kan svaret... hehe... Kan man "rippa" en hel blu-ray MED ALLT rakt-upp-o-ner och få det fungera som en blu-ray? Med menyer och allt? Och gör det det... Hur löser man navigeringen?

Det går att rippa en hel ISO-fil. Dock vet jag inte hur / om du kan det på OSX. Av min erfarenhet fungerar uppspelning av en virtuell skiva väldigt dåligt. Detta gäller även DVD även om stödet är bättre där.

Vad du kan lösa är att rippa alla delar av en DVD / BluRay som är intressanta. Ex. om man rippar en skiva med 4 avsnitt av en TV-serie får man dem som 4 film-filer. Personligen tycker jag det är mycket smidigare att hantera än att behöva montera en virtuell skiva, navigera genom ofta bökigt designade menyer osv.

Ursprungligen av Kenneth M:

Jag TÅL inte att se film på en dator (läs skärm). Skulle en Mac mini, en feting raid och någon 3:e part fjärrkontroll fungera? "Nya" mini's har ju hdmi.

En MacMini spelar utan problem upp "råformatet" av en BluRay-skiva. Det är inte så jättekrävande. Dessa ligger på c:a 30 Mbit så något feting raid behövs inte för prestandan men en film tar c:a 30GB så utrymme behövs.

Plex är ett utmärks uppspelningsprogram som även har en fjärrkontroll för iOS som fungera utmärkt. Sist men inte minst kan Plex streama ditt bibliotek till din iOS-enhet. Den kodar om filmen i given upplösning / bitrate i realtid.

Ursprungligen av Kenneth M:

Sista frågan. Jag sitter på den fetaste macpro'n. Hur lång tid tar det att "rippa" en film? Vet att det är en "hur långt är ett snöre - fråga" men en uppskattning vore trevligt. Programmen som finns ute för att "rippa" har dom stöd för flera cpu'er eller är det bara clocken som avgör hur snabbt man rippar.

Den fetaste MacPron idag är säkert 3 ggr så snabb på vissa delar av rippningen kontra min MacPro 2008 8-core 2.8Ghz. Så ta dessa siffor med en nypa salt. Men just video-encoding skalar mycket bra på flera CPU:er.

- Rippning av film rakt upp och ner från DVD eller BluRay är INTE CPU-begränsat alls. Jag rippar en BluRay i c:a 2X hastighet med den externa Samsung spelaren jag rekommenderade ovan. En vanlig film tar alltså c:a en timme att rippa i råformat. Här sker alltså INGEN konvertering, man behåller BluRay i sitt original-format (H264 ofta på c:a 30 Mbits).

- Transkoding av film tar däremot mer tid. Nu har inte jag några exakta siffror i huvudet men jag tror att jag rippar en DVD till H264 i c:a 3X hastigheten i hög kvalité. 60 minuter film tar c:a 20 minuter att både rippa från skiva och koda om till ett nytt format. DVD vill man gärna göra så med då MPEG2 är en enormt ineffektiv codec och du kan lätt koda om till H264 och få ner filstorleken till 1/4.

- Transkoding av BluRay tar mycket längre tid än DVD. En c:a 3 timmar lång film beräknar Handbreak kommer ta strax över 4 timmar. Då kör jag också bara 1-pass encoding. 2-pass tar ungefär dubbelt så lång tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 16:05
Ursprungligen av Erik.dv:

En MacMini spelar utan problem upp "råformatet" av en BluRay-skiva. Det är inte så jättekrävande. Dessa ligger på c:a 30 Mbit så något feting raid behövs inte för prestandan men en film tar c:a 30GB så utrymme behövs.

Plex är ett utmärks uppspelningsprogram som även har en fjärrkontroll för iOS som fungera utmärkt. Sist men inte minst kan Plex streama ditt bibliotek till din iOS-enhet. Den kodar om filmen i given upplösning / bitrate i realtid.

Hehe.. 300 filmer+ tar en hel del utrymme. Va mer det jag syfta på. Speciellt om man vill, som jag, behålla källfilerna.
Men ok... Att kopiera en BD "image" och få den att fungera som om den vore en skiva i en bd-spelare går inte?

Jag har authrat bd på scenarist, vi använde VC1 kodecen. Finns det något program som kan "extrahera" originalfilerna som finns på skivorna? Jag vill inte pillra på bitraten eller ljudet, Jag vill ha en 1:1 av mina blu-ray skivor. Eller måste man transkoda om det? Känns som om att göra jobb 2 ggr.. Från en HDcamSR master till VC1 till h264 (äpplen o päron, båda är frukter) Jag vill kort o gått extrahera "källfilen" och få den att fungera. Jag vill ha "VC1" filen.

Plex - från det lilla jag läst om det så skiter den fullständigt i codec? Lyckas jag hitta en "extraherare" så skulle plex kunna spela en film med VC1 (läs källfilen) kodecen? Fungerar plex med bildsekvenser också? dpx, exr?
ios fjärr.. nice!

Går o köper bdläsaren imorn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 16:25

MakeMKV gör precis vad du söker. Den extraherar källformatet och tar bort all form av kryptering men re-wrappar den till en .mkv-fil och bakar i denna fil in bil, ljud, subtitlar och kapitell information. Den kodar inte om någon codec (den kan inte ens göra det). Du får alltså en fil med "råformaten" på skivan:

- VC1 eller H264 video
- DTS-HD eller Dolboy Digital-HD ljud 5.1 eller 7.1 ljud (du kan även välja att ha flera strömmar ljud om du vill, samt vilken som är default)
- Ett eller flera subtitle spår
- Kaptiell information sparas också

Så att rippa en film tar c:a 1 timme. 300 filmer räkna någon månads jobb om du är effektiv. Notera att rippningen inte är så CPU intensiv men att i/o:n på datorn får jobba en del.

BluRay kör som du noterar VC1 eller H264 (de kan köra MPEG2 tror jag också men det är extremt ovanligt). Jag tror inte det är några problem med endera codec i datorn.

Plex fungerar troligen inte med bildsekvenser. "GlueTools" för OSX löser pucken med DPX-sekvenser briljant. Dock tror jag inte programmet fungerar efter OSX 10.6 då det är hårt knutet till QuickTime som Apple håller på att avveckla.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 17:11
Ursprungligen av Erik.dv:

MakeMKV gör precis vad du söker. Den extraherar källformatet och tar bort all form av kryptering men re-wrappar den till en .mkv-fil och bakar i denna fil in bil, ljud, subtitlar och kapitell information. Den kodar inte om någon codec (den kan inte ens göra det). Du får alltså en fil med "råformaten" på skivan:

Trevligt! Så lite visste jag om MKV. Men... Laddade ner MakeMKV men den krashar bara. Hinner inte göra nått. Kan 64bit kerneln vara boven i dramat? Jag väljer att boota i 64 eftersom smoken mår bättre då.

Mpeg2 användes i början av "bd eran" men jag vet inte alls om det används idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 16:37

Ett alternativ till MakeMKV är "DVD Fab". Dock har jag inte testat det alls. Deras "decrypter" ska dock vara gratis.

The most powerful DVd decrypter and Blu-ray decrypter, DVDFab HD Decrypter, Free to decrypt DVD and Blu-ray, free to Copy DVD and Blu-ray.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 17:15

32/64 kernel gjorde ingen skillnad. MakeMKV funkar inte på min maskin... buuhuu

**edit - Enda filmen jag hade framme va Pixars "UP" dvd (Disney) - Den tvärvägrade. Rotade i tvrummet och hitta en annan film, inte Disney... Den funka! Jobbigt... Äger alla pixars BD rullar. Vill ju naturligtvis kunna "rippa" dom också. Någon som testat att använda MakeMKV med t.ex. wall•E på bd?

****edit

haha... roligt... Kollade aldrig på bilderna i testet... Det är ju Wall•E som används som ett exempel..

Senast redigerat 2012-09-07 17:32

Underligt att det inte lirar med din Mac Pro. Jag gjorde testet på en Core i5 Macbook Air och körde applikationen rakt av utan att ens titta om den kördes i 32- eller 64-bitarsläge. Ska testa på min 8 core Mac Pro hemma och se om det blir skillnad.

Vilken version av OS X kör du?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-07 20:19
Ursprungligen av Joacim Melin:

Vilken version av OS X kör du?

Helt ny-installerad version av Lion. 10.7.4. 10.8 vill jag inte ha! Blåste om datorn i förrgår. Bara installerat mina kreativa program och makemkv och nu plex.

Kan ju vara så att UP dvd'n har nån djävulusiskt skydd. Osannolikt men man vet aldrig. Är ju trots allt Disney... men det förklarar ju inte varför wall•e funkar på er maskin.

Filmen som fungera var "Wedding crashers" (distad av SF...) på dvd och det tog 35 minuter totalt att göra mkv filer av alla titles (rookie misstag, ny på det här...) - Man bör nog bara välja dom man vill ha... MEN kan man speeda upp processen genom att göra en iso av en BD och peka makeMKV mot den? Såg att rommen kom upp i 3,4x hastighet när den gjorde sitt, men jag skulle "häldre" vilja att den läste filen från en enhet som klarar av att läsa 300mb/s+. Kan man göra en iso av en bd och peka MakeMKV mot den? I mitt huve borde det gå ljusår snabbare... eller? Tanken är att läsa från en hårddisk som fixar mer än 300 och den skriver mot en som fixar 600.

Blev mäktigt imponerad av Plex. Ska bli spännande o experimentera med MakeMKV i morgon. Går o köper blu-ray brännaren Erik länkade till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-07 18:02

Jag använder RipIt för att göra "DVD-kopior". Jag har aldrig testat med BlueRay dock.

Download RipIt for Mac - Gets your movies off DVD and onto your Mac. MacUpdate.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 19:21

VC1-codecen spelar upp fint i VLC i varje fall.

Varför du inte kan rippa vet jag inte. Det fungerar fint på både min MacPro 2008 och MacBook Pro 2011. Appen är 32-bitars men jag kör den på OSX 10.8 maskiner så med 64-bit kernel alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 23:25

I sammahanget "rippa bluray" tror jag BluRay läsaren blir begränsningen vad du än gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-07 23:12

Spännande att följa de mer tekniska resonemangen, även om BD-rip aldrig kommer bli aktuellt för min del

Keep up the good work!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-08 11:17
Ursprungligen av zinned:

Spännande att följa de mer tekniska resonemangen, även om BD-rip aldrig kommer bli aktuellt för min del

Blivit en fix idé för mig egen del. Jag är en storkonsument av film. Men jag tittar inte på filmen när jag tittar på filmerna, hehe. Jag "tittar" på det tekniska. Jag köper endast tekniskt avancerade filmer. Mycket synliga och osynliga vfx(er) filmer jag vet har blivit filmade med X Camera och Y lens och skapad av Z bolag. Behind the scenes på många filmer är en guldgruva för mig. Jag gillar videoteknik helt enkelt. Allt från kablarna till stocken till posten. Allt är intressant. Förutom ljudet... hehe

MakeMKV och "rippa" i det här fallet är ett experiment. När Erik sa att MakeMKV INTE degraderar något så blev det väldigt intressant för jag är även bildnörd. Jag tål inte se kass svärta eller pixelering, degraderade färger etc. Jag vill se vad regissören (förhoppningsvis) ville berätta, Se vad coloristen har gjort med bilderna. Självklart finns defekter på BD också men det är ju till 100% distens fel. Många filmer från 1 specifik Svensk dist har otroligt usel bild. 4 defekter i filmen gjorde mig, löjligt nog, riktigt förbannad. Därför köper jag numera allt från England.

Plex ser ut att vara ett extremt trevligt program för att organisera sitt digitala bibliotek. Filmen jag testa göra mkv av igår slängde jag in i plex och den fungerade flawless. Tog en stund innan jag fatta hur metadatan matades in (automagiskt) Men när wedding crashers blev till "Pixars Cars och Up" så blev jag lite fundersam! Men som tur va så kunde man även söka på filmen i fråga och efter det så fick man allt korrekt. Mycket smidigt och väldigt fräsht.

Ska knalla till webhallen nu och köpa Bd-brännaren. Enda som är extremt surt nu är att jag inte har min tv att test-titta på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-07 23:23

Pavtube Blu-ray Ripper for Mac-rip/copy BD/DVD to Apple TV,iPad,iPhone,iPod

Ovan verkar också lovande. Dock inget jag prövat.

  • Medlem
  • 2012-09-08 01:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Pavtube Blu-ray Ripper for Mac-rip/copy BD/DVD to Apple TV,iPad,iPhone,iPod

Ovan verkar också lovande. Dock inget jag prövat.

Jag har provat det, funka skitbra. Kruxet med MakeMkv för min del var att undertexterna inte kom med när man körde det igenom handbrake ( det stödjer inte pgs subtitle ) men Pavtube spottade ur sig en fin högupplöst mp4 fil efter ett par timmar:)

Bevaka tråden