Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsumentens rätt att installera annat OS på sin iPad

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-11-21 19:19
Ursprungligen av Zepto:

Det är precis så en Mac fungerar idag.
Du kan ladda ett annat OS än OS X på den.

Gör det en Mac mindre stabil och osäker?

Ja till viss del.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-21 11:00

Angående ordvalet "konsumentens rätt" i rubriken: Vissa verkar överskatta konsumenträtten. Svensk konsumenträtt är till för att skydda konsumenter mot oseriösa handlare och undermåliga produkter som inte håller vad de lovar. Helt enkelt att se till att handlaren håller sitt avtal med konsumenten.

Konsumenter har ingen "rätt" att kräva saker av handlare eller producenter utöver det som är avtalat. Konsumenter kan efterfråga saker, och om tillräckligt många gör det så kommer troligtvis en eller flera handlare/producenter uppfylla efterfrågan, under förutsättning att det finns lönsamhet i det. Så länge vi lever i en marknadsekonomi så kommer det att vara så. Det får man tycka vad man vill om, men jag tycker det är bra i alla fall.

... fast viss bäring har det väl ändå att prata om "konsumenters rätt" på sånt sätt att jag tror att i vissa länder som USA har du inte ens rätt att kringgå ett tekniskt skydd för att kunna installera XBMC på din spelkonsol, t ex. Vilket jag tror du har rätt att göra i de flesta andra länder, t ex Sverige.

Men, företagen har ingen skyldighet att att hjälpa dig. Vilket är en annan fråga.

Hursomhelst, det är väl så att den "IBM kompatibla" datorn inte kom till pga att IBM tillät det utan för att Compaq gjorde reverse engineering av BIOS:et och på så sätt kom runt IBMs blockering. Inte var det för att IBM ville göra tillgänligt för alla eller för att det var någon lag eller naturlag att det skulle bli så. Compaq ville slå sig in på marknaden och var beredd att offra resurser för det.

Jag vet inte hur långt vi kommer med mina TV-kanals-analogier eller bilanalogierna.

För 30 år sedan då jag började plugga på universitet i Uppsala så sköttes den mindatorn/stordatorn (som var stor som en husvagn ungefär) av flera sysadministratörer. Heltidsanställda experter som fixade och trixade. Idag har min mamma en iPhone som är en kraftfullare dator än vad den gamla DEC-datorn var. Dock är det inte rimligt att ha en handfull sysadmins som sköter mammas iPone åt henne, därför har man förenklat den "datorn" och begränsat den i vissa avseenden för att göra den mycket lättare att använda. Om vi hela tiden skall omge oss med mer och mer datorkraft i våra vardagsprylar runt omkring oss är det en naturlig följd av att man inte skall behöva vara root och konfa cron-jobb på sina clockradio.

Totalt sätt är det ändå flera människor som programmerar idag, än för 30 år sedan. Och det är ju inte så att det är svårt att skaffa sig nån hackervänligt för den som vill tweka...

Bevaka tråden