Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt underlig meddelandegrej..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var hos en kompis igår och då visade hans fru en VÄLDIGT skum grej som hänt på hennes iPhone! Kan nån ha en förklaring till detta blir jag imponerad.

Hon hade skickat en bild med meddelandetexten "titta så fint" till sin man. Den hade skickats som ett SMS (grön bubbla) till hans kontakt i adressboken.

Ett tag därpå så kommer ett MAIL (i Mail-programmet på hennes telefon)! Från en man (vi kan säga att han heter Kent Olofsson). En man som hon varken känner eller har i adressboken. Han skriver: Varför skickade du en bild med texten "titta så fint" till mig.

Vad har hänt här?! Själv har jag haft lite klatter med iMessage, meddelanden som inte kommer fram osv, men detta känns ju som något helt annat!

Har mottagaren haft en iPhone tidigare som han sålt? Har hört talas om att iMessage inte riktigt släpper greppet om enheter som man haft tidigare. Det fanns en annan tråd här på forumet med en liknande problemställning. Man hade sålt sin gamla, och vederbörligen återställda, iPhone, men när man skickade iMessage till den nya så kom det till den gamla, trots att någon annan satt upp den som en ny iPhone, eller lagt över sin gamla backup på den.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 10:43

Hur visste han som skickade mailet till vilken emailadress han skulle skicka det?

Ursprungligen av kenjon:

Hur visste han som skickade mailet till vilken emailadress han skulle skicka det?

Just det! Mystiken tätnar.

Jag gissar att det berodde på att det iMessage som skickades hade en e-postadress som avsändare istället för ett telefonnummer.

Men om det var grön bubbla så skickades det som mms!

Ursprungligen av Macaddict:

Men om det var grön bubbla så skickades det som mms!

Om man inte har skickat till kontakten ifråga innan och iPhonen "vet" att det är en iOS-enhet man skickar till, så kan det vara grönt till en början för att sedan ändra färg till blått (tycker jag mig ha upplevt). Säkert att det var grönt även efteråt?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-09-28 23:12

Man kan ju även skicka MMS till en mailadress (därav grön bubbla) om det kan röra till i grytan ytterligare?

Ursprungligen av CEk:

Man kan ju även skicka MMS till en mailadress (därav grön bubbla) om det kan röra till i grytan ytterligare?

Jo, men meddelandet skickades ju till hennes mans kontakt i telefonboken Och under denna finns bara hans nummer.. Tror inte ens hans mailadress är är listad där

iPhonen är inte såld, hon har haft den hela tiden sen ny. Det är fortfarande ett mysterium hur det kunde skickas till en totalt okänd person.

Ursprungligen av Johan S:

iPhonen är inte såld, hon har haft den hela tiden sen ny. Det är fortfarande ett mysterium hur det kunde skickas till en totalt okänd person.

Ja, men mottagaren har kanske haft en telefon förr som idag är i annans ägo?

Mm, Ifall det hade varit iMessage (Blå bubbla) så kanske.. Men när det är MMS eller Mail så köper ja det inte riktigt.. Speciellt inte då meddelandet ifråga skickades till makens kontakt (som MMS). Var skedde själva felleveransen egentligen? I telefonen, på apples servrar, i mobilnätet?

för att spä på.

Blå och Grön bubbla är iMessage, Röd går som SMS/MMS (Röd=betala)

Så har jag fått lära mig.

Ursprungligen av Goflorp:

för att spä på.

Blå och Grön bubbla är iMessage, Röd går som SMS/MMS (Röd=betala)

Så har jag fått lära mig.

Röd bubbla har jag aldrig sett. Grön=SMS/MMS. Blå=iMessage.

1
Bevaka tråden