Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför visas inte antal inlägg?

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-10-03 12:40
Ursprungligen av Capeman:

Hänger inte riktigt med. Vet du vem jag är? Innan du fick ett e-post av mig med mitt namn i, förstås. Hade alla gamla inlägg raderats eller man hade startat ett nytt konto förstår jag din poäng, men i och med att inläggen finns kvar och man kan läsa dem, så ser jag det inte som något större problem, eller?

Med tiden bildar man sig en uppfattning (kompetensnivå, trevlighetsnivå, humor etc) om aktiva medlemmar utifrån vad de skriver. Denna uppfattning är förstås kopplad till ens forumnamn och inte till de enskilda inläggen. Det är nog det eskimo menar med "veta vem det är". När en medlem byter namn börjar den om från noll, så att säga. Man har ingen uppfattning om personen längre.

Edit: haha, tydligen fattade jag precis vad eskimo menade eftersom han snipade mig med precis samma förklaring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 12:49
Ursprungligen av eskimo:

Ska man vara förtroendevald är det bra om man har, ehm, förtroende för personen i fråga. Vilket är rackarns svårt när man inte vet vem fan det är.

Vi kan väl sluta svära det hjälper ju knappast till att få förtroende för varandra.

Ursprungligen av eskimo:

Det får han hemskt gärna göra, för det blir lite lattjo med en förtroendevald moderator som ingen jävel vet vem det är.

Men, jag är registrerad sedan 2005 och har synts till rätt länge nu även med det nya användarnamnet. Om man följer resonemanget i denna tråd så borde mina långa tid här på 99mac göra att jag bär ett väldigt stort förtroende och en väldigt hög kompetens.

Ursprungligen av maskh:

Men, jag är registrerad sedan 2005 och har synts till rätt länge nu även med det nya användarnamnet. Om man följer resonemanget i denna tråd så borde mina långa tid här på 99mac göra att jag bär ett väldigt stort förtroende och en väldigt hög kompetens.

Exactemento, men eftersom vi inte kan se hur många inlägg du har skrivit så kan vi inte riktigt bedöma om du är att lita på.

Ursprungligen av pmarriott:

Exactemento, men eftersom vi inte kan se hur många inlägg du har skrivit så kan vi inte riktigt bedöma om du är att lita på.

Syns inte den räknaren om man går in på användarens profil?

Ursprungligen av Capeman:

Syns inte den räknaren om man går in på användarens profil?

Jo, det gör det ju faktiskt. 9392 har du, till exempel. Så jag litar på dig.

Ursprungligen av Capeman:

Syns inte den räknaren om man går in på användarens profil?

Jo, och därför är den här förändringen ännu löjligare.

Jag tog för givet att siffran var borttagen där också, men nu ser jag att den står kvar där.

Om orsaken till den här förändringen verkligen är att man vill undvika "missriktad respekt" och statusjakt osv - då måste man ju vara konsekvent och dölja antal inlägg även i profilen!

Om de i stället hade sagt att förändningen är helt och hållet kosmetiskt, att man vill hålla inläggen så rena som möjligt, och att det går bra att se antalet inlägg om man går till profilen - så hade förändringen varit mycket lättare att köpa.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-10-03 10:42

Jag tycker att vi skall ta bort "Likes" med. Varför är det relevant om någon som är medlem tycker om medlems inlägg. Björnström KOM TEBAKS!!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 10:44

Fortsätter det på det här viset som kommer nog många gamla medlemmar att lämna forumet.
Som gammal stöt jag är så säger jag; det var bättre förr.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:45
Ursprungligen av Konrad:

Fortsätter det på det här viset som kommer nog många gamla medlemmar att lämna forumet.
Som gammal stöt jag är så säger jag; det var bättre förr.

Ju förr desto bättre?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-10-03 10:48
Ursprungligen av Gordy:

Ju förr desto bättre?

Du kanske inte vill ha kvar gamla, erfarna medlemmar? Ska du rekrytera nya från sweclockers?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:55

Vi bygger en ny sajt vid sidan av "gamla" 99mac och vi behöver hitta en punkt där vi får en så bra övergång som möjligt. Den kommer inte att se likadan ut och den kommer inte heller att innehålla exakt samma funktioner. Kommer att bli väldigt stormigt närmsta tiden och antagligen kommer många medlemmar bli bestörta av funktioner som fattas eller liknande. Det är inte vår intention att gå in och förstöra forumet för er medlemmar, utan tanken är att vi gör övergången nu i november (om allt går som det skall) och så bygger vi upp sajten med de förändringar som är redaktionellt och med det som passar läsarna framåt. Jag hoppas att vi kan presentera lite om nya sajten/designen inom kort.

Angående antal inlägg så har vi en föreställning (från tidigare erfarenhet) som visar att några få medlemmar lägger stor vikt vid antalet inlägg och att det blir till en statusgrej för dem. Vi vill bara vara säkra på att vi inte har en sådan hets här och självklart finns det en öppenhet att ändra på det ifall att det skulle visa sig vara grundläggande för forumet. Målet är inte att öka anonymiteten utan målet är att minska på de medlemsklyftor som faktiskt existerar. Mer saker som inte kommer med initialt är just registreringsdatum och ort och det är egentligen en avvägning designern gjort för att hålla sajten så stilren som möjligt och fokusera på innehållet. Däremot kommer vi att lägga ganska stor vikt på ens profil och att man känner igen medlemmar och viktiga/bra inlägg på olika sätt.

Ursprungligen av Edin:

...Kommer att bli väldigt stormigt närmsta tiden och antagligen kommer många medlemmar bli bestörta av funktioner som fattas eller liknande...

Ett förslag:

Skapa en tråd i Feedback där ni mycket kort berättar om förändringarna, efter hand som de sker.

Typ så här:
"Idag förändrar vi XXXXXXX. Det gör vi för att XXXXXXX".

Ett sådant inlägg tar inte många sekunder att skriva.

Det är så mycket bättre att få informationen på det sättet, i stället för att vi ska behöva upptäcka (och förmodligen ifrågasätta) saker som förändras eller försvinner.

Och då slipper ni kanske såna här jobbiga trådar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 11:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett förslag:

Skapa en tråd i Feedback där ni mycket kort berättar om förändringarna, efter hand som de sker.

Typ så här:
"Idag förändrar vi XXXXXXX. Det gör vi för att XXXXXXX".

Ett sådant inlägg tar inte många sekunder att skriva.

Det är så mycket bättre att få informationen på det sättet, i stället för att vi ska behöva upptäcka (och förmodligen ifrågasätta) saker som förändras eller försvinner.

Och då slipper ni kanske såna här jobbiga trådar.

...och oerhört viktigt, helt avgörande faktiskt, att de ansvariga är lyhörda inför alla rutinerade användares åsikter.

Som det är nu så blir alla överkörda utan någon som helst information. Då talar vi om användare som har hjälpt varandra under många år och som sitter på oerhört mycket kunskap!

Jag vägrar tro att Sweclockers-gänget vill tappa denna kompetensen hos alla dessa användare, vilket är vad som kommer ske ifall inte 99mac kommer tillåtas fortsätta vara just 99mac istället för SweclockersMac. Då har man, som uttrycket gör gällande, skitit i det blå skåpet. Då blir 99mac ekvivalent med Macworlds kommentarsfält.

Ursprungligen av Edin:

Vi bygger en ny sajt vid sidan av "gamla" 99mac och vi behöver hitta en punkt där vi får en så bra övergång som möjligt. Den kommer inte att se likadan ut och den kommer inte heller att innehålla exakt samma funktioner. Kommer att bli väldigt stormigt närmsta tiden och antagligen kommer många medlemmar bli bestörta av funktioner som fattas eller liknande. Det är inte vår intention att gå in och förstöra forumet för er medlemmar, utan tanken är att vi gör övergången nu den 1 november (om allt går som det skall) och så bygger vi upp sajten med de förändringar som är redaktionellt och med det som passar läsarna framåt. Jag hoppas att vi kan presentera lite om nya sajten/designen inom kort.

Angående antal inlägg så har vi en föreställning (från tidigare erfarenhet) som visar att några få medlemmar lägger stor vikt vid antalet inlägg och att det blir till en statusgrej för dem. Vi vill bara vara säkra på att vi inte har en sådan hets här och självklart finns det en öppenhet att ändra på det ifall att det skulle visa sig vara grundläggande för forumet. Mer saker som inte kommer med initialt är just registreringsdatum och ort och det är egentligen av avvägning designern gjort för att hålla sajten så stilren som möjligt och fokusera på innehållet. Däremot kommer vi att lägga ganska stor vikt på ens profil och att man känner igen medlemmar och viktiga/bra inlägg på olika sätt.

När Björnström var den som drog i trådarna så brukade man göra ett inlägg där man presenterade förändringarna innan de genomfördes så att alla medlemmar kunde komma med synpunkter och kommentarer samt förbereda sig på dem. Eftersom vissa förändringar "smygs" in redan nu medan resten kommer ske om en månad kunde det såhär i retrospekt kanske varit bra om ett sådant inlägg hade föregått borttagningen av inläggsräkningen. I ett sådant inlägg hade ni kunnat förklara hela bakgrunden, alla hade kunnat läsa in sig på det och alla hade kunnat få komma med sina argument för eller emot det...utan personpåhopp eller gliringar.

Vad ni gjort nu är dock att ni verkligen förstärker den Vi(moderatorer) och Ni(medlemar) känsla som ni så gärna vill få bort genom att ta bort inläggsräkningen och ändra på titlar. Att dessutom den förste som svarar på frågan från Jesper är en anonym webutvecklare som inte kan kläcka ur sig mer än en kryptisk förklaring gör definitivt inte saken bättre

Senast redigerat 2012-10-03 11:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 10:58
Ursprungligen av Edin:

....

. Däremot kommer vi att lägga ganska stor vikt på ens profil och att man känner igen medlemmar och viktiga/bra inlägg på olika sätt.

hör jag införande av signaturer?

Ursprungligen av Katinka:

hör jag införande av signaturer?

Det hoppas jag verkligen inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 11:04
Ursprungligen av Katinka:

hör jag införande av signaturer?

Nej, inga signaturer. Stilrent / avskalat var ordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-03 11:31

Hej igen! Jag vet inte om jag missuppfattades i mitt inlägg ovan, vi kommer inte att smyga in förändringar mer än vad som skett. Alla förändringar kommer att komma samtidigt nästa gång. Vi vill inte släppa för mycket information av olika anledningar samt innan den är redo för launch, men det kommer helt klart bli en helt annan upplevelse än dagens 99mac. Nu prioriterar vi att skrota och migrera från den här kodbasen så fort som möjligt egentligen men jag kan lova mycket smidigare övergångar till framtiden när vi är ikapp med allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-10-03 11:44

Bra med information annars blir det onödiga missförstånd och man blottar sig helt i onödan, och man vill ju inte få känslan att ni genomför förändringar, och utelämnar information medvetet för olika interna syften.

Det blir spännande med den nya siten, men 99mac betyder mycket för alla oss användare, förhoppningsvis nya som gamla, och vi är väl inte dummare än vi fattar att ni hos Sweclockers har många projekt på gång samtidigt och ibland blir det snabba ryck, men självklart så är förändringar ibland svåra att ta till sig, när man är inkörd i samma djupa spår under många års tid.

Viktigast att vi har någon form av kommunikation (ledning-användare) för allas vårat mål är väl att vi gillar mac och ska få ett trivsamt framtida forum

Det enda man kan säga är väl att det blir intressant att se vad som kommer, sedan om man gillar det är en annan femma. Dock som jag skrev ovan hade det varit bra med lite förutseende o ett informerande inlägg INNAN en såhär synlig förändring gjordes.

Frågan är vad som ska komma istället. På något vis måste det gå att se, tycker iaf jag, att en medlem man får hjälp av varit hjälpsam i tidigare fall. Alla har vi olika specialiteter men få är experter så en titulering är ju bara att glömma. Tummen upp/tummen ner-markering?

Jag vet inte så klart inte vem du är. Men jag vet vem Capeman är, och vad du går för. Utifrån alla inlägg jag läst av dig har jag genom åren bildat mig en uppfattning om dig (och kanske även fått förtroende för dig ) och kopplat ihop detta med ditt nick. Eftersom jag inte vet hur du ser ut, eller vad du heter (tills nyss) är ju ditt nick det enda sätt jag har att identifiera dig med.

Byter du nick börjar du också om från scratch förtroendemässigt, så till vida jag inte presenteras med kopplingen till Capeman.

Branding tror jag det kallas, på äckelspråk.

Jag tänker ju inte sätta mig och gå igenom hans gamla inlägg.

Ursprungligen av eskimo:

Jag vet inte så klart inte vem du är. Men jag vet vem Capeman är, och vad du går för. Utifrån alla inlägg jag läst av dig har jag bildat mig en uppfattning om dig (och kanske även fått förtroende för dig ) och kopplat ihop detta med ditt nick. Eftersom jag inte vet hur du ser ut, eller vad du heter (tills nyss) är ju ditt nick det enda sätt jag har att identifiera dig med.

Byter du nick börjar du också om från scratch förtroendemässigt, så till vida jag inte presenteras med kopplingen till Capeman.

Jag tänker ju inte sätta mig och gå igenom hans gamla inlägg.

Jag förstår hur du menar nu, även om jag inte upplever det på samma sätt. Vi har ju ett antal andra framträdande medlemmar som bytt nick och jag har aldrig känt att det varit något problem.

Hursomhelst, nickbyten görs oftast för att anonymisera ett egennamn och det har jag all respekt för. Du får väl bygga upp ett nytt förtroende. Eller fråga privat.

Det spelar inte så stor roll med antalet inlägg om man på annat sätt kan tillgodogöra sig kunskap om hur användaren ligger till. I andra forum har man en skala med exempelvis bönor (Ubuntus forum) eller så har man på annat sätt uppgraderats i graderna genom att trådskaparen visat att just mitt svar var det som var bäst (Stackoverflow). Det är en möjlig lösning tycker jag.

Ursprungligen av suddgummi:

Det spelar inte så stor roll med antalet inlägg om man på annat sätt kan tillgodogöra sig kunskap om hur användaren ligger till. I andra forum har man en skala med exempelvis bönor (Ubuntus forum) eller så har man på annat sätt uppgraderats i graderna genom att trådskaparen visat att just mitt svar var det som var bäst (Stackoverflow). Det är en möjlig lösning tycker jag.

I nuläget kan man ju se antal inlägg, men även antalet gillade inlägg i profilen. Huruvida detta kommer att överföras till den nya sajten har jag ingen inblick i.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-03 13:05

Förändringar för förändringens skull. Vad vill man uppnå? Man slänger bort 99macs själ och det som organiskt vuxit fram och varit speciellt. Hoppas sheriffen Björnström ser detta. Han lär väl inte vara hedersmedlem längre. Någonstans här blev 99mac ett forum bland alla andra. Jag beklagar detta. Här tog det liksom slut.

Ursprungligen av PJW:

Förändringar för förändringens skull. Vad vill man uppnå? Man slänger bort 99macs själ och det som organiskt vuxit fram och varit speciellt.

Speciellt? Om det är någonting som kännetecknat forumet under åren så är det just förändringar.

Vi har haft offtopic-forum, vi har kastat ut offtopic-forum. Vi lade till musik och ipod. Sen skapade vi separata sajter för musik och ipod. Sen slog vi ihop allting. Ibland har vi haft avlönade skribenter för nyheter, ibland har inget uppdaterats på månader. Ett tag hade vi ett helt nyhetssystem separat från övriga sajten. Vi har inför wiki och tagit bort det, vi har haft FAQ:s som inte blivit något. Vi har haft "gurus" och forumvärdar och vi har tagit bort det. Vi har hade ett karma-system som skapade oerhört mycket debatt och vi tog bort det senare. Vi har haft aktiv utveckling i korta perioder och dvala i längre.

99mac har varit en sandlåda för diverse experiment av allehanda slag.

En av det större förändringarna skedde hösten 2010, vi gjorde om designen mycket omfattande, lade till vB CMS för artiklar och bytte till vB 4. Och någonstans där halverades också takten av nyregistreringar och det har inte återhämtat sig sedan dess. Forumet har gjort en djupdykning under de senaste 2-3 år och är inte i närheten av den aktivitet som fanns för några år sedan. Många av de aktiva och starkt bidragande medlemmarna med goda kunskaper i macvärlden som var med och byggde upp sajten har sedan länge lämnat forumet. En del tappra kämpar på men vissa dagar känns det som att de enda som hänger här gör det för att provocera, trolla och klaga på de som moderar och driver sajten. Tänk om energi som läggs på att vara upprörd över regler och moderingen och bete sig som troll istället kunde användas till att skapa bra innehåll som hjälpte andra medlemmar?

99mac har varit på dekis ett bra tag och om ingen förändring kom till stånd så skulle sajten dö sotdöden till slut.

Missförstå inte min aningen brutala ärlighet för missmod, jag är fortfarande här och hoppas på att göra något bra av 99mac och det finns massor av positivt med forumet också. Men måla upp det som varit förut i glorifierade termer och att säga att vi inte haft förändringar förut är att stoppa huvudet i sanden.

Det är förstås viktigt att forumet har en själ och jag har själv hjärtefrågor som jag brinner för men vi måste också få ha ambitionen att försöka göra något bra. När förändringens vindar blåser är det alltid lite extra oroligt, och det är givetvis inte garanterat att allting blir bättre på alla punkter, men det kan vara värt att ge det en chans och se om helheten blir bättre när dammet lägger sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-10-03 13:44

Hela diskussionen om antal inlägg hade kanske undvikits om vi användare hade informerats i tid, såsom på Sheriffens tid. Han var öppen och förde en dialog om förändringarna, tex i feedbacktrådar och via mail.

Att det skulle vara någon jakt på inlägg kanske stämmer, en del kanske lagt ner tid och möda på att svara på frågor i forumet.
Ett litet incitament, som nu tas bort kan nog påverka svarsfrekvensen.

Ursprungligen av maskh:

…Antalet inlägg är inte relevant för forumets fortsatta utveckling. Det spelar ingen roll om en användare har skapat 5 555 inlägg eller 1 inlägg eftersom vi värderar alla medlemmar lika högt. Detta eviga tjat om "veteraner" och vilka som bidrar mest är tröttsamt…

Nu går jag nästan i taket! Du blandar ihop värdet av en medlem och värdet av det medlemmen skriver.

Det finns fler forum ute på nätet, fundera lite på varför så många hänger så mycket just här, och bygg verksamheten runt detta!

(OT?): Om ni nu skall skapa ett nytt 99mac …en ny sajt vid sidan av "gamla"…, varför då rota runt i det som finns idag?

Ursprungligen av reboot81:

Nu går jag nästan i taket! Du blandar ihop värdet av en medlem och värdet av det medlemmen skriver.
Det finns fler forum ute på nätet, fundera lite på varför så många hänger så mycket just här, och bygg verksamheten runt detta!

Det finns ingenting som säger att en person med 5 555 inlägg skriver något mer värdefullt än en person med 1 inlägg. Den som helt nyligen har registrerat sig kan plötsligt bidra med något som är betydligt mer värdefullt - och tvärtom. Det handlar alltså inte alls om att blanda ihop värdet av en medlem och värdet av det medlemmen skriver och därmed bidrar med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-03 14:42
Ursprungligen av maskh:

Det finns ingenting som säger att en person med 5 555 inlägg skriver något mer värdefullt än en person med 1 inlägg. Den som helt nyligen har registrerat sig kan plötsligt bidra med något som är betydligt mer värdefullt - och tvärtom. Det handlar alltså inte alls om att blanda ihop värdet av en medlem och värdet av det medlemmen skriver och därmed bidrar med.

Nu börjar tro att det snurrat runt totalt här hos vissa!!!
Vad är chansen att nya medlemmar som registrerar sig gör det i syfte att dela med sig av kunskap?
Majoriteten registrerar sig för att dom har problem,dom gör det för att lära sig saker.

Om jag har ett problem och får ett svar av en person som har 1 inlägg kontra en person som har 5000 så är trovärdigheten högre på den som har 5000.
Så fungerar det bara och acceptera faktum att erfarenhet väger tungt och jag VILL kunna se hur många inlägg personen som svara har för att avgöra ifall svaret är ett bra eller dåligt.

Det vet ni så väl att det finns personer som registrerar ett konto bara för att jävlas och ställa korkade frågor i syfte att trolla.
Som det är nu kan man inte göra den bedömningen och det tycker jag är fel.

Bevaka tråden