Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPC, Mac OS X och COM-port

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-09-22 23:29

Jag behöver koppla in ett mätinstrument som har en COM-port (och windoze-programvara, så klart) till Virtual PC under Mac OS X. Problemet är att Mac (PB Pismo) har ingen COM-port.
Vad göra?
Funkar USB->COM-port adapter direkt i VPC eller måste man ha drivrutiner för OS X?

P.S. Fanns det COM-portar på gamla Macar? Vad är så speciellt med en COM-port? Alla PeeZees verkar ha den.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-09-23 10:16

Gamla X86 (PC) datorer hade sina möss kopplad till com porten förr... (seriella möss) samma med modem =P
Idag används PS/2 och USB till det ändamålet som tur är, muspekaren nästan hackade fram förr

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-23 10:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
P.S. Fanns det COM-portar på gamla Macar? Vad är så speciellt med en COM-port? Alla PeeZees verkar ha den.

COM-portarna är PCns serieportar.
Motsvarigheten på gamla Macar är Modem- och Skrivarporten.

• Medlem
  • 2003-09-26 20:26

Tack för era svar.

Lite feedback på mig själv;
USB->COM-port adapter fungerar direkt i VPC med tillhörande drivrutiner utan några problem. Mac OS X drivrutiner behövs inte om man kör med VPC.

Jag har installerat programvaran för mätinstrumentet (FlexiForce, kraftmätningssystem) och kopplat in sensorer via USB->COM-portadaptern. Allting funkar utmärkt.

Kul att det funkar. På jobbet använder alla PC, men de var snälla och beställde adaptern till min Mac (PB Pismo) så att jag kunde använda den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 13:17

Ah, en gammal tråd som precis behandlar min fråga också! Eftersom vi har Win-mjukvaran till lumminometern tänkte vi också köra VPC.

Om det nu fungerar så bra var kan man köpa en USB->COM-portadapter idag?

• Medlem
  • 2005-02-08 14:05

Den här har jag använt. Funkar bra med Mac och OS X.
-->> http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6122.htm

1
Bevaka tråden