Abonnemanget stödjer 4G-surf i telias nät, det anger därmed inte att iPhone 5 gör det. De har fått lite kritik för att de skrivit ut det på det sättet, men folk som därmed missuppfattat att det gäller att telefonen stödjer det. Däremot har ju Telia licens att efter nyår få bygga ut 4G/LTE i 1800 Mhz bandet som iPhone 5 använder sig av, så det blir spännande att se vad Telia väljer att göra eller kan göra men den licensen.
Då tycker jag nästan det är värre att de skyltar med 4G och iPhone 5 med LTE och sedan stryper (nästan) alla abonnemang så att man ändå inte får användning av den fulla styrkan av LTE sen om/när det kommer..
Som t.ex mitt "Flex Mellan", där skriver de först "..och kan surfa fritt i 4G upp till hela 3 GB"
för att sedan i specifikationen skriva: "Upp till 10 Mbit/s surf i mobilnätet"
Det enda som är obegränsat är: "Obegränsad surf upp till 22 Mbit/s i Homerun Wireless Zones"
och även det är ju ganska komiskt, för enligt mig så är något som innefattar "upp till" inte att klassas som "obegränsat" när den teoretiska hastigheten kan vara större.
Och då LTE har följande hastigheter (enligt wikipedia) så är det ju en ganska rejäl "strypning":
Topphastighet för nerladdning på 326.4 Mbit/s för 4x4 antenner, 172,8 Mbit/s för 2x2 antenner (20 MHz spektrum)
Topphastighet för uppladdning på 86.4 Mbit/s (20 MHz spektrum)
nog för att jag förstår att man aldrig kommer upp i dessa hastigheter även ostrypt, men ändå..