Nu är flytten klar och första arbetsdagen avklarades i fredags, så jag kan summera lite medan jag kommer ihåg vad jag gjort.
1. Boende, vi åkte till Trondheim en helg (170 mil tor), ringde på en massa lägenheter i bilen och hann kolla på fyra stycken. Vi fastnade för en och vi fick den. Tror det underlättar väldigt mycket att vara på plats och presentera sig om man vill landa ett kontrakt.
2. Norskt personnummer är väldigt viktigt. Man upprättar depositionskonton när man hyr en lägenhet och det kan man inte utan norskt personnummer. Du bör ha arbetsintyg och pass med dig, och du måste ha en adress i Norge att skicka dokumenten till, så det är inte säkert att du kan ordna det samtidigt som du kollar på lägenhet. Vi kände att vi litade på våra hyresvärdar och gjorde så att vi bytte nycklar mot deposition tills dess att vi kunde upprätta depositionskontot.
3. Telefoni, jag har inte gjort någon stor undersökning här utan valde NetCom (Telia i Sverige) då man ringer för samma pris till och från alla nordiska länder och får dessutom använda sin pott utomlands. Till min fru ringer jag gratis. Man behöver inget norskt personnummer för ett abonnemang, det hjälper ändå inte om du inte börjat få lön (och blivit kreditvärdig). Ditt svenska körkort räcker för att teckna ett abonnemang (om du inte sitter på betalningsanmärkningar vill säga). Det är väldigt lite bindningstider i Norge generellt. Som mest ett år.
4. Ikea är faktiskt billigare än Sverige på vissa saker, vi köpte nya sängar i Norge och gick på sin höjd ngn hundring back (kanske plus) på det. Kolla alltså upp om du verkligen ska köpa på dig saker och släpa över grensen eller köpa på plats. Vi klarade oss med två bilar, en takbox och en jättesläpvagn tack vare att vi kunde köpa så mycket saker på plats. Skulle vi tagit en släpvagn till eller en lastbil hade det kostat oss bra mycket mer.
Har säkert glömt något, men då får jag komplettera senare.