Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kill Bill?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-21 11:04

Hur dräper man ett Officeprogram? När Word kraschar för mig, brukar det inte gå att avsluta med Force Quit och inte heller med kill eller kill -9.
Word visar sin verktygspalette lik förbannat och Force quit visar varje gång man öppnar det fönstret ett rött "Word".
Kill ger inte heller några felmeddelanden, men processen ligger kvar.
Det går inte att göra restart, eftersom applikationen Word inte svarar. Ända som återstår är att trycka hårt och länge på powerknappen vilket känns lite väl pesigt. Har Bill gett sina apps någon sorts immortalstatus som står emot självaste kill?

(ursäkta den något vaga rubriken, men jag kunde inte låta bli. Tyvärr handlar Quentins nya rulle om en annan Bill.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 11:10

För mig brukar det behövas tre "Force Quit" innan programmet lägger ner..Försök med det.

• Medlem
  • 2003-09-21 11:17

Tre, fyra eller tolv försök hjälper inte.

• Medlem
  • 2003-09-21 11:19

Testa att högerklicka på ikonen i docken och hålla inne alt och sedan klicka på tvångsavsluta. Av någon anledning så biter kommandot bättre när man håller inne alt.

/majk

En del I/O-drivrutiner är dåligt skrivna. När en applikation förgäves väntar på att någon I/O-operation (läsa från en korrupt extern FW-HD t.ex.) ska avslutas verkar det som att applikationen "hängt" sig. Eftersom den är upptagen med att läsa från en hårddisk (och kommer att förbli upptagen med det för evigt, p.g.a. att läsoperationen inte kommer att returnera något) så går det inte att avsluta applikationen, inte ens med kill -9.

Det här hände mig med Diskwarrior när en FW-HD hade kraschat och Diskwarrior gång på gång hängde sig utan att kunna dödas. Det var inte applikationen det var fel på, utan det att läsningen från hårddisken hela tiden misslyckades och frös.

1
Bevaka tråden