Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Macbook pro 13 tum med retinaskärm en succé

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta känns väl inte rätt?

"Yttermåtten är 31,4 centimeters bredd och 21,9 centimeters djup för retina-modellen medan standardmodellen är 31,4 centimeter bred och 21,9 centimeter djup."

Enligt Apple gäller följande:

Skärmavbild 2012-11-07 kl. 13.42.35.png

Ursprungligen av Marcus_R:

Detta känns väl inte rätt?

"Yttermåtten är 31,4 centimeters bredd och 21,9 centimeters djup för retina-modellen medan standardmodellen är 31,4 centimeter bred och 21,9 centimeter djup."

Enligt Apple gäller följande:

Skärmavbild 2012-11-07 kl. 13.42.35.png

Det är rättat. Tack för påpekandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 14:57

MacBook Pro 15" gör rätt för sitt namn och ligger bra till på alla fronter (utom möjligen priset ).

MacBook Pro 13" gör inte det. Ser man till prestandan låter MacBook Pro 13" Retina med som en MacBook Air 13" Retina. Prestandan är halvdan relativt sätt. Det kanske inte går att få in samma prestanda i ett 13" skal som i ett 15" skal, det kan inte jag svara på.

Vidare tar Apple ut ett sjukt överpris för sina SSD-diskar. Jag finner det märkligt att ni inte mer kritiska mot Apple här. Disk och RAM går inte eller är svåra att uppgraderar själv (och kräver special-komponenter). Apple själva tar ut 3000 kr för att få 256 GB SSD. Man borde få 512GB för det, minst.

Ursprungligen av Erik.dv:

MacBook Pro 15" gör rätt för sitt namn och ligger bra till på alla fronter (utom möjligen priset ).

MacBook Pro 13" gör inte det. Ser man till prestandan låter MacBook Pro 13" Retina med som en MacBook Air 13" Retina. Prestandan är halvdan relativt sätt. Det kanske inte går att få in samma prestanda i ett 13" skal som i ett 15" skal, det kan inte jag svara på.

Vidare tar Apple ut ett sjukt överpris för sina SSD-diskar. Jag finner det märkligt att ni inte mer kritiska mot Apple här. Disk och RAM går inte eller är svåra att uppgraderar själv (och kräver special-komponenter). Apple själva tar ut 3000 kr för att få 256 GB SSD. Man borde få 512GB för det, minst.

Apple har alltid varit dyra på minnen och lagring, därmed inte sagt att de gör rätt i att klämma åt kunderna på det sätt som de gör, men det är lite man som Applekund kan göra åt det eftersom maskinerna inte kan uppgraderas eller modifieras i efterhand. Det är, på gott och mest på ont något man får leva med om man ska köpa den här typen av produkter av Apple.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 15:20
Ursprungligen av Joacim Melin:

Apple har alltid varit dyra på minnen och lagring, därmed inte sagt att de gör rätt i att klämma åt kunderna på det sätt som de gör, men det är lite man som Applekund kan göra åt det eftersom maskinerna inte kan uppgraderas eller modifieras i efterhand. Det är, på gott och mest på ont något man får leva med om man ska köpa den här typen av produkter av Apple.

En stor fördel är dock att med ickeuppgraderbara datorer så borde tillförlitligheten öka ordentligt. Eftersom det eliminerar eller åtminstone minimerar kompabilitetsproblem och problem relaterade till användare som inte är kompetenta till att skruva i datorer som ibland fuckar till det rejält.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 16:39
Ursprungligen av Joacim Melin:

Apple har alltid varit dyra på minnen och lagring, därmed inte sagt att de gör rätt i att klämma åt kunderna på det sätt som de gör, men det är lite man som Applekund kan göra åt det eftersom maskinerna inte kan uppgraderas eller modifieras i efterhand. Det är, på gott och mest på ont något man får leva med om man ska köpa den här typen av produkter av Apple.

Korrekt. Det har de. Det gör varken sakerna bättre och det ursäktar ju ingenting. Speciellt nu när man som köpare inte ha några som helst val. Two wrongs doesn't make it right.

Skulle man bara ta normala slutkundspriser för uppgraderingar vore det helt OK att inte låta folk uppgradera i efterhand. Nu mjölkar man kunder för man kan. På sikt kan det straffa sig tror jag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 17:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Skulle man bara ta normala slutkundspriser för uppgraderingar vore det helt OK att inte låta folk uppgradera i efterhand. Nu mjölkar man kunder för man kan. På sikt kan det straffa sig tror jag.

Det tror inte jag, de som köper en 13" MBP Retina nu gör det för skärmen och sett till den så är MBPR billig och i princip helt utan konkurrens i sin viktklass och med massvis av andra lagringsmöjligheter över TB, USB3, Molnet etc. så tror jag många nöjer sig med 128GB för att sedan eventuellt uppgradera senare.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-11-07 18:42
Ursprungligen av Gordy:

med massvis av andra lagringsmöjligheter över TB, USB3, Molnet etc. så tror jag många nöjer sig med 128GB för att sedan eventuellt uppgradera senare.

Men uppgradera disken kan man ju inte.
På en bärbar vill man ju inte ha en massa lösa diskar hängandes då faller ju poängen tycker jag. Molnet är bra men alldeles för långsamt på många ställen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 18:51
Ursprungligen av niki:

Men uppgradera disken kan man ju inte.

Jo! OWC SSD for MacBook Pro with Retina display 2012 - OWC Aura Pro Sandforce Driven

Ursprungligen av niki:

På en bärbar vill man ju inte ha en massa lösa diskar hängandes då faller ju poängen tycker jag. Molnet är bra men alldeles för långsamt på många ställen.

De flesta proffs har ofta externa diskar med sig och många TB och USB 3 diskar är verkligen portabla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 19:15
Ursprungligen av Gordy:

Det tror inte jag, de som köper en 13" MBP Retina nu gör det för skärmen och sett till den så är MBPR billig och i princip helt utan konkurrens i sin viktklass och med massvis av andra lagringsmöjligheter över TB, USB3, Molnet etc. så tror jag många nöjer sig med 128GB för att sedan eventuellt uppgradera senare.

Fast tanken är inte att göra det med dessa produkter. Det går men det är inte något många användare ger sig in på tror jag. Och de använder inte standard 2.5" diskar så det blir troligen ändå dyrt då en tredjepartstillverkare måste lösa ut en dyr serie diskar med låg volym.

Dagens MacBook Pro hade "made sense" om det var en Air. "MacBook Air Heavy Retina" (inte MacBook Pro om man pratar "pro" som i "prestanda" kontra "air" som "ultra portable").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 19:23

Gällande minne och disk är det samma sak där.

- 8GB som standard är OK. Men 16GB som val i en "pro" laptop är givet.
- 128GB SSD som standard är sådär. MacBook Air finns så där blir det lite märkligt. Att ta 3000 kr för 256GB är långt från OK.

Macbook pro retina 13" levereras inte med 4GB Ram heller, iaf. inte enligt applestore.se.

Sen får ni gärna använda Unigine Heaven som OpenGL-test istället för Cinebench, om jag inte missminner mig så är ofta flaskhalsen i Cinebench (även i GPU-testet) CPU:n.

Men ett bra test i övrigt, nu vet jag att jag inte ska köpa en 13"are utan snarare satsa på 15-modellen

Ursprungligen av ravenwing:

Macbook pro retina 13" levereras inte med 4GB Ram heller, iaf. inte enligt applestore.se.

Sen får ni gärna använda Unigine Heaven som OpenGL-test istället för Cinebench, om jag inte missminner mig så är ofta flaskhalsen i Cinebench (även i GPU-testet) CPU:n.

Men ett bra test i övrigt, nu vet jag att jag inte ska köpa en 13"are utan snarare satsa på 15-modellen

Hm, hade rättat det där med minnesgrejen men det verkade inte ha fastnat. Har fixat det igen.

Ursprungligen av ravenwing:

Macbook pro retina 13" levereras inte med 4GB Ram heller, iaf. inte enligt applestore.se.

Sen får ni gärna använda Unigine Heaven som OpenGL-test istället för Cinebench, om jag inte missminner mig så är ofta flaskhalsen i Cinebench (även i GPU-testet) CPU:n.

Men ett bra test i övrigt, nu vet jag att jag inte ska köpa en 13"are utan snarare satsa på 15-modellen

Tack för tipset - ska kolla in Unigine Heaven!

Professional betyder ju bara att det man gör är ens yrke så de passar väl till alla datorer

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2012-11-07 17:05

Förutom skärmen är ju burken ganska Svensson. Gillar dock 13" formatet och kommer att köpa en mbpr när det sitter en Haswell CPU i den, om nu Intel fortfarande används nästa år

Off-topic var "rekommenderas 99mac"-loggan det fulaste jag sett på länge. Ser ut som något Microsoft skulle satt på sin kartong till Windows 98 då det begav sig.

Ursprungligen av PeeMaN:

Off-topic var "rekommenderas 99mac"-loggan det fulaste jag sett på länge. Ser ut som något Microsoft skulle satt på sin kartong till Windows 98 då det begav sig.

Åh det låter verkligen vackert. Har du något förslag på hur den kan förbättras? Tips mottages alltid.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Åh det låter verkligen vackert. Har du något förslag på hur den kan förbättras? Tips mottages alltid.

Man bör nog försökt få den mer i samma färgschema som resten av sajten. Sen känns den lite "styv", försöka "värma" upp den och ge den en något mjukare form. Det är mest färgblandningen i bakgrunden ihop med färgvalen som ger det riktigt blaskiga 90-intrycket tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-08 09:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Off-topic var "rekommenderas 99mac"-loggan det fulaste jag sett på länge. Ser ut som något Microsoft skulle satt på sin kartong till Windows 98 då det begav sig.

Hihi….Ja, hela grafiska formgivningsbiten har aldrig varit 99's stryka…

Ursprungligen av Erik.dv:

Hihi….Ja, hela grafiska formgivningsbiten har aldrig varit 99's stryka…

Vi får väl se vad ni tycker om nästa version när den är klar. Hoppas den faller lite mer i smaken.

Den reflektion jag gör om 13-tummaren är att den kommer att ha en relativt kort livstid. Jag tror att begränsningen i ram-minnet kommer vara en stor flaskhals. Eftersom det inte går att uppgradera överhuvudtaget gör det att livstiden är förkortad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 18:54
Ursprungligen av Specias:

Den reflektion jag gör om 13-tummaren är att den kommer att ha en relativt kort livstid. Jag tror att begränsningen i ram-minnet kommer vara en stor flaskhals. Eftersom det inte går att uppgradera överhuvudtaget gör det att livstiden är förkortad.

16GB minne är att föredra men 8GB kommer funka länge för de flesta. Men för de som inte behöver en nu och kan vänta så lär det ju komma en ny 13" MBPR om lite mer än ett halvår och den går säkert att beställa med 16GB och kommer nog med 256GB SSD som standard.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-07 18:57

Att den inte går att få med 16GB känns väldigt fel för en modern dator, 8GB är standard för många idag men för en dator som ska användas i 3-4 år framöver är det inte ok.

En sak man lätt glömmer är att den "gamla" 13" Macbook Pro är en av Apples bästsäljare. Även detta är en aning obegripligt i mina ögon men kanske har även retinamodellen en chans.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:29
Ursprungligen av Joacim Melin:

En sak man lätt glömmer är att den "gamla" 13" Macbook Pro är en av Apples bästsäljare. Även detta är en aning obegripligt i mina ögon men kanske har även retinamodellen en chans.

Varför tycker du att det är obegripligt att den billigaste bärbara datorn från en tillverkare också är den som säljer bäst?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-07 22:03
Ursprungligen av Gordy:

Varför tycker du att det är obegripligt att den billigaste bärbara datorn från en tillverkare också är den som säljer bäst?

11" Macbook Air är billigare.

Ursprungligen av Gordy:

Varför tycker du att det är obegripligt att den billigaste bärbara datorn från en tillverkare också är den som säljer bäst?

Sist jag kollade var 11" Macbook Air billigare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 21:32
Ursprungligen av Joacim Melin:

En sak man lätt glömmer är att den "gamla" 13" Macbook Pro är en av Apples bästsäljare. Även detta är en aning obegripligt i mina ögon men kanske har även retinamodellen en chans.

Det är nog för att den är rätt kraftfull för sitt lilla format samtidigt som den är bärbar. De jag känner som har MBP 13" resonerar så, 15" tycker de blir för stort att släppa med sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-07 23:21
Ursprungligen av Joacim Melin:

En sak man lätt glömmer är att den "gamla" 13" Macbook Pro är en av Apples bästsäljare. Även detta är en aning obegripligt i mina ögon men kanske har även retinamodellen en chans.

Jag tror 13" formatet är en bra avvägning. Dock är det lite synd Apple inte har en "pro" 13".

Bevaka tråden