Min macbook från 2007 har på senare tid börjat bete sig allt märkligare. Tidvis är det omöjligt att vänsterklicka eller också blir det kontinuerlig vänsterklickning så att allt muspekaren förs över klickas eller markeras. Rubriker på sidor som läses in blinkar och periodvis återkommer i Safari 5.1.7 en och samma varningruta om att sidan jag ska besöka saknar giltigt certifikat. Detta sker oavsett vilken sida det är fråga om.
Datorns egen klick-knapp är när allt fungerar ok hyperkänslig, men när problemen sätter in krävs mycket hårt tryck för att över huvud taget kunna klicka. Omstart löser alltid problemen för en kortare eller längre stund. På förmiddagarna flyter allt på hyfsat, men problemen intensifieras oftast ju längre dagen går. Kanske är värme en avgörande faktor.
Störningarna finns även när jag kör från extern hd med 10.6.8, och t o m när jag provat Ubuntu från live-cd. Apples hårdvarutester har inte upptäckt något fel.
Om det finns någon som kan framkasta en någorlunda välgrundad hypotes om felens orsak, eller rentav vet någon bot för dem, skulle jag bli väldigt glad och tacksam. Skriv gärna tydligt och enkelt, för jag är gammal och lite trög. :">