Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det ett alternativ till Finder, som liknar Windows Utforskaren?

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte hur det programmet fungerar, men normalt på Mac så kan du (i listvy) alt-klicka på den översta mappen så öppnas även alla undermappar.

Ursprungligen av Mutant:

Vet inte hur det programmet fungerar, men normalt på Mac så kan du (i listvy) alt-klicka på den översta mappen så öppnas även alla undermappar.

Tack för tipset! Det fungerar toppen med alt-klicka!
Provade även i Finder men där verkar det inte fungera.

Alt-klick på en mapp-pil i listvy funkar bra här.

Ursprungligen av Anders T:

Alt-klick på en mapp-pil i listvy funkar bra här.

Jag har inställt på listvy också samt kolumnvy. Se nedan:

Dock undrar jag varför det inte finns någon pil framför en mapp så att man kan klicka där. Ska strukturen utvidga sig när man klickar på en mapp? det fungerar inte för mig.

Testa med dessa kortkommando.

Cmd + 1
Cmd + 2
Cmd + 3

Det växlar mellan ikoner, listvy och kolumnvy.

När du ser att detta funkar så ska det dyka upp en pil vid mappen när du trycker Cmd + 2. I listvyn alltså.

Din bild visar en grundinställning. Detta förhindrar dock inte att du manuellt har valt kolumnvyn i ett senare skede för den mappen.

Jag är förhållandevis ny mac användare, men nu vill jag verkligen lära mig allt rätt från början.

Jag tycker mac har jätte många nya finurliga lösningar på mycket och jag har inget problem med o lära mig något nytt så länge de inte är mer tidskrävande. MEN jag saknar också det mappträd man har i utforskaren

Visst jag kan uppnå hyfsat samma överskådlighet med kolumn alternativet i Finder, MEN jag saknar då att samtidigt kunna se detaljerad lista (tex senast ändrad, storlek filtyp m.m.) , då måste jag ändra vyn igen dels tappar jag bort mig lite och samtidigt extra knapptryck vilket gör arbetet mer tidskrävande.

Jag förstår Marie clairs önskan att kunna se detta parallellt. Med Finder känns det som man måste växla mellan dessa. Så ända sättet o uppnå samma effektivitet som utforskaren är genom ladda ner nått för o efterlikna eller släppa hela mapp sorterings konceptet?

mvh

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-19 14:06

Ja. Detta eftersom jag tror att Apple menar att man inte ska behöva bry sej så mycket om olika mappar. Du kör in bilderna i iPhoto, musiken i iTunes, dina arbetsdokument i Dokument (eller iCloud), så det borde inte bli så mycket mappförflyttande (tycker Apple....).

Bevaka tråden