Man blir trött på det. Snart utled.
Kunder som ringer och har blivit helt paralyserade pga att "nu är det ett sånt där virus i omlopp igen och jag vågar inte göra något!" Det spelar ingen roll mycket och väl man informerar kunderna, slå slår de på storlarmet varje gång.
Felet ligger hos media och vad som skrivs där.
Typdialog:
- Lilla vännen, du har Mac och drabbas inte av virus. Däremot kan du smitta dina PC-kompisar om du aktivt skickar det obegripliga mejlet vidare.
- Men i tidningen (valfri dags- eller kvällspress) stod det att man skall göra si och så och jag får inte det att fungera. (kör .exe-fil på en Mac...höhö).
- Det gäller inte Mac, bara Windows
- Hur vet jag det? Det står ju aldrig.
Är det de lyckligt ovetande Mac-användarna som skall upplysas om saker och ting som ändå inte rör dem i ryggen? Eller är det massmedia som skärpa upp sig och skriva så att folk förstår?
"Din dator kan drabbas av virus" förutsätts gälla alla datorer, vilket är rätt till ungefär 92% (?), dvs Windows-plattformens marknadsandel.
Egentligen borde tidningarna och onlinemedia var skyldiga att uppge vilket operativsystem virusvarningen gäller, samt vilka (populära OS) det inte gäller. Klart och tydligt.
Detta kan då få den trevliga följden att alternativ till Windows blir intressanta för gemene man/kvinna. Mac OS X, är ju som alltid ett bättre val
Skall man sätta sig ner och formulera ett brev till Konsumentverket om detta "gigantiska" problem? Föreslå en info-policy för media? Är det kanske ett fall för Näringsdepartementet? Pagrotsky kan ju få bita i det. Han gör ju inte som kollektivet i övrigt, har vi ju lärt oss.