Som fortsättning på min förra tråd: http://www.99mac.se/internet-natverk/297591-hur-uppna-bast-prestanda-overforing-via-100-m-ethernet.html#post2102813 där jag fick väldigt bra hjälp har jag stött på nya problem.
Kortfattat vill jag överföra video 100 m video från 4 olika källor.
Problemet för tillfället är de fyra källorna Jag har pratat med en säljare som ställde huvudbry på mig totalt. Har försökt få klarhet i vad han menade. Det han pratade om vad dels HDCP och handskakning.
Under en arenaproduktion kommer jag ha tre datorer och en Canon XA10. Dessa kommer förlängas till en mediaserver (med digital HDMI eller DVI-signal över cat6) som skickar signalen vidare till storbildskärmen. In i mediaservern ska det finnas en DVI-ingång.
1. Det säljaren pratade om var några problem som kunde uppstå om man inte hade dyra prylar. Ett av problemen gällde HDCP, och vad jag har förstått borde det inte bli några problem med de tre källorna jag har tänkt. Datorerna tar in video via webbtjänster i en webbläsare och Canon-kameran borde inte vara HDCP-komprimerad.
2. Det andra gäller problem med att använda en HDMI-switch. Säljaren berättade att det kunde ta upp till 10 sekunder när man bytte signal. Jag tycker det verkar logiskt, men har inte hittat information om det så därför är ja osäker på om det är ett problem ens.
3. Om källorna är som angivna och utan HDCP-kryptering, är det då problemlöst att byta kontakt från HDMI till DVI eller behövs det dyr utrustning?
4. Noterade nu också att Canon-kameran skickar ut bild i 50Hz, datorerna antar jag skickar ut bild i 60Hz, kan det bli problem?
Hoppas att någon har möjlighet att hjälpa mig med detta. Eller hänvisa mig till var jag kan läsa på eller till bra produkter. Är tekniskt intresserad och nyfiken men detta är för mig outforskat område.
MVH