Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris på min PowerMac G5?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare! Jag har en 2005 PowerMac G5 2x2ghz processor, 8gb ram och en 23" apple Cinema Display som jag tänkte sälja nu eftersom jag köpt migen MacBook Pro och har lite svårt att sätta pris på saker och ting, vad tror ni jag skulle kunna få för denna? Den är i fint skick med enbart några repor på chassit och har fungerat fint så länge jag haft den

Har provat den där everymac och den säger 600kr vilket jag verkligen tycker är segt lågt pris för den då jag för några månader sedan köpte ramminnen till den för 2000kr.
Mvh Simon

Tyvärr är väl den bistra sanningen att alla Macar som är pre-Intel är att betrakta som museiföremål idag. Sedan är min erfarenhet är att folk inte betalar något extra för uppgraderingar. Då är det bättre att plocka ur dem och sälja dem separat.

Som Mutant skriver - en PowerPC-baserad Mac är tyvärr inte mycket att hänga i julgranen längre. OS X Leopard stödjer inte många av de applikationer man kanske vill köra idag, och till det ska man lägga faktumet att G5-maskinerna tenderar att dra mycket ström vilket gör dem en aning olämpliga som servrar. Det går ju att installera Linux på dem hyfsat smärtfritt men jag skulle nog säga att tåget har gått för din Mac om du vill kunna göra bra pengar på den. Behåll den istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-10-13 15:32

För 500 köper jag den.. Kul linux-burk!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-10-14 09:00

Tror du kan få en tusenlapp för den, knappast mer. Det finns en del som vill ha chassit att stoppa i modern hårdvara och göra en hackintosh av, de brukar kunna tänka sig att betala runt 1000:- om chassit är i riktigt fint skick. Sälj den på tex. sweclockers. Alternativt lägger du ut den på blocket för 2000:- och ser vad som händer. Lycka till!

Tack ska ni ha för hjälpen, fick den såld för 1000:- och då med Panther installerat. Lite surt när man köpt minnen för dubbla det men behövde ändå få bort den, tog för mycket plats.

Det är sällan prisvärt att uppgradera gamla maskiner. Men vad kul att du fick såpass ändå.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-10-14 19:11

Ja, att uppgradera en gammal maskin gör man för "eget bruk", det är aldrig något man får igen vid en försäljning.

Surt med förlusten, det är lätt att vara efterklok då minnet säkert föga påverkade priset vid försäljning mer än att köparen valde din före en med mindre minne.

Blev det 1000:- ink. 23" ACD?

1
Bevaka tråden