Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om iMessage

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag får iMessage till iPaden ser jag aldrig vem det är från, utan bara telefonnumret (som är formaterat med +46 i början). När jag skrivit ner numret i adressboken har jag alltid skrivit det som 070-1001010, alltså utan +46 i början. Måste jag skriva om alla nummer för att jag ska se namnet?

Jag undrar också om det går att slå ihop konversationer. Som det är nu kan jag ha två konversationer från samma person, det ena skickat till telefonnumret och det andra till e-posten. Kan detta ändras?

iPhone 4 och iPad 2 med iOS 6.0 är enheterna det gäller.

Mvh

• Medlem
  • Storvreta
  • 2012-11-13 20:42

Vilka inställningar har du i Meddelanden, både i iPaden och iPhonen under "Du nås för iMessage via:" ?

/ Jonas

Ursprungligen av kajonas:

Vilka inställningar har du i Meddelanden, både i iPaden och iPhonen under "Du nås för iMessage via:" ?

/ Jonas

Samma i bägge, via min e-post och telefonnummer. Börjar nya konversationer från telefonnumret. Det handlar alltså om när folk skickar TILL mig.

Har fortfarande samma problem. Har testat att ta bort alla konversationer, stängt av iMess, startat om iPaden och aktiverat allt igen. Fortarande samma resultat. Det borde ju fungera det här, eller?

Ursprungligen av blackheim:

Har fortfarande samma problem. Har testat att ta bort alla konversationer, stängt av iMess, startat om iPaden och aktiverat allt igen. Fortarande samma resultat. Det borde ju fungera det här, eller?

Nej det borde inte fungera.

Det som fungerar är att du plockar dina kontakter från din iPhone till din iPad.

Sedan lägger du till epost-adressen till rätt person. Så blir dom hopslagna.

Är du med?

Om t.ex. jag skriver till dig så ska mina kontaktuppgifter på din telefon vara:

Grenhall
0700-123456
min@mail.com

Så kommer alla mina meddelande oavsett var dom kommer ifrån att ligga samlade i samma konversation.

Ursprungligen av grenhall:

Nej det borde inte fungera.

Det som fungerar är att du plockar dina kontakter från din iPhone till din iPad.

Sedan lägger du till epost-adressen till rätt person. Så blir dom hopslagna.

Är du med?

Om t.ex. jag skriver till dig så ska mina kontaktuppgifter på din telefon vara:

Grenhall
0700-123456
min@mail.com

Så kommer alla mina meddelande oavsett var dom kommer ifrån att ligga samlade i samma konversation.

Jag har alla kontakter på iCloud till iPhone och ipad. Och om du skriver till mig, och jag har dig inlagd enligt ditt exempel, ser jag endast ditt telefonnummer fast i formatet +46 700123456.

Det spelar heller ingen roll om jag har persons e-post eller endast telefonnummer är inlagt i kontakterna.
Jag tar emot iMess på mitt telefonnummer på bägge enheterna. Detta funkar klanderfritt på min Mac med 10.8.2, det kanske är en återställning av iPaden som behövs?

Ursprungligen av blackheim:

Jag har alla kontakter på iCloud till iPhone och ipad. Och om du skriver till mig, och jag har dig inlagd enligt ditt exempel, ser jag endast ditt telefonnummer fast i formatet +46 700123456.

Det spelar heller ingen roll om jag har persons e-post eller endast telefonnummer är inlagt i kontakterna.
Jag tar emot iMess på mitt telefonnummer på bägge enheterna. Detta funkar klanderfritt på min Mac med 10.8.2, det kanske är en återställning av iPaden som behövs?

Så du menar alltså i grund och botten att din iPad inte känner igen telefonnummer eller epost-adresser kopplade till personer i din telefonbok? I sådana fall låter det definitivt som en återställningshögtid.

Ursprungligen av grenhall:

Så du menar alltså i grund och botten att din iPad inte känner igen telefonnummer eller epost-adresser kopplade till personer i din telefonbok? I sådana fall låter det definitivt som en återställningshögtid.

Det är just det jG menar! Men jag har även det problemet du refererade till; att jag får två konversationer från samma person, beroende på om denne skickar från e-post eller telefonnummer. Återställning it is! Tack.

1
Bevaka tråden