Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ny skrivare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-21 19:55

Hej jag behöver hjälp med en fråga..

Jag vill koppla en ny skrivare med USB port till min gamla Performa 630, som har en annan skrivar port än USB .vet ni vad för adapter ska jag köpa och vad heter det ?

1000 tack
C

Jag tror inte att din nya skrivare kommer att fungera med din gamla dator. När Apple introducerade PowerMac G3 (blåvita modellen) så tog de bort serieporten och i senare modeller tog de bort även den seriella porten. Det dök upp adaptrar men de fungerade mer eller mindre bra. En adapter går från datorns USB-port och ger en ADB-port för möss och tangentbord. Den heter iMate. gPort konverterar modemporten på nya datorer till att vara en seriell port. En liknande produkt är Keyspan Serial Port Adapter som ger en USB-utrustad dator en seriell port.

Men eftersom du försöker ansluta "baklänges", dvs en ny skrivare (USB) till en gammal dator (serieport), så är jag osäker på om de ovanstående adaptrarna kommer att fungera. Du kan även i vissa fall behöva nya skrivdivarrutiner, och sådana är inte direkt vanligen omskrivna för denna situation.

Vettigare är troligen att du köper ett USB-kort till din dator istället och om du har ett operativsystem som är nytt nog så kan du få stöd för USB i datorn. Men nya skrivare har ibland systemkrav som ligger ovanför denna dator. Men du kan kolla i alla fall.

EDIT: Mindes fel på vilken dator du hade, en 630 är för gammal för att ge USB. Sorry.

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-21 20:54

Den billigaste och bästa lösningen är nog att köpa en modernare dator med USB-portar.

• Oregistrerad
  • 2003-09-22 09:38

STORT TACK TILL ALLA!
Ni kan mycket ....:p
det känns bra !att vet det

Gracias y adios

saludos
Carlos

1
Bevaka tråden