Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN via en Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är i tankarna på att skaffa mig en VPN. Jag har Bahnhof som internetleverantör och de samarbetar med Anonine för att erbjuda VPN. De har två olika att välja mellan; PPTP och OpenVPN.
Enligt specen på Apples sida står det att läsa om Airport Extreme: "Kompabilitet: VPN Passthrough (IPSec, PPTP och L2TP)".

Min fråga är om jag kan lägga in min VPN i Extreamen och på så sätt kunna låta alla mina enheter surfa bakom denna VPN? Jag hade tänkt att satsa på det säkrare alternativet, OpenVPN. Finns det i så fall någon maxgräns på enheter som kan vara anslutna samtidigt? Jag har en iMac, Macbook, två iPhone, en iPad och två AppleTV anslutna till routern.

Mvh

Apples Airports har ingen VPN-klient så det går inte.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-10 23:09

"VPN passthrough" betyder bara att den kan släppa igenom VPN-trafik. Som keptang säger så kan den inte upprätta VPN-anslutningar själv.

Ursprungligen av keptang:

Apples Airports har ingen VPN-klient så det går inte.

Ursprungligen av Vassius:

"VPN passthrough" betyder bara att den kan släppa igenom VPN-trafik. Som keptang säger så kan den inte upprätta VPN-anslutningar själv.

Tack för era svar! Då får man alltså lägga in VPN i de enheter som behöver det? Vet ni om det finns någon gräns hur många enheter som kan använda VPN-anslutningen samtidigt?

Mvh

Ursprungligen av blackheim:

Tack för era svar! Då får man alltså lägga in VPN i de enheter som behöver det? Vet ni om det finns någon gräns hur många enheter som kan använda VPN-anslutningen samtidigt?

Mvh

För det mesta endast 1, jag har inte varit med om någon VPN-leverantör som tillåter fler än 1 uppkoppling/konto.

En lösning på det är att installera t.ex. en proxy (som SQUID) på en dator som alltid är igång som alla andra enheter använder som sin proxy. Så kör jag själv, men i en virtuell maskin med Ubuntu Linux i på en dator som är igång 24/7.

Lite info om det;
squid : Optimising Web Delivery
Squid Proxy on OSX Lion | Mark's Rants and Ravings

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-11 10:47

Det räcker väl om du lägger in VPN på en av enheterna, då är du ju sedan inne i ditt lokala nätverk och kan nå alla enheter som om du var hemma.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-11 10:54
Ursprungligen av kenjon:

Det räcker väl om du lägger in VPN på en av enheterna, då är du ju sedan inne i ditt lokala nätverk och kan nå alla enheter som om du var hemma.

Det är inte det han är ute efter, utan att använda VPN utåt för att dölja sitt IP.

1
Bevaka tråden