Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med 3G i iPhone 5

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har märkt att de senast 2 veckorna så har jag haft rejäla problem med 3G.
den går över till (och stannar kvar vid) edge hela tiden. sedan går den tillbaka till 3G ibland och försvinner igen..

jag har provat att återställa nätverksinst. och har även provat att återställa inställningarna vid "mobildata".
utöver detta så har jag provat att stänga av och sätta på 3G under inställningar/mobilnät och självklart även provat att starta om mobilen.
(har inte kunnat prova mitt sim-kort i någon annan mobil då det är tunt med folk runtomkring mig som har en iphone 5 och ännu tunnare med folk som har iphone 5 med telia eller ej operatörslåst och har ej heller någon telia-butik i närheten)

har varit i kontakt med telia och de säger att de inte har problem/störningar (men i fredags såg jag på deras karta över driftinfo att de var störningar i mitt område, dock ej längre)

har även hört av kompisar/arbetskamrater att de också haft problem med telia i någon vecka.

det jag vill få fram är egentligen om det är någon här som upplever samma problem som har telia eller iphone 5?
eller om någon tror sig veta vad problemet är..

vill få lite mer "kött på benen" innan jag tar det här vidare så jag inte skickar tillbaka en felfri telefon för service och får stå för massa kostnader själv.

(eller står och gapar och skriker på någon stackars oskyldig kundservice-tjej på telia och så visar det sig att det är telefonen det är fel på)

så är det någon som vet om det är något känt problem i iphone 5 (ios 6.0.1) som ställer till det med 3g?
eller någon som vet om just telia har massa problem med 3g nu men av någon anledning mörkar och inte vill berätta det för mig.

Har inte Telia själv så är inte till så stor nytta.
Men det kanske är bra om du talar om vart du rör dig någonstans?

bra där

göteborg/herrljunga-området

• Medlem
  • Järfälla
  • 2012-11-27 17:50

Jag hade samma problem med en Telia låst iPhone 5 som jag fick på releasedagen 28/9. Nu har jag beställt en olåst ifrån Apple som borde komma på fredag. Återkommer när jag fått luren...

gör gärna det! fick också min på releasedagen från telia.. bad batch? :S

Jag har Telia.
Rör mig i Helsingborgs & Ängelholms-området.
Fick telefonen på releasedagen.

Hade detta problem de 4 första veckorna. Sen slutade det och nu fungerar telefonen fint. Batteri-tiden blev också markant bättre så även om operatören inte säger något till privatkunder tror jag det är dem som är den felande länken.

Speciellt eftersom vi får mer info som indikerar problem från företags-supporten då min arbetsgivare även dem använder Telia.

• Medlem
  • Hedemora
  • 2012-11-27 23:11

Jag har haft min iPhone 5 sen 2 november och den har usel 3G-mottagning. Inomhus är det alltid Edge, även där jag hade full 3G-mottagning med min gamla iPhone 4. Min är olåst från Applestore.

Verkar som att du drar ut lidandet i onödan.

Vad jag förstår så har du inte testat med att återställa den utan att synka in säkerhetskopian. Börja med det.

Hjälper inte ovan så felanmäl till Telia och uppge tidpunkter och plats som du har gått över till Edge. Säger deras täckningskarta att du ska ha täckning på 3G så är det givetvis något galet på antingen nätet eller telefonen.

Frågar Telia om du har testat ditt SIM-kort i en annan telefon så svara då "ja" eller "Jag kan inte".

Tror inte att svar här på forumet ger dig matnyttig info ang ditt problem då det varierar från användare och användare (plats, måndagsex. etc). Snabbast är helt klart uteslutningsmetoden i detta fall.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Verkar som att du drar ut lidandet i onödan.

Vad jag förstår så har du inte testat med att återställa den utan att synka in säkerhetskopian. Börja med det.

Hjälper inte ovan så felanmäl till Telia och uppge tidpunkter och plats som du har gått över till Edge. Säger deras täckningskarta att du ska ha täckning på 3G så är det givetvis något galet på antingen nätet eller telefonen.

Frågar Telia om du har testat ditt SIM-kort i en annan telefon så svara då "ja" eller "Jag kan inte".

Tror inte att svar här på forumet ger dig matnyttig info ang ditt problem då det varierar från användare och användare (plats, måndagsex. etc). Snabbast är helt klart uteslutningsmetoden i detta fall.

om det där var riktat till mig så har du fel. har återställt telefonen utan säkerhetskopia (gjorde efter tråden skapades och glömde korrigera texten) och hade problem med 3G även efter detta.

dock har jag just nu inga problem med 3G så verkar som telia var boven.

Ursprungligen av tqila:

om det där var riktat till mig så har du fel. har återställt telefonen utan säkerhetskopia (gjorde efter tråden skapades och glömde korrigera texten) och hade problem med 3G även efter detta.

Telia har enorma problem med sitt 3G-nät så bli inte jätteförvånad om detta problem återuppstår någon gång i framtiden.

Tänk på att dom delar nät med Tele2 så det lär vara det mest överbelastade nätet i mannaminne.

Ursprungligen av mjewl:

Ok, så bra. Du skrev dock inte tidigare att du hade gjort det.

Finns en chans att det kan lösa sig iom en uppdatering. Skulle det dock visa sig vara mjukvaran så skulle även andra uppleva samma problem (Samma telefon, mjukvaruversion, plats och operatör). Det framgår inte riktigt om så är fallet, endast att de i din omgivning har/har inte samma problem, samt samma terminal.

Jag gissar på hårdvaran - SIM-kort eller terminal. Vi får hoppas att jag har fel

• Medlem
  • Järfälla
  • 2012-12-03 16:32

Fick min lur i fredags. Testat den idag där jag vet att jag hade problem med 3G förut. Den här funkar som den ska, tack och lov...

kanske dags att byta operatör då, eller är det nästan lika illa med de andra operatörerna också?

Ursprungligen av tqila:

kanske dags att byta operatör då, eller är det nästan lika illa med de andra operatörerna också?

Jag har Telenor och har numera extremt sällan dålig/ingen uppkoppling. Men jag kan ju inte svara för hur det är i Göteborg.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-12-03 17:52

Ditt problem kan enkelt stavas "Telia".

så, då var det bekräftat. det är fel på (min) iphone 5. har vid flertalet gånger suttit med folk som har samma operatör som mig och de har full mottagning/3G osv och jag sitter med bara edge. startar jag om mobilen eller stänger av 3g/sätter på 3g så funkar det igen en kort stund.

har även fått det bekräftat då i stort sett alla jag känner/träffat som har en iphone 5 upplever exakt samma problem. och de har inte alltid haft samma operatör som mig..

så frågan är om man ska lämna in den för att få en ny eller om man bara ska sura och invänta att apple fixar en lösning.
eftersom så många andra upplever samma problem verkar det lite onödigt att få en ny i utbyte..

Vänta tills nästa uppdatering kommer, 6.1 bör inte långt borta. Eller nästa version av 6.0.x.

1
Bevaka tråden