Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör en orginalare?

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ja, som sagt...
vad gör en orginalare?

Gör Original i InDesign eller Quark t.ex.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-19 17:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
ja, som sagt...
vad gör en orginalare?

Sätter ihop t.ex. ett trycksaksoriginal i detalj så att det blir klart för tryck efter att art directorn skissat och gjort anvisningar hur layouten skall vara.

Söker du jobb som sådan, eller varför frågar du?

  • Medlem
  • 2003-09-19 18:21

Det jag kallar originalarbete är när man inte har bestämt formen själv. Exempelvis är layoutarbete till en tidning i mina ögon ungefär likställt originalarbete.

AD:n har idén och originalaren utför den. Det är i många avseenden ett väldigt krävande och kreativt jobb. I andra avseenden inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det jag kallar originalarbete är när man inte har bestämt formen själv. Exempelvis är layoutarbete till en tidning i mina ögon ungefär likställt originalarbete.

AD:n har idén och originalaren utför den. Det är i många avseenden ett väldigt krävande och kreativt jobb. I andra avseenden inte.

Hos oss är det copywritern som står för idéerna på skisstadiet!

Vi får inte glömma att vi arbetar i en informell branch. Jag känner för övrigt många drivna orginalare som efter eget huvud berikar orginalen.

  • Medlem
  • 2003-09-19 18:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Hos oss är det copywritern som står för idéerna på skisstadiet!

Som frilansare har jag varit med om konstigare saker.

  • Avstängd
  • 2003-09-19 20:42

Fritiof Nilsson "Piraten":)
En originell Originalare

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
ja, som sagt...
vad gör en orginalare?

I tidernas begynnelse ritade ADn skisser och originalaren fick göra det tråkiga no-brainer-klipp-å-klistrajobbet. I takt med att datorerna tågat in så har även skillnaderna mellan dessa yrken minskat. Nu kan ju en och samma person göra hela jobbet utan att behöva kavla upp skjortärmarna.

Mina fördomar får mig även att dra till med att skillnaderna yrkena emellan är lite större på stora byråer men på de små byråerna så delar man på alla sysslor på ett annat sätt.

En copywriter är väl den som skriver texten??

Originalare är en person som färdigställer originalen för tryck efter skiss från en AD eller liknande (kan vara kunden själv eller en annonskonsulent också, inom tidningsvärlden). Detta görs oftast då i ett redigeringsprogram, men även i illustrationsprogram beroende på vad det är för material man gör och hur det ska användas.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-19 22:32

Hur som helst skall man ha jävligt stor respekt för en person som frivilligt kallar sig originalare. Nuförtiden kan man på sin höjd sänka sig till AD-assistent eller junior-AD i titeln.
...eller varför inte web-AD.

Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
En copywriter är väl den som skriver texten??

Jag berättade bara att reklambranschen inte alltid är så formell. Om någon frågar vad en hovslagare gör blir svaret ganska givet, men när någon undrar över orginalaren sysslor, får vi inte allt för hårt fastna i instruktionsboken från 1964.

En bra originalare är värd tusen gånger mer än alla AD-ass som dricker fredagsöl vid Stureplan tillsammans.

Bra originalare är duktiga på samma sätt som urmakare hos Rolex är duktiga.

Bra AD-ass är duktiga på att springa runt och leta bilder, hålla upp pannåer och ibland på att servera espresso.

Synd att ingen vill se sitt jobb som ett hantverk längre, verkar snarare som det viktiga är att ha en station för att få inbjudningar till nästa z-tv-fest.

  • Avstängd
  • 2003-09-20 10:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
En bra originalare är värd tusen gånger mer än alla AD-ass som dricker fredagsöl vid Stureplan tillsammans.

Bra originalare är duktiga på samma sätt som urmakare hos Rolex är duktiga.

Bra AD-ass är duktiga på att springa runt och leta bilder, hålla upp pannåer och ibland på att servera espresso.

Synd att ingen vill se sitt jobb som ett hantverk längre, verkar snarare som det viktiga är att ha en station för att få inbjudningar till nästa z-tv-fest.

En skomakare idag kan slipa nycklar Väldigt få kan sy en sko.
Det lär väl gå några år till innan det blir status att kunna göra ett bra hantverk.
Inom restaurang går det sakta tillbaka till slowfood.
SlitÅslängkulturen får ta ett steg tillbaka i dåliga tider.
Om vi tittar på hemsidor som gjordes i början på 90-talet med rörliga gifar och syntmusik och jämför idag där faktiskt många lyckas göra riktigt snygga sidor. Då är det bra med utveckling på datorer och program.
Hoppas bara virustillverkarna lägger av annars kommer www att braka ihop.
Finns Gopher kvar ?
Nu kom jag lite off. Tillbaka till tråden.
Jag bollar över:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-20 11:35

Idag när det finns datorer i nästan alla hem så blev plötsligt alla AD eller webb"designer".
För när man har en billigt pc och Office då kan man väl göra en reklamblad eller två. Det är ju lätt som en plätt eller hur?
Sedan när man lärt sig knacka lite html då gör man en webbsida till farsans firma.

Kunskaper om grafisk design, layout och estetik det är historia sägs det. Valet av färger, teckensnitt...
Resultatet av den digitala revolutionen ser vi dagligen överallt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Idag när det finns datorer i nästan alla hem så blev plötsligt alla AD eller webb"designer".
För när man har en billigt pc och Office då kan man väl göra en reklamblad eller två. Det är ju lätt som en plätt eller hur?
Sedan när man lärt sig knacka lite html då gör man en webbsida till farsans firma.

Kunskaper om grafisk design, layout och estetik det är historia sägs det. Valet av färger, teckensnitt...
Resultatet av den digitala revolutionen ser vi dagligen överallt.

Tyvärr är det ju så att om grannen skulle måla om Volvon med en roller och sen fråga vad vi tycker så säger nog de flesta "jorå det där ser ju riktigt bra ut". Sen går man in till sig och ruskar på huvudet och berättar om sin knasiga granne.

Vad är egentligen den engelska översättningen på vår svenska titel "originalare"?
Kanske är det så att yrkesrollen inte förekommer på samma sätt utomlands. Någon med erfarenhet?
För övrigt anser jag att det är en riktigt bra titel. Okomplicerad och beskrivande för arbetsuppgiften.

AD assistant?

eller kanske mer beskrivande: print-monkey

Jag kan tycka det är synd att företag ofta är villiga att hyra in ett proffs t ex en frilansande formgivare för att formge trycksakerna men nöjer sig sedan med att skriva copyn själv (oftast skrivern av en säljare). Form får oftast kosta men inte copy. Skulle vilja efterlysa en aning mer respekt för bra copy. En bra copy är guld värd!

Det positiva med dotcom döden är annars att ett rum med 10 tonåringar och en dator numera värderas efter dators marknadsvärde och inte efter Portugals BMP!:D

Att göra ett bra "original" är ett hantverk. Och som i alla andra hantverksyrken så handlar det om kunskap och erfarenhet.

En bra "originalare" skall ha god kunskap om programmen han/hon använder. Färg och formkänsla samt god kunskap om typgografi.

...och de personer är inte lätta att hitta idag. Idag vill alla vara AD. Och tro mig, jag har varit med vid rekrytering av originalare på ett par byråer och de växer som sagt inte på träd. En riktigt duktig originalare som kan/vill vara delaktig tidigt i processen och som bollplank till AD är mycket eftertraktad och tjänar "duktigt bra"... och bär sin "titel" med stolthet. Med all rätt.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 16:55

Jobbade på en reklambyrå som i annonsen sökte en originalare som inte vill bli AD. Var tydligen inte helt lätt att få tag på, eftersom jag fick jobbet.

På den byrån var gränserna ganska flytande, men i slutändan gjorde man det som man var bäst på. Dvs vi två originalare gjorde färdigt annonserna och anpassade de efter format och medium. Typografi och formkänsla var självklart, eftersom AD'n oftade hade skissat på papper.

Att man sedan även gjorde AD-ass jobb var ju bara bra, och väldigt roligt.

Sedan var ju de två copywriterkillarna otroligt duktiga strateger, och kläckte minst lika många idéer som AD-jepparna. Så ibland jobbade man mer med dom än med en AD.

Väldigt lyckat tyckte jag, vilket oxå avspeglade sig i resultatet.
Tyvärr så gjorde det allmänna läget att många kände att det var dags för att göra något annat än reklam, så byrån lades ner.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Incognito
Vad är egentligen den engelska översättningen på vår svenska titel "originalare"?

Final Art

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Hur som helst skall man ha jävligt stor respekt för en person som frivilligt kallar sig originalare. Nuförtiden kan man på sin höjd sänka sig till AD-assistent eller junior-AD i titeln.
...eller varför inte web-AD.

Att sätta prefixet Junior- i sin titel måste väl ändå anses nedvärderande, förlöjligande och ...lågt?
Det är ett uttryck jag avskyr. Vanligast är de i samband med säljare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Final Art

Om det är en vanligt använd engelsk titel är den varje fall inte lika direkt beskrivande som den svenska. Uppfattar titeln som att den generellt bör fungera bra i flertalet skapande/producerande yrkesgrupper.
Ny information för mig. Tack för det, Merovech.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 13:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Incognito
Vad är egentligen den engelska översättningen på vår svenska titel "originalare"?

Alla ställen jag stötte på i London så använde man sig antingen av "junior designers", som skulle få möjlighet att jobba sig uppåt eller så hade man "art workers", dvs originalare. Art workers fick väldigt bra betalt och alltid nya datorer först.

  • Avstängd
  • 2003-09-24 15:05

En annan konst: art garfunkel

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-09-24 15:14

Jag är originalare och stolt!

Ursprungligen av hugin:

Jag är originalare och stolt!

Jag har varit och är fortfarande stolt Tror minsann det står fortfarande som yrke i telefon katalogen... Kanske dags att göra korrektur för nästa tryck runda..

Där jag jobbade..
AD:n tog kontinuerligt fram form spelet för olika kunder, färger, bilder, do and dont's helt enkelt och vi som originalare hade att hålla oss inom dessa regler när vi tog fram "produkten". Vi hade även direkt kontakt med kunder för korrektur, layout justeringar etc.

Originalare tiden var den stressigaste men roligaste tiden i mitt liv hittills. Det var heligt med deadline och alla ställde upp för att möta deadline oavsett arbets last. Det var på den gamla goda tiden (ca9 år sen) när man kunde vakna med tangent avtryck i pannan och gemensamt festa loss efter leverans

Jag lärde mig mycket under min korta tid inom reklam. Men sen är jag ju väldigt nyfiken också

  • Avstängd
  • 2003-09-24 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Jag är originalare och stolt!

Bra! bra! bra!

Äntligen någon som kan svara.

Jag är nyfiken. Kan du berätta om hur en arbetsdag ser ut för dig.

Jag är en gammal restaurang/resebyrå/butikschef/säljaretyp. Som är utbränd/sjukbidragstagare/förtidspensionär. Som haft foto som hobby och är mycket intresserad av design , grafik m.m. och vill lära mig. Eventuellt för att kunna göra något på deltid eller hjälpa mina barn att skaffa sig en bra utbildning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Bra! bra! bra!

Äntligen någon som kan svara.

Jag är nyfiken. Kan du berätta om hur en arbetsdag ser ut för dig.

Jag är en gammal restaurang att skaffa sig en bra utbildning.

Ja! kom igen nu Hugin! jag vill också veta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Jag är originalare och stolt!

Jag är kollega med hugin och jättestolt...;)

Problemet när man säger att man jobbar som originalare är att ingen har den ringaste aning om det inte är någon inom reklambranchen förstås...

Bevaka tråden