Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny webbsajt köper din begagnade Mac

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Déjà vu ?!...

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-11 08:41

På något konstigt sätt verkar det finnas starka kopplingar till Digital Inn.

• Medlem
  • Karlshamn
  • 2012-11-11 10:36
Ursprungligen av Konrad:

På något konstigt sätt verkar det finnas starka kopplingar till Digital Inn.

Inte alls så konstigt iom att Piotr Fernandez sitter i styrelsen för Digital Inn.

Jag kommer definitivt att avvakta ett tag för att se hur det utvecklas. Personligen tycker jag dom verkar ha varit lite för snabba med lanseringen av siten men jag är övertygad om att deras verksamhet är legitim, sen hur väl det kommer att fungera återstår att se.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-11 14:31

Spännande idé! Är rätt stort i USA vad jag förstår. Har precis sålt min iPad 3 4G till sajten. Kontaktade Piotr, för att räta ut några frågetecken, som svarade rakt och snabbt. Förlorar några hundralappar mot att sälja på blocket men snacka om skönt att slippa alla knäppgökar som hör av sig. Hoppas det här går så smidigt som det kan göra. Återkommer med hur det gick när allt är klart

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-11 18:52

Jag skulle få 1.933 kr för min maxade iMac i7 27" som är knappt ett år gammal.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-11 20:01
Ursprungligen av Konrad:

Känns som om deras automatiska värderingssystem inte fungerar särskilt bra. För så lite lär de inte värdera den till.

Ursprungligen av Gordy:

Känns som om deras automatiska värderingssystem inte fungerar särskilt bra. För så lite lär de inte värdera den till.

Kan tyvärr inte hitta detta i våra loggar, skicka mig gärna ett mail med serienumret så spanar jag in det.

/P

• Medlem
  • Huddinge
  • 2012-11-11 20:13
Ursprungligen av Konrad:

Prova att kontakta MTorget personligen för ett pris där.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 16:11

Då försvinner ju hela tanken med att det skall vara enkelt att sälja, eller?

Mtorgets tjänster är inte redo för publicering, de borde ha väntat... Jag läste i ett tidigare svar ifrån dem där de har haft en "Beta" ute tidigare. Om jag ska vara ärlig så känns detta som en beta om inte värre en alfa version av deras tjänster. Tanken är god men just nu riktigt uselt

Ursprungligen av joakimo:

Prova att kontakta MTorget personligen för ett pris där.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-12 16:23
Ursprungligen av NeoFhan:

Då försvinner ju hela tanken med att det skall vara enkelt att sälja, eller?

Mtorgets tjänster är inte redo för publicering, de borde ha väntat... Jag läste i ett tidigare svar ifrån dem där de har haft en "Beta" ute tidigare. Om jag ska vara ärlig så känns detta som en beta om inte värre en alfa version av deras tjänster. Tanken är god men just nu riktigt uselt

Låt bli att använda siten då, ingen tvingar väl någon att deala med dom, så mycket gnäll här för saker som inte rör oss egentligen tycker jag.

Om man är intresserad använd tjänsten, annars låt bli och sälj era datorer på blocket. Är det så svårt ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Låt bli att använda siten då, ingen tvingar väl någon att deala med dom, så mycket gnäll här för saker som inte rör oss egentligen tycker jag.

Om man i en kommentarstråd ska diskutera artikeln, utan att diskutera/kommentera den avhandlade siten/produkten/tjänsten, så faller ju hela meningen med kommentarer på en artikel!

Visst - en del inlägg, inräknat mina, kan vara i en ton som kan verka vara eller är griniga. Det är upp till var och en att inte läsa dem.
Jag hoppas och tror att de (i detta fallet mTorget) tar till sig av kritiken och försöker skapa en tjänst som är lukrativ för både köpare, säljare och mellanhand och utnyttjar möjligheten att föra en dialog direkt med presumptiva kunder här och annorstädes.
Det är det fina med forum

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 18:18
Ursprungligen av CUBEIS:

Om man är intresserad använd tjänsten, annars låt bli och sälj era datorer på blocket. Är det så svårt ?

Om 99mac endast hade haft som funktion att vara en ryggdunkarklubb så hade den inte funnits till. Hela poängen är att vi ska kunna diskutera för och nackdelar i aktuell topic.

Sålt min MBP 15 early 2011i7 2.0ghz och fick ett riktigt bra pris.
Förlorar kanske 500-1000kr att sälja den på blocket men detta är sjukt mycket smidigare

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-11 21:25
Ursprungligen av Antonic:

Sålt min MBP 15 early 2011i7 2.0ghz och fick ett riktigt bra pris.
Förlorar kanske 500-1000kr att sälja den på blocket men detta är sjukt mycket smidigare

Hur mycket fick du?

Siten fungerar ju knappt, så denna tjänst lär ju inte bli långlivad tyvärr
skall man lansera något med buller och bång och en artikel på 99mac
så måste ju skiten fungera, och helst så borde man ju byggt upp ett litet försäljningslager

Det finns inga varor till salu, men väljer man ipad eller Mac mini så finns en av varje
men dom är blockerade för köp då någon har dom i sin varukorg, och har haft dom ganska länge nu

Då PrylRetur.se har nämnts här i tråden vill jag som är med och driver det företaget passa på att kommentera.

Jag tycker det är jättekul och spännande med Mtorgets satsning och önskar dem all lycka. Jag tror att branschen behöver fler seriösa aktörer för att den ska blomma ut ordentligt här i Sverige. Tyvärr har de flesta t.ex. mobilpengar, phonecash, envirofone, love2recycle m.fl. visat sig oseriösa (se bl.a. omdömen på rejta.se) med nästan bara missnöjda kunder som följd.

Vi har märkt att trovärdigheten är det absolut viktigaste för den här branschen och då måste man alltid sätta "kunderna" främst.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-12 18:51
Ursprungligen av FiftyOne50:

Då PrylRetur.se har nämnts här i tråden vill jag som är med och driver det företaget passa på att kommentera.

Jag tycker det är jättekul och spännande med Mtorgets satsning och önskar dem all lycka. Jag tror att branschen behöver fler seriösa aktörer för att den ska blomma ut ordentligt här i Sverige. Tyvärr har de flesta t.ex. mobilpengar, phonecash, envirofone, love2recycle m.fl. visat sig oseriösa (se bl.a. omdömen på rejta.se) med nästan bara missnöjda kunder som följd.

Läste lite om mobilpengar de verkar vara rena skojare förstår inte hur folk kan sälja till dom med tanke på hur lite de säger sig betala för lättsålda Appleprodukter. Sen verkar de vara ruskigt dåliga på att verkligen betala ens det lilla till de som skickat in sina produkter.

Hej!

Gör ett försök att bemöta och ge min syn.

Att folk ger uttryck mer kraftfullt är en del av den kultur som finns på internet, man är frispråkigare än man är mot grannen som klipper gräsmattan på en söndagsmorgon. Man vågar helt enkelt ta ut svängarna och säga vad man tycker. Jag tycker att det är bättre än att mjäka, men instämmer att tonen tyvärr ofta blir trist. Jag personligen tycker att det är tråkigt att framstå som en gnällspik, men det måste ju var och en få avgöra själv.

Jag försöker ta till mig av den kritik som vi får här, allt är tyvärr inte sant. Men vi är alla vana att kritiskt granska den informationen som finns på internet.

Vi har gått igenom de 473 prisförslagen vi gett och hittat 3 st. konkreta fel som vi åtgärdat, och så här kommer vi jobba. Vår ambition är inte att göra klipp i två veckor och sedan försvinna, utan faktiskt erbjuda ett alternativ som är konkurrenskraftigt och ett tryggt alternativ.

Vi har under helgen köpt in ett tiotal produkter, vilket är långt över förväntan. Vi har hittills främst nått en målgrupp som testat tjänsten och som inte aktivt försöker sälja sin produkt. Idag har telefonen ringt flitigt vilket gett oss chansen att prata med våra kunder och jag är övertygad om att vi är på rätt väg, utmaningen nu ligger i att öka tryggheten, en stor del i detta är att ni som faktiskt använt siten berättar att ni fick faktiskt fick betalt, hur fort det gick etc.

Men vi har även justerat prissättningen generellt så att man faktiskt får lite mer lite nyare produkter. Jag vill inte använda detta forum för marknadsföring, så om ni är intresserade av våra ”deals” och dagliga tweaks följ oss på Twitter.

Om ni vill hjälpa till att utveckla tjänsten, skicka gärna ett mail med serienumret och vilket pris ni fick, samt varför ni tycker det är fel. Jag för gärna en dialog som kan hjälpa oss att bli (ännu) bättre.

Vi har idag satt igång utveckling att ställa fråga kring APP och faktiskt värdesätta den, vi räknar med att ha logiken på plats i mitten av veckan.

/P

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-12 20:13

5730:- för en 2006 iMac. Ja, det var ju bättre än MTorgets 48:-

Men sanningen ligger nog närmare MTorget än Mac2sell i det här fallet.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-12 20:25
Ursprungligen av oskard:

5730:- för en 2006 iMac. Ja, det var ju bättre än MTorgets 48:-

Men sanningen ligger nog närmare MTorget än Mac2sell i det här fallet.

Tror faktiskt inte det och räknar man procentuellt så är mTorget väldigt fel ute.

Tror bestämt att ni räknar galet med momsen när man lagt till en vara

16kr moms på 3999kr tror jag inte glädjer skatteverket

Ursprungligen av disktant:

Tror bestämt att ni räknar galet med momsen när man lagt till en vara

16kr moms på 3999kr tror jag inte glädjer skatteverket

På varor vi köper in från privat personer betalar vi inte moms utan en schablon på mellanskillanden mellan köp och försäljning. Precis som bilhandlare. Vi har två typer av varor med och utan avdragbar moms. Uppenbarligen är varor utan moms mindre attraktiva för företag som i vanliga fall kan lyfta momsen. För privat personer spelar det ingen roll.

/P

Ursprungligen av Mtorget AB:

På varor vi köper in från privat personer betalar vi inte moms utan en schablon på mellanskillanden mellan köp och försäljning. Precis som bilhandlare. Vi har två typer av varor med och utan avdragbar moms. Uppenbarligen är varor utan moms mindre attraktiva för företag som i vanliga fall kan lyfta momsen. För privat personer spelar det ingen roll.

/P

Ok, där lärde jag mig något nytt
som sagt så är nog intresset svalt för ett företag om dom inte kan lyfta momsen

Ursprungligen av disktant:

Ok, där lärde jag mig något nytt
som sagt så är nog intresset svalt för ett företag om dom inte kan lyfta momsen

Det hela beror ju så klart på hur MTorget köper in varan. Är den ägd av en privatperson innan är den "momssmittad" och då kan inte efterkommande ägare som är momsregistrerade lyfta momsen. Jämför med begagnade bilar där företag uteslutande köper nya bilar och i undantagsfall bilar som tidigare varit leasade av företag, eftersom de då kan lyfta halva momsen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-14 08:54

Eftersom jag bor nära Digital inn i Stockholm, lämnade jag in min iPad 3 vid halv 5-tiden igår. Gick därifrån om tänkte att nu börjar den nervösa väntan på om det "godkänner" skicket (den var i perfekt skick, inte en repa, men man vet ju aldrig). Bara ett par timmar senare på kvällen blir jag överraskad av att pengarna har kommit in på mitt konto :). Mkt snabbt och smidigt! Allt hänger ju såklart på vad man får för värdering, jag fick ett antal hundralappar mindre än vad den går för på blocket, men man slipper verkligen allt besvär!

/nöjd

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-14 09:00
Ursprungligen av tooobe:

Eftersom jag bor nära Digital inn i Stockholm, lämnade jag in min iPad 3 vid halv 5-tiden igår. Gick därifrån om tänkte att nu börjar den nervösa väntan på om det "godkänner" skicket (den var i perfekt skick, inte en repa, men man vet ju aldrig). Bara ett par timmar senare på kvällen blir jag överraskad av att pengarna har kommit in på mitt konto :). Mkt snabbt och smidigt! Allt hänger ju såklart på vad man får för värdering, jag fick ett antal hundralappar mindre än vad den går för på blocket, men man slipper verkligen allt besvär!

/nöjd

Vore kul att veta lite mer. Gick du bara bort till Digital Inn och lämnade den eller hade du först "sålt" den via Mtorgets webbplats? Och vilken version av iPad 3 var det och hur mycket fick du betalt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-14 15:05
Ursprungligen av stile:

Vore kul att veta lite mer. Gick du bara bort till Digital Inn och lämnade den eller hade du först "sålt" den via Mtorgets webbplats? Och vilken version av iPad 3 var det och hur mycket fick du betalt?

Absolut, jag hade först sålt den på webbplatsen, men såg efteråt att man kunde lämna in den. Jag mailade och frågade om jag kunde lämna in den istället för att skicka den och det gick bra (vet inte om det alltid går eller om de gjorde ett undantag för mig). Det var en iPad 3 16GB svart med 3G/4G, jag fick som sagt ett par hundralappar mindre än man får för den på blocket, dvs ett rimligt pris enligt mig. Jag tycker blocket är sjukt jobbigt, det här gick bra mkt smidigare enligt mig.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-14 09:47
Ursprungligen av tooobe:

/nöjd

I min värld är det mindre besvär om någon kommer och hämtar och köper från mig och betalar mer direkt istället för att jag måste gå dit med eller skicka prylen till köparen, bli nervös för om de ska godta den och sedan få betalt mindre i efterskott.

Jag är fortsatt skeptisk till den här sidan.

iPhone 5, 64 GB, Svart, olåst. 2016:-. Bör vara värd minst 5000:-
Min MBP late 2011. 750 GB HDD, i7, 8 GB. 8000:-. För lite.

Bevaka tråden