- funkypelle
- Medlem ●
- Kumla
- 2012-11-14 13:12
Måste bara försöka lugna ner mig lite...!
!
!
!
Historien är som sådan (något förkortad):
Köpte en iMac 27" (den näst dyraste) för 15000:- på elgiganten 15 sep 2012.
Stoppar i 8 GB extra ram ganska snabbt. Installerar apple-appar, openoffice och adobe CS5.
Upplever från början problem med system-hängningar som kommer oregelbundet 1-2 ggr/vecka. Det brukade gå att tvångsavluta alla program, men när man mjukvarumässigt försökte att stänga av datorn så stannade den med en ljus tom skärm med fungerande muspekare...inget annat...i evighet...amen!
Enda sättet att få igång skiten är då att hålla inne startknappen på baksidan tills den stängs av, och sedan starta upp igen, så kan man jobba några dagar till.
Dessutom strular Timemaschine. Ofta kommer meddelande om att den inte lyckas göra backup. En gång ville Timemaschine göra om hela backuppen från scratch (det har jag aldrig varit med om på mina andra burkar).
Backuppen görs på min Lacie Network Space 2. Den har funkat felfritt till en äldre iMac och en MacBook...men inte till min nya iMac!!! Nä då ska det strulas!!!!
Sedan kommer dagen den 5/11-2012 då den hänger sig som vanligt, och jag försöker stänga av den som vanligt med start-knappen...fast nu fungerar inte startknappen heller!!!
Jag tvingas då dra ur 220-sladden (trodde det bara var något man bara gjorde på pc...).
När jag sedan ska starta upp den så går inte det!!!
Start-knappen känns stum och går ej att trycka in. Det verkar vara ett mekaniskt fel.
Där står jag med en strul-dator som inte går att starta, som jag inte är säker på att jag har en aktuell backup på p.g.a STRUL!
Jag ringer apple-support och de tycker jag ska lämna in den på Digital Inn i Örebro.
Den 6/11 lämnar jag in den. De säger att de har mycket att göra. Det kan ta en vecka.
Idag 14/11 ringer de och meddelar att Apple inte godkänner reparationen, men att Digital Inn kommer att reparera den ändå (jag antar att den är någon sorts goodwill). De ska "bara" beställa ett nytt bakstycke och sedan utföra vad de beskriver som det värsta ingrepp man kan göra i en iMac. Troligen blir den klar nästa vecka.
Det blir 2 veckor utan dator det!!!
Jag vet inte vad ni tycker, men jag tycker hela situationen suger.
Jag betalar dyrt för en strulburk som måste brytas upp i sina minsta delar på någon sorts goodwill för att Apple tycker att det egentligen är mitt fel att den är trasig.
Problemet med hängningarna får jag ingen hjälp med, utan det är väl mitt fel också!
Det känns inte alls bra!!!
Jag säger som brorsan!
"Om det fanns en knapp att trycka på så att alla datorer i hela världen försvann, så skulle jag efter 0,01 sekunds betänketid lägga hela min kroppsvikt på den!!!"