Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Windows-installation på macen... Hjälp!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag var idag tvungen att besudla min macbook pro (Snow Lepord 10.7) med windows 7 då jag har ett program som kräver det.. Självklart blev det problem.

Tänkte att jag gör detta med BootCamp och det gick bra tills jag kom till själva windows-installationen och steget där "windows-filer expanderas", där stannade det vid 28% och sen hände ingenting på en 2-3 timmar... Jag avbröt då installationen och nu när jag startar upp datorn igen så kommer jag bara till en svart skärm med en vit blinkande markör uppe i vänstra hörnet (ser ut som det är dos).

Så vad tar jag mig till nu egentligen? :/

Datorn väljer senaste använda partitionen för start. Håll nere Alt-tangenten under uppstart så ska du få en grå skärm med två disk-ikoner (Mac o Win).

@Oskar

Varför inte virtualisera Windows inne i OS X? Du slipper starta om datorn varje gång och du slipper koppla ner från din mail/chat etc. Eftersom datorn behöver köra två operativsystem samtidigt när man använder virtualisering så rekommenderas bra med minne i datorn. Se vad Apple skriver här:
Windows i en Mac - Apple Store (Sverige)

Apple nämner Parallels Desktop och WM Ware men det finns gratisprogram också.
https://www.virtualbox.org

Tack, jag var tydligen lite för seg med att hålla ned alt-tangenten och därför kom inte dessa alternativ upp för mig först! Vad jag då gjorde var att gå in i mac operativsystemet och öppna boot camp för att där "avinstallera windows". Sedan brände jag en ny DVD (tror det var här det sket sig första gången och därför ledde till upphängningen) med min windows ISO fil jag laddat ner (har en fått den via universitetet) och påbörjade en ny installation!

Denna gång gick det bättre men den låste sig igen fast denna gång precis i slutet av installationen under steget "avslutar installationen"...
Läste i manualen man skrev ut från boot camp att man kunde få upp windows installationsprogrammet genom att trycka ned valfri tangent efter att ha valt Windowsdisken när man startar datan för att på så sätt komma tillbaka till windowsinstallationen och reparera denna. Jag lyckas dock inte med detta utan windows startar upp normalt och efter att windows loggan kommer upp står det bara att datan måste startas om och att då installationsprogrammet ska komma upp, men det kommer aldrig upp..

Vad tycker ni jag bör göra? Testa att avinstallera windows igen för att installera det igen och denna gång hålla tummarna eller vad kan felet vara??

Anders:

Jag ska köra ett ganska krävande CAD program och då vill jag kunna utnyttja datans kraft så mkt som möjligt för att minimera risken för att det ska hacka och ha sig.. Kommer inte att köra detta program särskilt ofta så det kommer nog inte störa mig så mycket att behöva starta om datorn vid dessa tillfällen!

Ok då är jag med. Har du googlat på andras erfarenhet av att köra det där CAD-programmet virtualiserat? Man kan t ex tilldela Parallels maximalt med minne och "stå ut" med att macen blir lite seg när man byter miljö. Det kan funka det med. Det finns för övrigt lösningar där man använder Bootcamp-installationen till Parallels så det är samma Windows som kan både botas och köras i ett fönster. Men det hjälper ju inte dig just nu.

Annars skulle jag nog radera Bootcamp-partitionen och sen göra en ny och börja om på det viset. Men min erfarenhet av hembrända Windows-DVD är väl att det brukar vara struligt men du verkar ju ha en legit kopia.

Vad du än väljer. Kom ihåg att sätta windows lull-lull på lägsta inställning. Transparanta fönster o fönsterlister suger multum med kraft ur datorn

Håller på att bli smått galen på detta nu..! Nu har jag försökt att installera 32 bitars och 64 bitars, bränd skiva och med skiva direkt från Windows..! Men hela tiden hänger sig installationen! Senaste tre ggr på "slutför installationen"! Vad kan felet vara egentligen!? Har gett 40 gb utrymme till Windows!

Det löste sig! Återställde datorn NVRAM/PRAM och sen gick det galant!

Om NVRAM och PRAM

Tack för all hjälp!

Aha!

Man glömmer lätt de där nuförtiden. Det behövdes mer ofta i OS X begynnelse.

1
Bevaka tråden