Jag tänker äntligen göra slag i saken och låta min imac 2007 gå i graven och ersätta den med en mac mini. Jag sysslar för närvarande mest med surf, email och word och då funkar imacen fortfarande helt ok även om minnet (4 GB) efter några dagar äts upp samt visst badbollande när jag har många program igång samtidigt. Men med den nya datorn tänker jag ta i tu med att digitalisera min dvd- och blu ray-samling samt redigera film i iMovie.
Är det värt pengarna för mina behov att köpa den nya mellanvarianten av mac mini med quad core i7, eller skulle det räcka med en dual core i5? Jag tänker under alla omständigheter själv sätta i en ssd och 16GB ram. Det ytterligare behov av lagringsutrymme som jag har löser jag med en NAS och externa FW800/USB 3.0-diskar.
Det skiljer 2000 kronor mellan basmodellen och mellanmodellen, och hårddiskarna som sitter i kommer jag alltså inte ha någon vidare nytta av. Ser man till rena geekbenchsiffror har jag i dag 3000 med min imac, basmodellen har ca 7500 och mellanmodellen ca 11000. Men kommer jag med mina behov någonsin utnyttja all den kraft som jag får med mellanmodellen så att det är värt pengarna?
Alla synpunkter tas emot med stor tacksamhet!