Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att mixa ljud på olika sätt

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker febrilt efter ett enkelt och smidigt program för att mixa ljud. Jag är ingen DJ och vill inte ha något av dom tusentals "Bästa DJ-mixarprogrammet ever"...
(finns ett gäng såna, men alla är alldeles för komplexa och osmidiga)

Jag vill ha ett program ganska exakt som detta, fast för OS X: AudioMixer

Till exempel vill jag kunna:
- Lägga på regn i en loop på spår 1
- Lägga in åska på spår 2, som jag sätter i gång när det är dags, som sedan kan loopas.
- Lägga in billjud på spår 3, som jag sätter på när jag vill.
o s v...

Upp till 4 spår räcker.
Pris spelar (i princip) ingen roll.
Jag vill också kunna spara färdiga ljuduppsättningar.

Har googlat efter detta i veckor nu, men hittar inget. Snart blir jag tokig.
Det finns ju program som löser detta, men programmen som finns är så himla komplexa, och jag har ingen lust att läsa en manual för att kunna göra något så här simpelt.
Alternativt kan jag tänka mig ett mer avancerat program, men då måste jag veta att det är värt mödan när jag väl investerat tid och pengar i det.

Någon som har en bra idé?

Ursprungligen av carlsson:

...vill inte ha något av dom tusentals "Bästa DJ-mixarprogrammet ever". (finns ett gäng såna, men alla är alldeles för komplexa och osmidiga)...

Ge gärna exempel på de program du redan har valt bort, så slipper du få tips om dem igen.

Bra tänkt Jesper! T ex:
DJay, Logic, Traktor, Virtual DJ, itDJ, SoundStudio.

Men som sagt, kanske är någon av dessa ett guldkorn, bara det att fasaden är för komplex.

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-23 17:46

Amadeus Pro är ganska bra och lättskött tycker jag. Inte så farligt dürt heller.

HairerSoft - Audio editor / sound and voice recorder for Mac OS X

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-11-23 19:54

Amadeus Pro känns väldigt likt Audacity: Fri ljudredigerare och -inspelare som ju är gratis...

Både Amadeus och Audacity funkar, men är inte speciellt lämpade för upplägget. Jag vill t ex kunna höja och sänka volymen på respektive spår.
Men framförallt vill jag kunna spara en uppsättning med ljud som jag senare kan öppna.

• Medlem
  • International user
  • 2012-11-24 06:31
Ursprungligen av carlsson:

Både Amadeus och Audacity funkar, men är inte speciellt lämpade för upplägget. Jag vill t ex kunna höja och sänka volymen på respektive spår.
Men framförallt vill jag kunna spara en uppsättning med ljud som jag senare kan öppna.

Du kan höja och sänka volymen som du vill på respektive spår med Amadeus. Du kan spara hela projektet och jobba vidare med det senare.

• Medlem
  • 2012-11-24 13:12
Ursprungligen av Konrad:

Du kan höja och sänka volymen som du vill på respektive spår med Amadeus. Du kan spara hela projektet och jobba vidare med det senare.

Även med Audacity.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-24 12:19

GarageBand...?

Du försöker ju hitta genvägar till att lära dig hur det funkar.

Mitt tips är att lär dig något av de större programmen, på så sätt kan du göra MER när du lärt dig mer.
Du kan också dra nytta av forum, lärovideos etc från andra som kommit längre.

Liknande diskussioner uppkommer inom grafik/bild och Photoshop.
"Jag vill kunna göra x1,x2,x3,x4 men jag vill inte lära mig Photoshop......". Även här är kunskap inte gratis,
det kräver att man investerar tid i det.

Jag har lärt mig(?!) genom åren att ibland är det bara skit att ta den där käcka genvägen som man trodde
skulle spara tid enbart för att märka att man sjunker till skit jämns ÖVER stövelskaften och får vända om.
Då får man gå längre - dessutom med stövlarna fulla med dynga

• Medlem
  • 2012-11-24 13:30

Det finns gott om situationer där man bara vill ha ett superenkelt gränssnitt där man kan göra bara just det man behöver.
tex har jag jättesvårt att förlika mig med att det inte går att "trimma" film i QT annat än i början och slutet. Jag behöver bara kunna radera lite i mitten så är QT det perfekta redigeringsverktyget för mig. Nu måste jag i stället böka med iMovie som är asjobbigt i jämförelse med vad jag behöver, dvs QT.

Ursprungligen av Baron:

Det finns gott om situationer där man bara vill ha ett superenkelt gränssnitt där man kan göra bara just det man behöver.
tex har jag jättesvårt att förlika mig med att det inte går att "trimma" film i QT annat än i början och slutet. Jag behöver bara kunna radera lite i mitten så är QT det perfekta redigeringsverktyget för mig. Nu måste jag i stället böka med iMovie som är asjobbigt i jämförelse med vad jag behöver, dvs QT.

Jamen, det är ju så, man kan inte alltid få det man vill ha. Ibland tvingas man ta till något som är "good enough".
Storheten hos en själv bestäms ju där - kan jag acceptera "good enough" eller måste jag ha ett "perfekt" program?

Det får bli Amadeus tills vidare. Har ju dessutom använt det i tidernas begynnelse på min SE/30...

Hur som helst, det klarar mer än jag vill, och är lite bökigare att lösa saker on-the-fly. Men det fyller syftet just nu i alla fall.

Tack för alla svar!

Ableton Live intro?
Du kan ladda ner en testversion som det inte går att spara i. 74€ just nu vid köp. De ska uppdatera om ett tag till version 9 men det behöver inte du brydig om.

1
Bevaka tråden