Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder jag ett videoklipp med alpha channel som "trail"?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittar ingen guide på det här. Ett klipp med äkta transparens släpper jag bara in i godtyckligt program med vad ska man göra med ett klipp där sista snutten innehåller alfakanalen?

• Medlem
  • Borås
  • 2012-09-06 23:01

Kan du inte ställa startpositionen på filmen när du använder den som mask. Eller splitta filmen i två delar med QT Pro eller dyl?

Jag fick till ett klipp som funkar nu men det är inte klart tidsmässigt. Jag kapade bort starten och sparade slutet som separat fil sen hittade jag i hjälpen till Motion hur man lägger till en mask.

Men jag stör mig på att jag inte vet exakt var jag klippt. Hur gör man det här och samtidigt håller reda på att det blir exakt på mitten man jobbar? Klippet är 30 sek och jag vill alltså kapa vid 15 sek.

Om jag ska förlita mig på QT 7 blir det gissningar med dragreglaget.
I Motion hittar jag heller inget sätt att göra det här med sifferinmatning.

Hittade kommandot Dela klipp i QT 10. Drar reglaget sakta så visar den siffror. Ställer på 15.00 och delar. QT 7 tycker att klippet är 15.03.

Provar samma sak i MPEG Streamclip. Ställer på 15.00 och kör Trim. Ut kommer ett klipp som är 15.01.

Förmodligen spelar det ingen roll men märkligt när man är van att jobba med exakta enheter.

1
Bevaka tråden