Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone utomlands, vad i inställningarna bör jag ändra för att inte bli ruinerad?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska till grekland idag, och insåg precis att jag inte har koll på vad jag bör stänga av i inställningarna för att den inte ska ligga och dra data och äta upp hela min budget. Försökte söka men hittade inget bra.
Jag har ju t ex platstjänster på, suger det data? Telefon-delen känns ju inte heller nödvändig att använda denna veckan egentligen, bara vid behov. Tar man bilder vill man ju gärna att den geo-taggar var bilden är tagen, tar det? Mail är inställt på att hämta mail varje timma, måste man stänga av det manuellt också?

Jag undrar alltså om det finns nån universal-inställning för att den inte ska dra data i onödan, utan endast via Wifi samt få lokalisera var bilden är tagen (som sagt, vet inte om detta drar data eller ej).

Tacksam för semisnabbt svar!

Det enda du behöver se till att det är avstängt är data roaming, det är avstängt per default.

Inställningar/Allmänt/Nätverk/Data Roaming.

Aah ok, ja jag tycker det känns rörigt och osäkert bara.. T ex, alternativ ovan där, "mobildata", det låter väl käckt att stänga av det?

• Medlem
  • International user
  • 2012-09-08 12:04
Ursprungligen av Anders Båth:

Aah ok, ja jag tycker det känns rörigt och osäkert bara.. T ex, alternativ ovan där, "mobildata", det låter väl käckt att stänga av det?

Om du läser under texten för "Data-roaming" så står där precis vad du behöver veta.

Det behövs inte, men visst kan du.

Ok... får se om jag får feeling där nere om jag har på det eller ej!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-08 13:42

Data-roaming ska alltså vara avstängd och grå, precis som det är på bilden. Något annat behöver du inte röra.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-08 13:54

Beroende på vilken operatör du har så är det inte jättedyrt längre (om du aktiverar utomlandssurf).
Telenor är max 79:- per dag (tyckte jag mig se, i våras när jag var utomlands var det 99:-).
Då kan man surfa 100Mb.

Det är förstås inte jättebilligt, men hanterbart om det bara handlar om en vecka.

Gäller bara inom EU.

Den här frågan är ställd och besvarad så många gånger redan...

Här är ett par sökningar som ger ganska många träffar i ämnet:
https://www.google.se/search?q=kostnader+utomlands+site%3A99mac.se
https://www.google.se/search?q=iphone+utomlands+site%3A99mac.se

1
Bevaka tråden