Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prissättning av fotografier

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått möjligheten att ställa ut en av mina bildserier under tre månader och galleriet vill att jag ska komma med ett prisförslag ang. försäljning. Eftersom jag inte har någon aning om vad som är ett rimligt pris så behöver jag lite vägledning. De kommer att tryckas i ett format som mer eller mindre motsvarar A3 och är svartvita. Bilderna porträtterar förfall och planen är att jag ska hitta gamla slitna ramar eller bygga egna (grova i gammalt trä). Själva serien är relativt unik och jag är relativt säker på att det inte är många andra som skildrat det i samma kontext som jag har.

Hoppas att någon kan vägleda mig här och komma med lite tips. Om det saknas viktiga upplysningar är det bara att fråga.

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-23 01:15

Tryckta? Utskrift med bläckstråle eller på kemiskt fotografiskt papper?
Är det offsettryck? Utförandet är viktigt. Ingen betalar större belopp för trycksaker eller utskrifter som är gjorda med bläckstråleskrivare.
Om man nu ska vara så ambitiös som du verkar vara.

Bläckstråle kan man visst betala för. Har för mig att Epson har något "artist proof" grej. Kolla med procenter.se

Det handlar om vilken upplaga bilderna kommer finnas i. Ju lägre upplaga ju högre pris.

Tyvärr så betalar inte svenska lika mycket för fotografi som för annan konst.
Sen får du fråga dig själv, vill jag tjäna pengar eller är det kul om folk har mina bilder hemma på väggen.
Jag har alltid resonerat att jag tycker det är bättre att tio personer köper bilder av mig för 4000 styck än att en person som har råd köper en för 40.000.

Här kan du kolla vad några av Sveriges (i mina ögon) bästa fotografer säljer för Art Edition / Art edition -

Ursprungligen av Konrad:

Tryckta? Utskrift med bläckstråle eller på kemiskt fotografiskt papper?
Är det offsettryck? Utförandet är viktigt. Ingen betalar större belopp för trycksaker eller utskrifter som är gjorda med bläckstråleskrivare.
Om man nu ska vara så ambitiös som du verkar vara.

Det är ju faktiskt en bra fråga jag inte ställt mig själv än. Eftersom jag inte är professionell så har jag en begränsad insikt i det. Kan man läsa mer om vilka fördelar och nackdelar olika trycktekniker har och hur det påverkar resultatet någonstans

Ursprungligen av jurassic579:

Bläckstråle kan man visst betala för. Har för mig att Epson har något "artist proof" grej. Kolla med procenter.se

Det handlar om vilken upplaga bilderna kommer finnas i. Ju lägre upplaga ju högre pris.

Tyvärr så betalar inte svenska lika mycket för fotografi som för annan konst.
Sen får du fråga dig själv, vill jag tjäna pengar eller är det kul om folk har mina bilder hemma på väggen.
Jag har alltid resonerat att jag tycker det är bättre att tio personer köper bilder av mig för 4000 styck än att en person som har råd köper en för 40.000.

Här kan du kolla vad några av Sveriges (i mina ögon) bästa fotografer säljer för Art Edition / Art edition -

I mitt tillfälle snackar vi nog mer 4000 än 40 000 O:-)
Intentionen var nog att få några riktlinjer för vad folk kan tänka sig att betala, vilket givetvis är en dum fråga.

Ursprungligen av Arcane02:

Det är ju faktiskt en bra fråga jag inte ställt mig själv än. Eftersom jag inte är professionell så har jag en begränsad insikt i det. Kan man läsa mer om vilka fördelar och nackdelar olika trycktekniker har och hur det påverkar resultatet någonstans

I mitt tillfälle snackar vi nog mer 4000 än 40 000 O:-)
Intentionen var nog att få några riktlinjer för vad folk kan tänka sig att betala, vilket givetvis är en dum fråga.

Offset är ingen höjdare, blir dyrt då du har en jäkla startkostnad för pålt och intag. Sen är de inte så beständigt utan färgerna bleks av solens UV-strålning. Bläckstråle har bra färger, pigmentfärger, med en beständighet på upp till 120 år. "Riktig" framkallning blir ju också väldigt bra men jag gissar det blir dyrare än bläckstråle. Tänk på att även pappersvalet spelar roll för beständigheten, syrafritt är ju klart bra val. Kör själv mycket bilder på en Epson 3880 och det blir enligt mig riktigt bra kvalité på de utskrifterna.

Jag vet att svärtan på 35 mm biofilmer blev rejält mycket sämre när man tog bort silvret i processen, men om detta även gäller sv/v påsiktare vet jag inte.
/m

Ursprungligen av martinator:

Bläckstråle har bra färger, pigmentfärger, med en beständighet på upp till 120 år. "Riktig" framkallning blir ju också väldigt bra men jag gissar det blir dyrare än bläckstråle.
/m

Alla bläckstråleskrivare använder inte pigmentbläck, många använder infärgningsbläck med betydligt sämre hållbarhet. Med Riktig framkallning antar jag du menar på färgfotopapper, det som brukar kallas C-print. Jämfört med en pigmentutskrift har C-prints betydligt sämre hållbarhet. Det kostar dock betydligt mindre än en pigmentprint framställt på ett fint syrafritt lumppapper.

Stefan
Projektor Utbildning

Jag har låtit trycka upp en del av mina foton på canvas. Jag använder mig av Smartfoto: smartphoto - din fotobutik på nätet. Fotoböcker, canvastavlor, framkalla bilder, skapa julkort och mycket mer

Jag har låtit trycka bilder i formaten 30x45cm och 40x60cm. I priset som de tar för tryckning på canvas ingår ramen som canvas'en sitter på. Jag har satt upp mina utan extra ram eftersom jag tycker det förtar fokuset från bilderna och man förlorar den tredimensionella effekten man får när bilden sas fortsätter "runt hörnet"

• Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-11-23 22:49

Har inget svar på frågan men förutom 99mac så finns det ett annat bra forum jag brukar använda ibland. Kolla in Fotosidan.se - Skandinaviens största mötesplats för fotografer - Fotosidan, där borde du kunna få tips om både pris och utskrift.

1
Bevaka tråden