Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lönar det sig att uppgradera osx 10.6 till senare eller senaste osx ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2012-10-15 11:35

Ja min fråga är om det lönar sig att uppgradera 10.6 till senare eller senaste osx ?
Har en imac från 2009.
Har precis konstaterat att Apple vill byta ut min hårddisk (Seagate 1TB) fast den fungerar ok.
Men som sagt vad får man vid en uppgradering av osx ?

"Lönar sig" är en svår fråga för någon utomstående att svara på...

Det beror på många saker, t.ex vilka program du använder.

Men berätta gärna först exakt vilken datormodell det är, och hur mycket minne (RAM) den har.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2012-10-15 15:35

Jesper, det ser ut så här:
Modellnamn: iMac Modellidentifierare: iMac10,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 3,06 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 8 GB
Busshastighet: 1,07 GHz

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-10-15 12:56

Vissa sitter på äldre mjukvara som kräver ett äldre OS. Det kan också vara det motsatta, man vill som användare ha tillgång till den senaste mjukvaran som ibland kräver Mountain Lion.

Om maskinen klarar Mountain Lion så är det värt det, men annars skulle jag stanna på Snow Leopard. Lion är verkligen, verkligen, verkligen inte roligt.

Å ena sidan...
Ju längre tid man sitter kvar med ett gammalt operativsystem, desto fler program blir det som du inte kan uppdatera till senaste versionen, därför att de senaste programversionerna kräver nyare operativsystem.

Å andra sidan...
Ju äldre program man har, desto större är risken att dessa slutar att fungera om man uppgraderar operativsystemet. I Lion och Mountain Lion har man tagit bort allt stöd för gamla PowerPC-program.

Men det är inte säkert att detta är något problem. Det beror på vilka program du använder. Så berätta gärna lite om vilka program du använder.

Men med en så pass kraftfull dator (3,06 GHz Core 2 Duo och 8 GB RAM) hade jag inte tvekat en sekund att uppgradera till Mountain Lion.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2012-10-15 17:21

Tack Jesper
Kan man hoppa direkt till ML från 10.6 ?

Ursprungligen av rufus:

Tack Jesper
Kan man hoppa direkt till ML från 10.6 ?

ML(10.8) är precis som SL(10.6) en betald uppgradering. Du köper enklast ML i Appstore o sedan är det bara att köra. Tråd om hur du går till väga ska finnas någonstans här på forumet, jag kan bara inte hitta den nu

FYI: Det ligger en annons för 10.6 här på 99...

1
Bevaka tråden