Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tv, dvi inget ljud

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en nyinköpt ipad 3, en ny apple tv gen 3, en ny hdmi adapter, en adapter hdmi - dvi.

Mitt prblem är att jag inte får bild på tv´n med hdmi - dvi kontakten. Jag kan få bild med apple tv via dvi ingången men då får jag inget ljud. Då tänkte jag koppla earphone från ipad till ljud in på tv´n men då har jag inte den möjlighetan på min ipad för där måste jag välja apple tv eller hörlur inte både och. Via den andra kontakten hdmi - dvi utan apple tv får jag ingen bil för det är fel upplösning på tv´n misstänker jag. Jag kan inte sänka upplösningen på min ipad verkar det som så jag sitter i skiten verkar det som. Har massor med prylar men det funkar inte. SUCK. jag har letat runt lite på forum dock utan någon hjälp så jag hoppas Ni som kan detta bättre än mig kan komma på en lösning utan att behöva köpa en ny tv också.....:)

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-16 19:48

DVI har bara videosignaler, så det går inte att föra över ljud med den. Har du ingen hdmi-ingång på tvn?

Nej tv´n har ingen hdmi bara dvi och scart och komponent..tyvärr

Vet att dvi bara har bild då tog jag hörlurs utgången men det gick inte att ha hörlur samtidigt som airplay till apple tv..

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-16 19:58

Om du inte har hdmi-ingång på tv:n så finns det inte så många alternativ tyvärr. Det skulle vara om du har en optisk ljudingång som kan användas tillsammans med DVI på tv:n, men det kanske är lite långsökt. Alternativt en dosa som konverterar den optiska signalen från AppleTV:n till analog som tv:n kan ta, men en sådan kostar nästan mer än själva AppleTV:n.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-09-16 20:29

Har TVn inte hdmi är det nog dags att uppgradera. Du kommer få samma problem med alla typer av boxar mm som inte kan skicka analogt ljud.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-16 21:14

Apple har ju en komponentsladd som du kan koppla från iPhone/iPad.

Just nu hittar jag bara komposit, men jag har absolut för mej att det finns en komponent också....

Apple Composite AV-kabel - Apple Store (Sverige)

Hej hopp tack för alla svar. Men tänk nu att jag har apple tv i sovrummet och på den tv´n har jag hdmi där funkar allt men så kanske jag vill ha hörlurar då frun sover då måste jag ta ljudet från tv´n och inte från ipaden som jag streamar från eller har dubbelbild från. Varför i allsin dar kan jag inte bara få ta det analoga hörlursljudet och ha mina hörlurar där och se på film på tv´n detta verkar ju helt tokigt eller också gör jag nåt fel.Den andra tv´n med dvi har ju upplösning på hmm 720 nåt men där skickar ipaden ut 1080 och då får jag ingen bild kan man inte sänka upplösningen på paddans utsignal ? Har inte provat att köra med bildskärmskontakt för nu ger jag snart upp. ska ju för tusan bara funka ju....Får erkänna att jag har ingen erfarenhet av mac så jag kan nog göra fel också

1
Bevaka tråden