Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa dator till FCPX

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lirat ett tag nu på min MBP från late 2009 som jag uppgraderat med en 240gb SSD och 8gb RAM. Processorn är en intel core 2 duo vilket förmodligen är väldigt dåligt jämfört med en Intel core i7 Quadcore?!

Hur som helst så har jag på senaste tiden suttit mycket i FCPX men börjar bli knäpp! Seg rendering, dålig uppspelning och ett allmänt dåligt workflow! Jag har läst mycket om att programmet är "gjort" för att sluka RAM minnet och jag kan se att allt mitt sådant är upptaget nu. Jag har läst en massa tips på hur man ska göra för att få programmet att gå bättre, slå av background rendering, jobba med Apple ProRes, ha inte för långa projects(skapa hellre fler som man sedan lägger ihop)!

Jag redigerar i nuläget HD format från dslr kameror och hyffsade videokameror. Det mesta är extremsports material och jag har ett behov av att kunna jobba "on the fly".

Nu lutar jag åt att köpa en ny MBP och det som lockar mest är en Retina 15" men 16gb RAM och 256 flashdisc med en uppgradering på processorn till 2,6ghz från 2,3ghz (kostar bara 600spänn). En nackdel med Retina modellen är just det att man själv inte kan vara och byta delar i den... finns säkert fler nackdelar.

Men då undrar jag:
1. Kan en MBP ha nog med RAM för FCPX eller får man helt enkelt lära sig att då och då slå av programmet och sedan börja nöta på RAMen igen?!
2. I och med att datorn blir vad den blir när den kommer från apple, hur bra kommer den gå med alla dessa prylar? är det bättre att ha andra MBP 15" och kunna uppgradera delar, även fast apple inte rekommenderar mer 16gb RAM tex. Omöjlig fråga att besvara liksom, "hur länge kommer teknologin vara bra?" men det jag menar är liksom att för mitt ändamål och ambitioner, kommer denna datorn funka bra med FCPX, Motion 5 och compressor!?

Hoppas ni kan svara på något i denna frågemissär
/Almkvistt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-01 21:32

En MacBook Pro Retina 15" med 16 GB RAM, 256 GB SSD och 2.6 GHz CPU lär hantera FCPX mycket bra. Maskinen kommer inte lösa dina work-flow problem om du stör dig på hur programmet fungerar, men maskinen är många gånger snabbare än det du har idag. FCPX är även optimerat för Sandy Bridge och senare Intel CPU:ers video acceleration funktioner.

Jag kan delvis hålla med om att 16GB RAM är aningen magert för framtiden men räcker på en 4-core maskin tämligen bra idag.

Hej!

FCP X är inte lysande när det gäller dslr-filer. Kan du inte använda magic bullet grinder som ett mellanled (och göra prores)?
Så arbetar jag och det funkar utmärkt på en MBP från 2008 med 6GB.

Henrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-21 13:56

FCPX jobbar så bra som vilket program som helst byggt för H264-filer. Som natt och dag jämfört med FCP7. Men, H264-media är enormt mycket tyngre och resurskrävande att arbete med än en traditionell redigerings codec likt ProRes. På nyare maskiner (modeller från 2011 och framåt exklusive MacPro) har man dock hårdvaruacceleration på CPU:n för detta vilket hjälper en hel del. Vidare kan FCPX själv sköta H264 till ProRes konverteringen om man säger åt programmet att arbeta så.

• Medlem
  • 2012-11-22 15:39

Hur mycket roll spelar grafikkortet när man jobbar med FCPX? Sitter också på en MBP 2009 och det går riiiiiktigt segt att jobba ibland. Hade planerat att köpa nya 27 "imacen men nu funderar jag på en maxad Mac Mini + en thunderboltskärm. Det är ju black friday imorgon så det kanske är lite rabatt på den om vi har tur.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-22 19:56

Grafikkortet är jätteviktigt i FCPX. Köp inte en MacMini. Satsa på den större iMacen helt klart.

• Medlem
  • 2012-11-22 21:46

Ok, grejt. Då ska jag följa ditt råd:)

1
Bevaka tråden