Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G nu eller vänta??

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tydligen kommer SonyEricsson Z1010 i slutet av januari, enligt en kompis som jobbar på 3.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 19:44

Har kollat lite mer med detta med 3g. Det är ju tydligen inte så kul. Samtalen bryts när den växlar mellan 3:s nät och gsm nätet, åt båda hållen. Alltså både om du kommer från 3:s nät och om du kommer till 3:s nät. Kan bli måttligt kul om man ligger precis i gränsområdet med bil tex eftersom den hela tiden prioriterar 3:s nät.
Har det nu varit så att man fick behålla samtalet som pågår om man nu kommer från Gsm täckning till 3:s nät så hade det väl varit ok. Men inte om det bryter åt båda hållen, tycker inte jag i alla fall. Vet inte hur bra 3 funkar i bil tex.....

Hade jag inte fått reda på detta så hade jag köpt en 3 telefon före jul.

Martin

Samtalen bryts tydligen väldigt ofta, även om man inte rör på sig.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-08 00:41

Tydligen så är det vodaphone som har gjort att samtalen bryts när man byter nät och inte 3 själva. Allt för att tjäna så mkt pengar som möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 08:51

Njae, enligt 3 så är det för att det inte går att byta mellan frekvenserna med dagens telefoner på det sättet som behövs mellan Gsm och 3G.
Mer pengar tjänar dom väl egentligen inte då inte 3 har några uppkopplingsavgifter eller något sånt, antar jag. Däremot blir det ju dyrt för den som ringer om det bryts hela tiden......

Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 21:19

Vodafone sparkar väl igång sitt 3G nät inom kort,, det kanske är dom man ska vänta på,,..... Och när kommer Z1010 ut tro, hos SonyEricsson har det stått kommer snart i ett år,,,snart....:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 21:46

Den som väntar på något gott väntar i regel för länge...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 08:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Har kollat lite mer med detta med 3g. Det är ju tydligen inte så kul. Samtalen bryts när den växlar mellan 3:s nät och gsm nätet, åt båda hållen. Alltså både om du kommer från 3:s nät och om du kommer till 3:s nät. Kan bli måttligt kul om man ligger precis i gränsområdet med bil tex eftersom den hela tiden prioriterar 3:s nät.
Har det nu varit så att man fick behålla samtalet som pågår om man nu kommer från Gsm täckning till 3:s nät så hade det väl varit ok. Men inte om det bryter åt båda hållen, tycker inte jag i alla fall. Vet inte hur bra 3 funkar i bil tex.....

Hade jag inte fått reda på detta så hade jag köpt en 3 telefon före jul.

Martin

Enligt tre's hemsida bryts samtalet bara när man går från 3G till 2G. Alltså inte från 2G till 3G. Detta från hemsidan:

Citat:

Om du har 2G-täckning under ett pågående samtal och kommer in i 3G-täckning kommer du kunna prata utan att samtalet kopplas ned. När du sedan lagt på kommer mobilen att automatiskt att ställa in sig på 3G nätet igen. Då kan du komma åt alla 3G tjänster.

http://www.tre.se/templates/SuperPage.aspx?id=6156

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 10:42

Vänta.

Jag har kört med 3 sedan i somras och det är hatkärlek.

+
Jag ringer svinmycket och hamnar ändå på runt 550 kronor / månad. Vill inte tänka på vad det skulle kosta att ringa så mycket som jag gör med mitt gamla Vodafone-abb, minst dubbelt så mycket.
Videosamtal är överraskande roligt!
Uppkoppling via datorn är en dröm.
Jag kan göra bankaffärer i mobilen.

-
Batterier! räcker inte ens en hel dag ibland.
Interface:et i telefonen är helt oki men SINNESSJUKT fult. Motorolorna har Symbian och är klart bättre.
Ingen lur i dag iSyncar.
Täckningen är sådär.

Så, vänta på bättre lurar. 3G är roligare än 2G, men telefonerna behöver mogna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 12:22

Somsagt SonyEricsson Z1010,,, räddaren i nöden kanske..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 13:01

Det var underligt att dom skriver så på hemsidan....

Pratar eller mailar man kundtjänst så säger dom följande "Jodå, säljaren har informerat dej helt rätt. Om man förflyttar sig mellan 2 olika slags nät och samtidigt talar i sin mobil så kommer samtalet att brytas. Detta av den enkla anledning att GSM nätet ligger på en annan frekvensnivå än 3gnätet."

Då frågade jag om det gäller åt båda hållen, alltså även från 2g till 3:s nät och fick då följande svar "Din mobil kommer i första hand söka på 3G täckning och när den inte hittar det så tar den anting 2 eller 2.5G (GPRS). Det finns dock inte någon regel på hur detta kan verka i praktiken i situationer där man pendlar i från 2G till 3G. Det mest troliga är att man tappar samtalet."

Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 13:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Då frågade jag om det gäller åt båda hållen, alltså även från 2g till 3:s nät och fick då följande svar "Din mobil kommer i första hand söka på 3G täckning och när den inte hittar det så tar den anting 2 eller 2.5G (GPRS). Det finns dock inte någon regel på hur detta kan verka i praktiken i situationer där man pendlar i från 2G till 3G. Det mest troliga är att man tappar samtalet."

Har aldrig hänt mig. Snackar man i luren och har 2G så byter den inte till 3G under samtalet, finns ju ingen anledning.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-18 15:46

Tja, anledning finns det ju naturligtvis. Eftersom det naturligtvis är billigare för 3 att använda sitt eget nät än att betala till vodafone för samtal.

Men är det inte så, så sa väl kundtjänst fel. Jag har ingen 3G nalle så jag vet inte. Av den anledning köpte jag ingen heller.

Martin

Är det förresten någon som har någon aning om när SE z1010 släpps? För tillfället är jag ruggigt sugen på t630, men om z1010 släpps snart känns det onödigt. Jag har bara hittat några halvtaskiga datum, inga som känns trovärdiga.

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 06:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Somsagt SonyEricsson Z1010,,, räddaren i nöden kanske..

Har väntat i evigheter på luren, men efter lite forskning så går den bort pga att den inte har Symbian OS. Ack vilken miss av SE.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Roger Åberg
Har aldrig hänt mig. Snackar man i luren och har 2G så byter den inte till 3G under samtalet, finns ju ingen anledning.

Iofs så rapporteras det friskt om just detta. So consider yourself lucky

Är Symbian Open Source?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-26 15:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Allsop
Har väntat i evigheter på luren, men efter lite forskning så går den bort pga att den inte har Symbian OS. Ack vilken miss av SE.

Vad är det för knas med Symbian OS,,,?

Nu börjar 3G bli intressant (in-3-sant )! Det här studenterbjudandet är faktiskt väldigt väldigt förmånligt.

199 spänn i månaden för nalle, 60 min fria samtal till alla, 1000 min fria samtal på kvällan/helger till 3/fasta nätet, 30 min fria videosamtal. De bjuder på uppkopplingsavgiften (250 kr) också. Inte dumt alls. Ska gå till en butik o klämma på den nya motoralan.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Nu börjar 3G bli intressant (in-3-sant )! Det här studenterbjudandet är faktiskt väldigt väldigt förmånligt.

199 spänn i månaden för nalle, 60 min fria samtal till alla, 1000 min fria samtal på kvällan/helger till 3/fasta nätet, 30 min fria videosamtal. De bjuder på uppkopplingsavgiften (250 kr) också. Inte dumt alls. Ska gå till en butik o klämma på den nya motoralan.

Ciryon

Det är skitbilligt med 3 just nu men telefonerna får mig att tänka på sunkiga PC laptops. Något måste göras åt lurarna..

Dessutom läste jag en intervju med Ericssons 3G-chef idag i GöteborgsPosten, enligt honom skulle Z1010 dyka upp om en månad (har jag för mig att det stod ). En Z1010 med det abonnemanget Ciryon nämner hade varit smaskigt. Skönt att få ner telefonräkningen lite... Erbjudandet låter väldigt förmånligt. Synd att Z1010 till en början endast kommer leverera Telia-låsta telefoner.

//fredrik

Ursprungligen av .: fredrik :.:

Dessutom läste jag en intervju med Ericssons 3G-chef idag i GöteborgsPosten, enligt honom skulle Z1010 dyka upp om en månad (har jag för mig att det stod ). En Z1010 med det abonnemanget Ciryon nämner hade varit smaskigt. Skönt att få ner telefonräkningen lite... Erbjudandet låter väldigt förmånligt. Synd att Z1010 till en början endast kommer leverera Telia-låsta telefoner.

//fredrik

Det var en fågel som viskade i mitt öra som sa att z1010 inte endast kommer att leveras låsta hos telia utan även hos minst ett annat 3g bolag och detta typ samtidigt. Så du behöver nog inte vänta allt för länge.

Ursprungligen av wrongturn:

Det var en fågel som viskade i mitt öra som sa att z1010 inte endast kommer att leveras låsta hos telia utan även hos minst ett annat 3g bolag och detta typ samtidigt. Så du behöver nog inte vänta allt för länge.

Jag älskar fåglar... Detta är roligt att höra. Jag blir lite tveksam till t630 nu...

//fredrik

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-16 07:41
Ursprungligen av .: fredrik :.:

Dessutom läste jag en intervju med Ericssons 3G-chef idag i GöteborgsPosten, enligt honom skulle Z1010 dyka upp om en månad (har jag för mig att det stod ).

Med tanke på hur komplett omöjligt det är att få tag på en Z600 utan Vodafone (som släpptes i november och lanserades samtidigt som Z1010) så gissar jag, tillsammans med min lokala lurkrängare, att Z1010 kommer till butikerna tidigast till midsommar.

Det är hög tid för SE att fixa sina leveranser. Fortsätter det så här får de räkna med att andra bolag tar marknadsandelar SE skulle haft.

Ursprungligen av Kalle W:

Med tanke på hur komplett omöjligt det är att få tag på en Z600 utan Vodafone (som släpptes i november och lanserades samtidigt som Z1010) så gissar jag, tillsammans med min lokala lurkrängare, att Z1010 kommer till butikerna tidigast till midsommar.

Det är hög tid för SE att fixa sina leveranser. Fortsätter det så här får de räkna med att andra bolag tar marknadsandelar SE skulle haft.

Förmodligen har du rätt, det var länge sedan de släppte en telefon i tid. Z1010 skulle släpps innan årsskiftet enligt Sony Ericssons första uppgifter. Men man kan alltid hoppas...

//fredrik

Ursprungligen av Kalle W:

Med tanke på hur komplett omöjligt det är att få tag på en Z600 utan Vodafone (som släpptes i november och lanserades samtidigt som Z1010) så gissar jag, tillsammans med min lokala lurkrängare, att Z1010 kommer till butikerna tidigast till midsommar.

Tro det eller ej, men här jättestaden Katrineholm kan du få tag på "rena" SE Z600 från Dialect

Kan man tolka de här indikationerna (inkl. att 3 mer eller mindre totaldumpar priserna just nu) som att Telia och/eller Vodafone när som helst kommer köra igång med 3G?

Jag är väldigt väldigt intresserad nu. Ska däremot avslöja att jag pratat med en kompis som jobbar på 3's kundtjänst och han avråder mig starkt från att köpa 3 eftersom han säger att det funkar otroligt dåligt. Nu får ju han kanske höra väldigt mycket skit. Vad har ni andra för erfarenheter?

Ciryon

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-16 13:55
Ursprungligen av Ciryon:

Kan man tolka de här indikationerna (inkl. att 3 mer eller mindre totaldumpar priserna just nu) som att Telia och/eller Vodafone när som helst kommer köra igång med 3G?

När jag pratade med Telias kundtjänst den 13 januari frågade jag om 3G. De svarade att det skulle starta i mars, så antagligen gör de det. Tjejen jag pratade med var skeptiskt till att byta nu eftersom hon tyckte att det inte fanns några lurar som var något att ha. Dessutom var täckningen ännu inte den bästa.
Hon tyckte jag skulle vänta ett år eller så.

Men nog suger det lite efter prylfylla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-16 10:21

En kompis firma på 13 pers bytte till TRE..... och var skiiiiiit nöjda...

...tills dom upptäckte att inte gick att ringa, så efter drygt en månad så bytte dom tllbaka ...

Tydligen ska Z1010 inte vara särskilt mycket mindre än nuvarande 3G-mobiler. Även om täckningen kanske inte är perfekt ännu så får man lika mycket "vanlig" täckning som nu via GSM. De problem jag kan tänka mig att man stöter på är om man kör bil mycket och åker mycket in och ut ur 2.5G.

Är väldigt sugen på att byta till 3G nu, kollade på Motorola A835 och den är inte dum alls!

Ciryon

Bevaka tråden