Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad tappar hotspot från iPhone vid vila

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 10:40

Köpte en ipad (3) wifi i veckan och har problem med att den tappar bort anslutningen till hotspot i iphonen (4S) såfort ipaden går i vila. Enda sättat få igång det igen verkar vara att stänga av och sätta på hotspot igen i telefonen.

Den uppför sig inte så på mitt wlan hemma.

Misstänker något i telefonen då jag hade liknande problem med min gamla android-platta, men där trodde jag bara det var plattan som var dålig för den var besvärlig hemma också.

Har testat att nollställa nätverksinställningarna både på telefonen och ipad.

iOS: Troubleshooting Personal Hotspot

Citat:

Note: If you leave the Personal Hotspot screen or put your iOS device to sleep, the device only broadcasts the Wi-Fi network for an additional 90 seconds. If no devices join the Wi-Fi network during that time, your iOS device will stop broadcasting your Wi-Fi network. You can start broadcasting your Wi-Fi network again by tappingSettings > Personal Hotspot.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-14 10:48

Ett litet förtydligande av keptangs inlägg:

Det är inte i iPaden "felet" ligger, utan i telefonen. Om man inte aktivt använder internetdelningen från en annan enhet så stängs den av. Det är sannolikt för att spara batteri i telefonen.

När din iPad går i vila stängs WiFi-anslutningen till din iPhone av.
För att din iPhone inte ska få soppatorsk på batteriet stängs då internetdelningen av.
Tyvärr är det så här det fungerar.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 11:18
Ursprungligen av pmarriott:

När din iPad går i vila stängs WiFi-anslutningen till din iPhone av.
För att din iPhone inte ska få soppatorsk på batteriet stängs då internetdelningen av.
Tyvärr är det så här det fungerar.

Och hade det inte fungerat så har någon klagat över att batteritiden är så usel FAST dom inte är uppkopplad mot iPhonen

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 12:54

Den stängs alltså av trots att inställningen fortfarande är påslagen?
Går det att lösa genom att ha telefonen i laddare?

Som det står på Apples sida så stängs broadcasting av hotspot av efter 90 sekunder om ingen enhet kopplar upp sig till den.
Testa om det funkar genom att ha den i en laddare, jag tror inte det, utan det är så det är gjort i mjukvaran.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 13:46
Ursprungligen av keptang:

Som det står på Apples sida så stängs broadcasting av hotspot av efter 90 sekunder om ingen enhet kopplar upp sig till den.
Testa om det funkar genom att ha den i en laddare, jag tror inte det, utan det är så det är gjort i mjukvaran.

Mm, testade koppla den till datorn nu och trots att usb-delning till datorn var igång så hittar ipaden inte telefonen längre.
Det här är ju värdelöst. Finns det ingen workaround (som inte kräver jailbreak).

När du har USB-utdelning igång så kan du inte samtidigt använda den som WiFi-hotspot. Om du vill testa WiFi-hotspot medan telefonen laddas så får du köra med nätadapter.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 14:43
Ursprungligen av pmarriott:

När du har USB-utdelning igång så kan du inte samtidigt använda den som WiFi-hotspot. Om du vill testa WiFi-hotspot medan telefonen laddas så får du köra med nätadapter.

Det går alldeles utmärkt att ha både USB och wifi igång samtidigt, var har du fått det ifrån?
Telefonen frågar ju t o m om du inte vill ha igång wifi också om det är avstängt när de startar hotspot.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 15:07
Ursprungligen av Json_81:

Det går alldeles utmärkt att ha både USB och wifi igång samtidigt, var har du fått det ifrån?
Telefonen frågar ju t o m om du inte vill ha igång wifi också om det är avstängt när de startar hotspot.

Sant

Bara för det måste jag testa.

Edit: Tamejfan!:"> Det måste jag fått om bakfoten från nån gammal Android-lur eller nåt.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 15:14

Jag hittade en halvbra workaround.
Använder man blåtand istället så fungerar det, men hastigheten verkar bli strypt på 1,5Mbit.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 15:48

Hittade två workarounds till.

Antingen får man ha skärmen igång på telefonen och ha hotspot-sidan öppen, eller så får man ha något igång på ipaden som konstant använder uppkopplingen (spotify t ex).

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 16:23

Blåtand är nog den bättre lösningen trots hastigheten.
Ser knappt ut att påverka batteriet på telefonen.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 17:31

Jag anser också att blåtand är det bättre alternativet batterimässigt

Hopplöst jobbigt problem tyvärr
på landet har jag bara bra mottagning i ett fönster och där får min Iphone ligga och ge internet till min MBP och Ipad
men så fort jag lämnat dator eller surfplatta för en stund så måste jag resa på mig för att
stänga av och sedan sätta på internetdelningen igen, otroligt jobbigt ibland när man gottat ner sig i soffan

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 20:27
Ursprungligen av disktant:

Hopplöst jobbigt problem tyvärr
på landet har jag bara bra mottagning i ett fönster och där får min Iphone ligga och ge internet till min MBP och Ipad
men så fort jag lämnat dator eller surfplatta för en stund så måste jag resa på mig för att
stänga av och sedan sätta på internetdelningen igen, otroligt jobbigt ibland när man gottat ner sig i soffan

Jag ser det här som ett i-lands problem
Hotspot funktionen i iPhone ser jag bara som ett komplement,nödlösning när man behöver dela ut internet temporärt.
Att enbart använda iPhone som modem ser jag inte som någon långsiktigt lösning.
Om jag vore du skulle jag skaffa en riktig dongel och kanske en router för att dela ut din 3G uppkoppling.
Har du 3 som operatör kan jag sälja en billigt till dig

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 21:40
Ursprungligen av lappen71:

Jag ser det här som ett i-lands problem
Hotspot funktionen i iPhone ser jag bara som ett komplement,nödlösning när man behöver dela ut internet temporärt.
Att enbart använda iPhone som modem ser jag inte som någon långsiktigt lösning.
Om jag vore du skulle jag skaffa en riktig dongel och kanske en router för att dela ut din 3G uppkoppling.
Har du 3 som operatör kan jag sälja en billigt till dig

Då tänker du (och Apple väldigt fel).
Det finns ingen anledning alls att använda en dongel istället för sin telefon (om man inte känner ett starkt behov av 4G, där telefonerna lyser med sin frånvaro trots att vi har bra nät i sverige).

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 21:53

Det finns ingen anledning alls att använda en dongel istället för sin telefon (om man inte känner ett starkt behov av 4G, där telefonerna lyser med sin frånvaro trots att vi har bra nät i sverige).

Det är ganska så tydligt att Apple anser att hotspot funktionen inte ska ligga och arbeta när ingen kontakt med någon enhet är aktiv men vad vet dom
Du kanske ska söka jobb på Apple och visa dom hur egentligen det ska fungera?
Nu finns denna begränsning av en anledning jag är säker på att det har göra med att batterit inte ska dras ur när inte kabeln sitter i.

Jag brukar använda min iPhone som hotspot på jobbet åt min iPad och jag har telefonen i en bröst ficka.
När jag går iväg från iPaden så känner jag att när avståndet ökar så ökar värmen på telefonen.
Skulle denna funktion vara aktiv hela tiden utan strömsladd drar man ur batteriet ganska så fort.
Och skulle iPhonen hela tiden sända ut wifi fast ingen enhet är ansluten så dras batteriet ur snabbt då också.

Visst får du tycka att det är en brist men nu är det som det är.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-14 22:09

Det finns många anledningar till det. I ditt fall säger du t ex att signalen är så dålig så du måste lägga iPhonen i fönstret. En router med yttre antenn ger dej mycket bättre signal med ökad hastighet. Och om någon ringer dej kan ingen annan använda din iPad under tiden. Men du kanske är ensam där.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-14 22:29
Ursprungligen av kenjon:

Det finns många anledningar till det. I ditt fall säger du t ex att signalen är så dålig så du måste lägga iPhonen i fönstret. En router med yttre antenn ger dej mycket bättre signal med ökad hastighet. Och om någon ringer dej kan ingen annan använda din iPad under tiden. Men du kanske är ensam där.

Du citerar fel person.
Men jag är nyfiken på varför ingen skulle kunna använda ipaden om någon ringer? Du menar att i hans fall tappar telefonen täckning om han går bort från fönstret?

Det är ganska så tydligt att Apple anser att hotspot funktionen inte ska ligga och arbeta när ingen kontakt med någon enhet är aktiv men vad vet dom
Du kanske ska söka jobb på Apple och visa dom hur egentligen det ska fungera?
Nu finns denna begränsning av en anledning jag är säker på att det har göra med att batterit inte ska dras ur när inte kabeln sitter i.

Jag brukar använda min iPhone som hotspot på jobbet åt min iPad och jag har telefonen i en bröst ficka.
När jag går iväg från iPaden så känner jag att när avståndet ökar så ökar värmen på telefonen.
Skulle denna funktion vara aktiv hela tiden utan strömsladd drar man ur batteriet ganska så fort.
Och skulle iPhonen hela tiden sända ut wifi fast ingen enhet är ansluten så dras batteriet ur snabbt då också.

Visst får du tycka att det är en brist men nu är det som det är.

Ja, jag vet bättre än apple, för har kunden alltid rätt hette det en gång i tiden. Missförstå mig rätt, jag är väldigt nöjd med apple och deras lösningar, men i vissa fall saknar de möjligheter att välja.
Om det nu vore så väl att hotspoten inte stängde ner när man hade laddaren inkopplat så hade jag kunnat köpa att "funktionen" är en bra ide. Men nu krävs att du håller skärmen tänd istället (vilket jag inte kan göra eftersom syncar telefonen med jobbmail vilket kräver låskod och skärmen måste släckas efter X minuter).
Så kvarstår att streama något konstant till ipaden eller köra blåtand och tappa relativt mycket hastighet (blåtand verkar som sagt ge ca 1.5Mbit, jag har upp till 16Mbit, verklig hastighet 2-8Mbit vad jag testat än så länge, och 4S stödjer "bara" 14Mbit).
Eventuellt kan jag ha en dator uppkopplad mot telefonen för att hålla hotspot igång (jag använder ipad + delning mycket på jobbet).
Ingen av dessa lösningar är energisparande och känns inte speciellt Apple.

Och ganska fort är relativt, batteriet håller fortfarande ganska många timmar. Det som drar mest ström är fortfarande skärmen.

Övriga dumheter:
Appar över 50Mb via 3G? Ja tack, jag har obegränsad data...
Ingen backup över 3G? Se ovan...
FaceTime över 3G? (nåja, jag använder inte facetime och det fixas i iOS6)

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-14 23:29

Du citerar fel person.

Ja, jag vet bättre än apple, för har kunden alltid rätt hette det en gång i tiden. Missförstå mig rätt, jag är väldigt nöjd med apple och deras lösningar, men i vissa fall saknar de möjligheter att välja.
Om det nu vore så väl att hotspoten inte stängde ner när man hade laddaren inkopplat så hade jag kunnat köpa att "funktionen" är en bra ide. Men nu krävs att du håller skärmen tänd istället (vilket jag inte kan göra eftersom syncar telefonen med jobbmail vilket kräver låskod och skärmen måste släckas efter X minuter).
Så kvarstår att streama något konstant till ipaden eller köra blåtand och tappa relativt mycket hastighet (blåtand verkar som sagt ge ca 1.5Mbit, jag har upp till 16Mbit, verklig hastighet 2-8Mbit vad jag testat än så länge, och 4S stödjer "bara" 14Mbit).
Eventuellt kan jag ha en dator uppkopplad mot telefonen för att hålla hotspot igång (jag använder ipad + delning mycket på jobbet).
Ingen av dessa lösningar är energisparande och känns inte speciellt Apple.

Och ganska fort är relativt, batteriet håller fortfarande ganska många timmar. Det som drar mest ström är fortfarande skärmen.

Övriga dumheter:
Appar över 50Mb via 3G? Ja tack, jag har obegränsad data...
Ingen backup över 3G? Se ovan...
FaceTime över 3G? (nåja, jag använder inte facetime och det fixas i iOS6)

Haha...det är ganska så tydligt att du INTE vet bättre än Apple för dom vet dom tekniska begränsningarna och vad du sitter på ett forum och antar spelar mindre roll.

Att stånga huvudet blodig över en funktion som tydligt inte är gjord för att hela tiden vara igång ter sig löjligt.
Eftersom den inte fungerar som du önskar får du antingen leva med det eller hitta en annan lösning som du redan fått förslag på.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-15 01:09

Haha...det är ganska så tydligt att du INTE vet bättre än Apple för dom vet dom tekniska begränsningarna och vad du sitter på ett forum och antar spelar mindre roll.

Att stånga huvudet blodig över en funktion som tydligt inte är gjord för att hela tiden vara igång ter sig löjligt.
Eftersom den inte fungerar som du önskar får du antingen leva med det eller hitta en annan lösning som du redan fått förslag på.

Du verkar vara typen av fanboy som tror att apple alltid vet bäst.

Bevisligen klarar hårdvaran att köra hotspot under ganska många timmar utan att slå av funktionen eftersom androidtelefoner klarar av det.
Tyvärr lämnar androidlurarna mycket annat att önska så det mindre dåliga alternativet är iphone, men det betyder fortfarande inte att apple har rätt, bara att de gjort ett val som en andel av deras konsumenter inte gillar (ja, jag har googlat och fler är missnöjda, och nej, jag tänker inte göra någon som helst gissning på hur stor/liten andel det kan tänkas handla om).

Deras val är inte baserat på några tekniska anledningar, särskilt som det inte fungerar med laddaren ikopplad.

Eftersom alternativen är sämre så får jag leva med de lösningarna som finns, i det här fallet att använda blåtand och inte få full hastighet.

Och de övriga sakerna jag nämde är definitivt inte heller några tekniska begränsningar (samtliga funktioner fungerar med jailbreak / android).

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-15 01:20

Inte vet bäst men accepterar att funktionen är som den är och förstår varför.
Att använda ordet fanboy bara för att man inte har samma åsikt är patetiskt.

Bevisligen klarar hårdvaran att köra hotspot under ganska många timmar utan att slå av funktionen eftersom androidtelefoner klarar av det.

Det är ingen som sagt att inte iPhone också klarar av att agera hotspot en längre tid.
Och jag förstår Apples beslut att ha denna funktion att wifi sändningen stängs av när ingen enhet är i kontakt med telefonen.
Hade inte denna funktion funnits hade jag dragit ur batteriet otaliga gånger utan att jag varit medveten om det

Tyvärr lämnar androidlurarna mycket annat att önska så det mindre dåliga alternativet är iphone, men det betyder fortfarande inte att apple har rätt, bara att de gjort ett val som en andel av deras konsumenter inte gillar (ja, jag har googlat och fler är missnöjda, och nej, jag tänker inte göra någon som helst gissning på hur stor/liten andel det kan tänkas handla om).

Deras val är inte baserat på några tekniska anledningar, särskilt som det inte fungerar med laddaren ikopplad.

Eftersom alternativen är sämre så får jag leva med de lösningarna som finns, i det här fallet att använda blåtand och inte få full hastighet.

Och de övriga sakerna jag nämde är definitivt inte heller några tekniska begränsningar (samtliga funktioner fungerar med jailbreak / android).

Hårdvaran klarar det, batteriet inte.

Men jag håller med, de hade kunnat göra det så att den inte kopplar ner om du kör med laddaren inkopplad.

Apple har inte alltid rätt, men de har rätt fler gånger än de har fel:)

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-15 08:20

Det är ingen som sagt att inte iPhone också klarar av att agera hotspot en längre tid.
Och jag förstår Apples beslut att ha denna funktion att wifi sändningen stängs av när ingen enhet är i kontakt med telefonen.
Hade inte denna funktion funnits hade jag dragit ur batteriet otaliga gånger utan att jag varit medveten om det

Jag förstår också anledningen, men att alternativet inte finns är fel.
Nåja, ingen ide att bråka om det, det fungerar som det gör och en workaround finns.

Ursprungligen av BlackSmp:

Hårdvaran klarar det, batteriet inte.

Men jag håller med, de hade kunnat göra det så att den inte kopplar ner om du kör med laddaren inkopplad.

Apple har inte alltid rätt, men de har rätt fler gånger än de har fel:)

Sant

Ursprungligen av kenjon:

Jag har lika dålig mottagning utomhus som i fönstret så yttre antenn gör ingen vidare skillnad
om jag nu inte sätter upp någon värstingutrustning
men det finns ingen anledning att göra det då jag får tillräcklig hastighet via min telefon för att surfa

Och det är ingen annan än JAG som skall använda MIN Ipad

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-15 10:48
Ursprungligen av disktant:

Jag har lika dålig mottagning utomhus som i fönstret så yttre antenn gör ingen vidare skillnad
om jag nu inte sätter upp någon värstingutrustning
men det finns ingen anledning att göra det då jag får tillräcklig hastighet via min telefon för att surfa

Och det är ingen annan än JAG som skall använda MIN Ipad

En yttre antenn är MYCKET bättre än den lilla plutt som finns inbyggd i telefonen. Oftast är det en riktantenn med mellan 10-15 dB förstärkning. Det är inte alls någon avancerad utrustning.
Vad gäller samtal samtidigt med data, så funkar inte det med EDGE eller GSM. Via 3G ska det funka, men Telia har valt att inte ha denna finess aktiverad (i alla fall inte för ett år sedan), utan man får tjata till sej den. Vad gäller andra operatörer har jag ingen aning, troligen har 3 det aktiverat från start.

Det absolut bästa hade varit om det fanns en slags timer man kunde ställa in hur länge man ville att internetdelningen skulle vara aktiv. I övrigt håller jag med TS, det är faktiskt omständligt att fippla med internetdelningen för var gång den stänger ner sig.

Bevaka tråden