Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer inte åt internet efter att datorn vilat

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag har precis samma problem. Köpte min imac juli 2011 och upplevde trassel direkt. Uppgraderade till Lion och fick ta hjälp av supporten för att kunna använda internet. Nu när jag uppgraderat till Mountainlion är det samma elände igen.
Eftersom det är fler med samma problem tycks det vara ett fel någonstans i systemen. Ska prova de förslag som ligger här ovan.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-04 21:19

@virrpanna Vilken bredbandsleverantör har du?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-05 19:54

Vet inte hur man slår av krypteringen. Är en router från Bredbandsbolaget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-06 19:43

Det är inte alls säkert att det löser problemet, jag bara tänkte att man ska testa allt...
Har du inte tillgång till admin på din router?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-07 09:08

Har inte lyckats ta mig in i den. IP-numret för att komma åt routern har inte funkat.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-07 09:09

Nu de senaste dagarna har internet funkat utan några större problem. Men bara för att jag skrev så nu, kommer jag väl inte åt nätet ikväll när jag kommer hem....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-07 17:33

IPnumret hittar du normalt under Router i din dators TCP/IPinställningar.

Hej! Bredbandsbolaget jag med. Nu har jag gett upp och stängt av wifi och kör på kabel.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-21 13:19

Jag har inte blivit färdig till att ringa och klaga än. Just nu fungerar det oftare än, det inte funkar. Har tyvärr inte möjlighet att dra kabel.....
Jag tänkte jag skulle slänga ihop ett mail och se om jag får någon respons. Annars får jag väl ringa...

Tror inte det är fel på internettrafiken för wi fi funkar på en gammal pc och på iphonen. När maccen var precis ny hade jag samma problem vid uppgradering av operativsystemet. Fick då hjälp av supporten, de började med samma sak som nämnt här ovan. Stänga av wi-fi och slå på igen samt ny DHCp tilldelning ( eller hur det nu heter) Nästa var ett mixter av att stänga av datorn vänta 5 minuter, starta om, hitta en minimal symbol precis i starten och därifrån lotsade de mig till en lösning. Fullständigt omöjligt att komma ihåg nu..
Märker dock att även med kabel stänger internet av under viloläge, förstår faktiskt inte varför den gör det.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-21 21:46

Nu har min frus iPhone också problem att komma ut på nätet. Den hittar utan problem routern, men får ingen kontakt med nätet. Har återställt nätverksinställningarna och ominstallerat routern femtioelva gånger nu, utan framgång. Håller på att bli knäpp.

Ikväll funkar iaf nätet via datorn...

Kan du kolla vilka IP-adresser du får? Börjar de på 192.168.x.x, 10.x.x.x, eller i spannet 172.16.x.x-172.31.x.x är de lokala IP-adresser.

Du kan få externa IP-nummer med Bredbandsbolagets router. Det fick i alla fall jag när jag hade dem som internetleverantör. Om det är så vill din Mac, iPhone osv. när de ansluter på nytt ha tillbaka samma IP-adress som sist, trots att det kan vara en annan dator ute på internätet som fått den. Därav att det kan hjälpa att gå in i nätverksinställningarna och tvinga fram en uppdatering av IP-adressen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-21 22:26

IP-adresserna jag får när det strular börjar på 168.xxx.xxx.xxx. Att uppdatera DHCP hjälper inte.

Jag har nu skickat ett långt mail till Bredbandsbolaget och förklarat problemet. Får hoppas att de har någon idé hur man kan lösa problemet. Mitt förslag är att byta ut modemet/routern till en ny och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-21 22:35

Vad får du för IP-adress när det funkar då? Min spontana tanke är att du inte har NAT aktiverat, och att du har för många enheter hemma för att de publika IP-adresserna BBB ger dig ska räcka till.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-22 08:09

När det funkar får jag IP-adresser som börjar på 213.x.x.x
NAT? Funkar det på alla routrar, eller bara på nyare? Den router jag fått av BBB ser ut att vara från 80-talet.
Har också funderat på om det är för många enheter, men fem enheter borde den ju klara i dagens Sverige. Annars tycker jag att de bör byta ut routern till en som klarar fler enheter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-22 08:35
Ursprungligen av AndyK:

När det funkar får jag IP-adresser som börjar på 213.x.x.x
NAT? Funkar det på alla routrar, eller bara på nyare? Den router jag fått av BBB ser ut att vara från 80-talet.
Har också funderat på om det är för många enheter, men fem enheter borde den ju klara i dagens Sverige. Annars tycker jag att de bör byta ut routern till en som klarar fler enheter.

213.x.x.x är publika IP-adresser, som jag misstänkte. Det handlar inte om hur många enheter själva routern klarar, utan om att BBB bara ger dig ett begränsat antal publika IP-adresser att använda. Om du har fler enheter än adresser så kan du inte använda alla samtidigt.

Lösningen är NAT (Network Address Translation), vilket innebär att din router sätter upp ett lokalt nätverk, vars enheter delar på en enda publik IP-adress. På det interna nätverket har enheterna adresser som är reserverade för lokala nät (192.168.x.x, 172.16.x.x och 10.x.x.x), och routern sköter kopplingen utåt. I det fallet kan du ansluta så många enheter som routern klarar av, vilket borde vara betydligt fler. NAT har nog använts så länge det har funnits routrar för hemmabruk, så din router borde klara det.

Leta fram manualen för din router och kolla hur man aktiverar NAT. Det borde lösa dina problem. Om du inte lyckas, fråga BBB hur man gör (eller be att få en ny router rent av om din är jättegammal), eller köp t.ex. en Airport Express/Extreme som sköter NAT-delen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-22 09:19

Tror aldrig jag fick någon manual med till denna router. Det var en utbytesenhet som ersatte den första vi fick av dem.
Jag vet iaf att jag inte kommer åt routern med 192.168.1.0 eller 192.168.1.1. Det händer absolut ingenting.

Jag har iof sig en trådlös router (utan inbyggt modem) liggande, som jag använde innan jag bytte till BBB (för ca 3½ år sen). Den kanske man skulle kunna testa och se om det går att aktivera NAT på.

Om man stänger av en enhet, dröjer det innan "luckan" den använde blir ledig? För jag upplevde att det var det som hände igår kväll.

Ska först invänta svar från BBB, och se vad de har för förslag på lösning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-22 09:36
Ursprungligen av AndyK:

Tror aldrig jag fick någon manual med till denna router. Det var en utbytesenhet som ersatte den första vi fick av dem.
Jag vet iaf att jag inte kommer åt routern med 192.168.1.0 eller 192.168.1.1. Det händer absolut ingenting.

Det där adresserna funkar bara om man redan har NAT aktiverat, och därmed ett lokalt nätverk. Om man inte har NAT finns det andra sätt att komma åt routern, googla på routerns modellnamn så kanske du hittar nåt nyttigt.

Ursprungligen av AndyK:

Jag har iof sig en trådlös router (utan inbyggt modem) liggande, som jag använde innan jag bytte till BBB (för ca 3½ år sen). Den kanske man skulle kunna testa och se om det går att aktivera NAT på.

Det borde funka om du inte får igång NAT på routern.

Ursprungligen av AndyK:

Om man stänger av en enhet, dröjer det innan "luckan" den använde blir ledig? För jag upplevde att det var det som hände igår kväll.

Ja, IP-adresser som delas ut via DHCP "lånas ut" under en viss tid (s.k. lease-tid). Så även om du stänger av en enhet kan det ta ett tag innan den adressen blir ledig. Hur lång tid det tar beror på hur BBB har ställt in DHCP-servern, men en total lease-tid på två timmar verkar vara ganska vanligt.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-22 11:01

@Vassius
Aaahaaa! Nu börjar pusselbitarna falla på plats.
Så då hjälper det inte ens att koppla med kabel till routern, det kommer ändå inte vara några lediga IP-nummer.

Den gamla routern går att komma åt via 192.168.1.0, så då kanske den kan lösa mina problem. Vet dock inte om det går att stänga av WiFi på den gamla routern. Känns onödigt att ha två trådlösa nätverk igång samtidigt, risk för krockar i frekvenser och annat lär ju vara större. Sen behöver man ju inte stråla sig själv mer än nödvändigt...

Om det nu är detta som är sanningen (så att det inte är något helt annat som spökar), så kan jag ju tycka att det är snålt med 4 IP-nummer per hushåll. Vi har funderat på att skaffa en iPad, men det känns som att det får vänta tills vi fått rätt på detta (eftersom vi då kommer vara uppe i 6 prylar som vill ha kontakt med nätet samtidigt).

Avvaktar dock svar från BBB innan jag gör något.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-22 11:09
Ursprungligen av AndyK:

Om det nu är detta som är sanningen (så att det inte är något helt annat som spökar), så kan jag ju tycka att det är snålt med 4 IP-nummer per hushåll. Vi har funderat på att skaffa en iPad, men det känns som att det får vänta tills vi fått rätt på detta (eftersom vi då kommer vara uppe i 6 prylar som vill ha kontakt med nätet samtidigt).

Fyra publika IP-adresser är i princip det mesta man kan vänta sig. De flesta internetleverantörer erbjuder bara en enda, och förväntar sig att man kör NAT om man har flera enheter. Så fyra adresser är inte så snålt egentligen.
Det är väldigt sällan en enhet behöver en publik IP-adress, så NAT funkar utmärkt i de allra flesta fall. Som "vanlig" användare finns det egentligen ingen anledning att köra nåt annat.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-22 11:19
Ursprungligen av Vassius:

Fyra publika IP-adresser är i princip det mesta man kan vänta sig. De flesta internetleverantörer erbjuder bara en enda, och förväntar sig att man kör NAT om man har flera enheter. Så fyra adresser är inte så snålt egentligen.
Det är väldigt sällan en enhet behöver en publik IP-adress, så NAT funkar utmärkt i de allra flesta fall. Som "vanlig" användare finns det egentligen ingen anledning att köra nåt annat.

OK. Jag köper ditt resonemang. Men då får man ju skicka med en router som kan hantera detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-22 11:24
Ursprungligen av AndyK:

OK. Jag köper ditt resonemang. Men då får man ju skicka med en router som kan hantera detta.

Troligtvis kan den det, bara att de glömde berätta hur man gör.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-22 12:52
Ursprungligen av Vassius:

Troligtvis kan den det, bara att de glömde berätta hur man gör.

Eller inte vill berätta. För då kanske man råkar komma åt någon inställning som man inte ska komma åt...

Hmm, läser med förundran ert resonemang! Jag som köpte en mac för att den är omvittnat användarvänlig... Bara koppla in så hittar enheterna varandra! Har aldrig haft så mycket trassel med någon av mina pcs som med denna imac jag köpte juli 2010. Vad gäller många enheter så har jag inte mer än två, imac och iphone igång och det borde väl rimligen fungera. Den gamla pcn startade jag bara som en test.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-22 23:29

Detta har ju inget med Mac vs PC (Windows) att göra.
Alla routrar jag har köpt har haft NAT påslaget som standard. Verkar konstigt att BBB skickar ut en router med NAT avslaget. Men eftersom de erbjuder 4 IPnummer (vilket som påpekats är väldigt ovanligt) så kanske de anser att man inte behöver NAT.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-23 08:36
Ursprungligen av kenjon:

Detta har ju inget med Mac vs PC (Windows) att göra.
Alla routrar jag har köpt har haft NAT påslaget som standard. Verkar konstigt att BBB skickar ut en router med NAT avslaget. Men eftersom de erbjuder 4 IPnummer (vilket som påpekats är väldigt ovanligt) så kanske de anser att man inte behöver NAT.

Det kanske inte behövdes mer än 4 IP-nummer per hushåll på stenåldern, då min router (som jag fått av BBB) blev tillverkad.

Väntar för övrigt fortfarande på ett svar från dem...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-23 09:45
Ursprungligen av kenjon:

Detta har ju inget med Mac vs PC (Windows) att göra.
Alla routrar jag har köpt har haft NAT påslaget som standard. Verkar konstigt att BBB skickar ut en router med NAT avslaget. Men eftersom de erbjuder 4 IPnummer (vilket som påpekats är väldigt ovanligt) så kanske de anser att man inte behöver NAT.

Tidigare hade många online-tjänster problem med att komma åt sina kunder/klienter som satt bakom en NAT:ad router. Därför så erbjöd vissa operatörer (sk. ISP) skarpa/vita IP-adresser (tillskillnad från svarta då som är i 192-träsket). Dock är ju som man kan läsa med jäman mellanrum skarpa IP-adresser en bristvara (med IPv4) så därför kör man med NAT:ad router.

När nu hushållet får fler och fler IP-beroende enheter (varje smartphone exvis) så räcker inte 4 st IP-adresser till hos tex BB. Det gör att alla klienterna inte får förbindelse med Internet. Därför måste fler och fler hushåll börja köra NAT:at. Inte svårare än så!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-23 10:23
Ursprungligen av frazze:

När nu hushållet får fler och fler IP-beroende enheter (varje smartphone exvis) så räcker inte 4 st IP-adresser till hos tex BB. Det gör att alla klienterna inte får förbindelse med Internet. Därför måste fler och fler hushåll börja köra NAT:at. Inte svårare än så!

Jag har inga problem att köra via NAT, har gjort detta tidigare. Det som jag tycker är lite märkligt är att man inte blir informerad om att routern inte har denna funktion aktiverad (om den nu finns alls på den router de skickat till mig).

Bredbandsbolaget skriver att det inte är en router utan en trådlös accesspunkt. Således behöver du ha en router för att köra flera maskiner över NAT.

Ursprungligen av Bredbandsbolagets kundtjänstsidor:

Modemet klarar upp till 24 Mbit/s hastighet. Modemet har inbyggd splitter (som separerar internetsignalerna från telefonsignalerna) och inbyggd telefonidosa (som används om du har telefoni från Bredbandsbolaget). Modemet har en inbyggd switch som gör det möjligt att ansluta flera datorer till modemet (obs! gäller ej om du har fast ip). Port 1X (blåmarkerad) är avsedd för digitalbox för Bredbandsbolagets TV, den bör ej kopplas till en dator.

Det trådlösa modemet tillhandahåller ett trådlöst nätverk, ett WLAN (wireless local area network), enligt 802.11g-standarden som skyddas med hjälp av en 64 bitars WEP-kryptering. Det trådlösa nätverkets namn (SSID) är på formen B2_private_##. För varje enskilt modem går dess SSID att se på en klisterlapp på undersidan av modemet, där återfinns också lösenord för WEP-krypteringen. Modemet är en trådlös accesspunkt, det har med andra ord ingen inbyggd router. Så oavsett om du ansluter till det med nätverkskabel eller trådlöst erhåller din dator därför en publik IP-adress.

Vill du ändra modemets säkerhetsnivå till WPA-PSK-kryptering går det bra, kontakta teknisk support på telefonnummer 0770-777 000.

Modemet innehåller ingen brandvägg.

Så summeringen lyder: koppla in en router till din accesspunkt (modem) och anslut dina enheter till den så ska problemet vara ur världen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-23 13:14
Ursprungligen av suddgummi:

Bredbandsbolaget skriver att det inte är en router utan en trådlös accesspunkt. Således behöver du ha en router för att köra flera maskiner över NAT.

Så summeringen lyder: koppla in en router till din accesspunkt (modem) och anslut dina enheter till den så ska problemet vara ur världen.

Jag kan ju säga att för ett par dagar sedan visste jag inte att man hade ett begränsat antal IP-adresser. De kunde ju lagt till denna information i texten ovan, vilken verkar vara skriven av en person som redan är insatt i ämnet och inte som information till "Svensson".
Att en dator erhåller en publik IP-adress sa mig inget förrän Vassius förklarade detta för mig för ett par dagar sedan.

Bevaka tråden