Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önska dig något för din grafiska produktion

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som en del utav er kanske vet sysslar jag med specialanpassade lösningar för de som sysslar med grafisk produktion i någon form, tryck, foto etc.

Ibland har jag dock lite tid över och gillar att få någon oväntad utmaning, något klurigt problem att lösa, utan att det handlar om något kommersiellt uppdrag.

Därför tänkte jag efterlysa lite önskningar om funktioner/tankar/problem/utmaningar som ni har. Tycker jag det låter intressant och görbart så försöker jag sy ihop något och lägga upp här på 99.se så folk kan ta del av det.

Så, sätt igång och önska nu!

Jag tänkte också ge ett exempel, för att kanske få igång fantasin (även om man självklart kan önska vad som helst)

Ribbons in InDesign.mp4 - YouTube

Filmen är upplagd i HD-format, så använd gärna det så syns det tydligare

Här är också scriptet för den som vill prova (testat på InDesign CS6)

Rolig idé och generöst! Kan dock inte komma på något just nu.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-07 21:49

Jag har en sak på min önskelista.

Det vore trevligt om man i Indesign kunde högerklicka på en bild och kopiera bildens x-/y-koordinater och sedan applicera dessa på andra bilder. Kanske flervalsmöjligheter som erbjuder även storlek i mm eller %.

  • Medlem
  • 2012-11-07 22:37

Vi har en del problem som säkert kan ses som värdiga utmaningar, men om vi verkligen behöver lösningen betalar vi ju gärna (nåja) för den...

Ursprungligen av filuren:

Jag har en sak på min önskelista.

Det vore trevligt om man i Indesign kunde högerklicka på en bild och kopiera bildens x-/y-koordinater och sedan applicera dessa på andra bilder. Kanske flervalsmöjligheter som erbjuder även storlek i mm eller %.

I äldre versioner av InDesign saknade jag det, men inte nu, dels pga av "live guides" dvs stödlinjer som visar när man linjerar med andra objekt och/eller funktionen "Justera mot nyckelobjekt", dvs möjligheten att i en grupp av markerade objekt välja ut ett objekt som man kan justera resten mot.

Sen finns det också funktionerna "Omforma igen" som också är relevanta i sammanhanget.

Fyller dessa funktioner inte ditt behov, och kan du i så fall ge exempel på en situation då de inte gör det?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-08 13:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I äldre versioner av InDesign saknade jag det, men inte nu, dels pga av "live guides" dvs stödlinjer som visar när man linjerar med andra objekt och/eller funktionen "Justera mot nyckelobjekt", dvs möjligheten att i en grupp av markerade objekt välja ut ett objekt som man kan justera resten mot.

Sen finns det också funktionerna "Omforma igen" som också är relevanta i sammanhanget.

Fyller dessa funktioner inte ditt behov, och kan du i så fall ge exempel på en situation då de inte gör det?

Omforma igen är kalas då man vid första försöket fått bilden rätt placerad i sin ram. Om bildens placering/storlek behöver justeras ytterligare funkar det inte, eftersom kommandot enbart kommer ihåg senaste justeringen.

Exempel på användningsområde:

En sida får 20 bilder fördelade på fem rader. Alla bilder föreställer samma produkt, men med 20 olika färger, vilket gör att storlek och beskärning är densamma på samtliga. Efter att förstoring/beskärning av första bilden är bestämd vill jag enkelt applicera samma koordinater på övriga 19 bilder.

Sedan kommer någon på att det ska tillkomma fyra bilder. All sidinfo måste då justeras, och även där vore det trevligt att göra dessa justeringar enbart en gång för att därefter applicera de nya koordinaterna på resterande 23 bilder.

Det är alltså bildens position i förhållande till bildboxen du vill kopiera (inte i förhållande till sidan)

  • Medlem
  • 2012-11-07 22:36

Snitsigt! Lite kortfattat; vad är det du ritar in?

Ursprungligen av Baron:

Snitsigt! Lite kortfattat; vad är det du ritar in?

En rektangel som roteras och får sina ankarpunkter förflyttade. Som sagt inte så svårt att göra manuellt, men lite tidsödande.

  • Medlem
  • 2012-11-08 10:15

Aha..

Jag tror jag förstår. Vilken version av InDesign ska det fungera i? (det har betydelse eftersom vissa funktioner tillkommit i senare versioner och det påverkar hur lösningen kommer se ut)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-08 13:26

För närvarande sitter jag dessvärre med CS5, och jag förstår att utveckling gör sig mer intressant om den fungerar på senare versioner än så.

Edit: Fördydligande. Det är alltså inte koordinater/mått på själva ramen jag vill återanvända, utan koordinater till bilden i ramen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-08 13:43

Rätt uppfattat.

  • Medlem
  • 2012-11-08 21:44

"Omforma sekvens igen enskilt" kan ju fungera om du har alla bilder från början, även i CS5. Får du fler bilder med samma förutsättningar kan du kanske duplicera en ram med bild i och montera de nya bilderna i denna. De ska då monteras med samma värden som den första.
(Om man inte går skriptvägen dårå. Din begäran tror jag att till och med jag skulle kunna få ihop, bortsett från att lägga det i kontextmenyn.)

Här är ett först utkast på en funktion för att kopiera en bilds offset/förskjutning i bildram från en bild/bildram till en annan bild/bildram

samt en länk till en video som visar hur det funkar

InDesign Copy Image Offset.mp4 - YouTube

Just ja, det funkar bara i CS6 (möjligtvis 5.5) men om jag minns rätt, inte i CS5, pga av att viss funktionalitet inte finns där.

Senast redigerat 2012-11-09 13:53
  • Medlem
  • 2012-11-09 16:12

Det där var ju snyggt! Hur gör du för att låta skriptet reagera på musklick?
edit: det är kanske cs6-funktionaliteten du nämner.

Precis, det är eventstyrning. Lite pyssligt , men kraftfullt!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-09 18:37

Det där var riktigt snajsigt! Men, då jag testar med CS6 (demo) så dyker följande upp då jag klickar på bild två:

Det var besynnerligt. Funkar några script?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-11-09 21:12

Jag testade de medföljande Make grid, CropMarks, CornerEffects och AlignToPage. Funkar finemang.

  • Medlem
  • 2012-11-09 21:55

Samma fel här.

Jaså, då får jag ta en titt och försöka luska ut vad det beror på. Ni kör väl scriptor via indesigns scripalett?

  • Medlem
  • 2012-11-10 21:37

Jo, så är det. Jag tycker att det är lättast när man ska köra run only-skript.

Richard, går det att "hacka ihop" något för att få snyggare pilhuvuden på tunna linjer i inDesign?

En linje i 1 pkt ser ok ut men jag vill rita med 1 pkt och att hjälplinjer och måttpilar är 0,5 pk vilket ger bättre kontrast. När man minskar linjen till 0,5 pkt i Illustrator så skalas de ned men i InDesign så minskas pilhuvudet bara några procent och det ser jätteklumpigt ut på den tunna linjen.

I äldre InDesign kunde man gruppera ihop linjen med något annat och sen skala ned men det tricket funkar inte längre. Klistra in linjer från Illustrator är också ett sätt men då landar de inte som linjer. Pilhuvuden blir separata objekt och det är sen meckigt att ändra storleken.

  • Medlem
  • 2012-11-14 00:52

En sak jag drar mig lite för att ge mig på själv är att kunna exportera en pdf av markering på samma sätt som man kan exportera jpg av markering. Jag hittar ingen inbyggd funktion för detta.

Ursprungligen av Baron:

En sak jag drar mig lite för att ge mig på själv är att kunna exportera en pdf av markering på samma sätt som man kan exportera jpg av markering. Jag hittar ingen inbyggd funktion för detta.

Ja, det hade ju varit underbart!

Hej Richard,

Jag har ett projekt som jag har pillat med fram och tillbaka men inte fått någon bra lösning på än. Det handlar om att översätta färger i Illustrator. Vi har tonvis med kartor och eftersom dom spänner över en lång tidsperiod och färgerna varierar kraftigt. Vad jag har försökt göra är ett skript som på ett enkelt vis tar sig igenom kartan och frågar användaren vad saker och ting är och därefter sätter en ny aktuell färg på objekten för att på så sätt sätta nya färger. Hoppas du nappar på detta.

Ursprungligen av Kristerc:

ett skript som på ett enkelt vis tar sig igenom [dokumentet] och frågar användaren vad saker och ting är och därefter sätter en ny aktuell färg på objekten

Låter som om det skulle kunna vara användbart även för andra

  • Medlem
  • 2013-01-15 15:10

Nått att tugga lite på för Richard:
Jag skulle behöva en funktion som analyserar flera texter (notiser) i en textram utifrån pstyles, skapar nya textramar som fylls med texten i den ursprungliga textramen så att texterna hamnar på samma geografiska plats som de låg på från början men i varsin ram. Text som från början flödade mellan två eller flera spalter får då flöda mellan flera ramar i stället.
Se bilder före.png resp efter.png:

Bevaka tråden