Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till delad HP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det egentligen, kan jag med osx jaguar ansluta till en delad (icke postscript) windows skrivare? Det finns en liten Hp deskjet i anslutning till min win2k server jag skulle vilja nyttja.

Om det inte fungerar, vilket jag förmodar, kommer det stöd för detta längre fram, t ex med panther?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-19 20:02

Det ska inte vara några problem.

Börja med att ta reda på ip-nummer till datorn den är kopplad till (klart du har i huvudet;)) och namnet på skrivarkön (brukar inte behövas om det bara finns en skrivare kopplad till det ip:t).

Ladda sedan ner Gimp-print och installera. Senaste stabila versionen är 4.2.5 och jag har själv haft problem med senare versioner, så 4.2.5 är att rekommendera.

Öppna Utskriftskontroll och välj att lägga till en ny skrivare.
Välj IP-utskrift i översta rullgardinsmenyn, och skriv in IP-numret till datorn skrivaren är kopplad till.
Låt rutan om förvald kö vara ikryssad. Funkar oftast.
Välj tillverkare i nedersta rullgardinsmenyn, och bläddra dig fram till rätt skrivarmodell. Markera och klicka Lägg till.

Klart!

Om det inte är en postscriptskrivare (vilket det förmodligen inte är) kan du vara tvungen att skriva ut »som bild« från vissa program (Acrobat bland andra). Testa dig fram.

Vill du göra det motsatta – koppla skrivaren till macen och skriva ut från pecen – blir det lite trixande. Förklaring på det finns här här och här.

Lycka till!

Alltså, "bring out the gimp"!

Jag har hämtat progget och installerat det, gjorde som du sa men det funkade inte för mig, i skrivarkön står det "skriver ut" men ingenting händer.

Jag provade då att;
1. alt-klicka "lägg till skrivare"
2. välja "avancerad"
3. windows printing via samba (smb://)
4. namn på enhet, alltså könamnet i windows (i mitt fall HPLaserJ)
5. ange ip, smb://192.168.0.1
6. välja "skrivarmodell"
7. lägg till
8. skriva ut

Det fungerar inte så heller, utskriften "stoppas" ganska snart.

Vad tror du Kalle? Har jag missat något?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-20 08:53

Om kön stoppas så är det något som är felinställt. Fel IP eller fel kö.

Men om den inte stoppas utan bara står still vet jag inte... Det brukar komma upp en mätare i Utskriftskontroll när man dubbelklickar på en skrivare där det står hur många procent som skrivits ut. Finns den? Har du förresten slagit på Windows-fildelning i Fildelning i Systeminställningar?

Går det att skriva ut från någon annan pc till den som skrivaren sitter på?

Om du använder Avancerad inställning och skriver in adressen till skrivaren, prova att skriva in den i den här formen:

smb://username:password@workgroup/servername/sharedprinter

Beroende på hur du konfigurerat windowsnätet (med wins, arbetsgrupper osv) kan det skilja lite hur den exakta inställningen ska vara. Kolla här för ytterligare tips.

Det ska gå mer eller mindre smärtfritt. Jag har gjort det själv.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-20 08:59

Det verkar som om 10.2.6-uppdateringen förstör något som har med smb-printing att göra. Kolla här för några terminalkommandon som fixar det hela.

1
Bevaka tråden